وزارت خارجه آمریکا: ما همچنان نگران فعالیت‌های تروریستی در افغانستان هستیم

رژیم طالبان به حمایت و همکاری با القاعده، تحریک طالبان پاکستان و چند گروه تروریستی دیگر متهم است

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در جریان نشست خبری-سایت وزارت خارجه آمریکا

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۱۱ دسامبر، در نشستی خبری گفت که دولت آمریکا همچنان نگران فعالیت‌های بالقوه تروریستی در افغانستان است، اما ثابت کرده است که توانایی مهار تهدیدها در این کشور را از راه دور دارد.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما مانند گذشته، از طالبان انتظار داریم که از تبدیل شدن افغانستان به بهشت تروریسم جلوگیری کنند.»

متیو میلر همچنین با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان گفت: «البته ما همچنان نگران رفتار با زنان و دختران در افغانستان هستیم.» او بدون اشاره به فرمان‌های محدود‌کننده طالبان و همچنین خودداری این گروه از لغو این فرامین، تنها به ذکر نگرانی از رفتار با زنان در افغانستان اکتفا کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی گفت که از طالبان توقع دارد از تبدیل شدن افغانستان به مکان امن تروریست‌ها جلوگیری کنند که این گروه به حمایت از چندین گروه تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستان، جماعت انصارالله، القاعده، تحریک اسلامی ازبکستان و حرکت اسلامی ترکستان شرقی متهم است. براساس گزارش‌های منتشرشده از طرف ناظران شورای امنیت سازمان ملل، در دو سال گذشته، اعضای این گروه‌ها با حمایت و پشتیبانی طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان مشغول فعالیت‌ بوده‌اند. هرچند مقام‌های رژیم طالبان هرگونه همکاری، تماس و حضور گروه‌های تروریستی خارجی در افغانستان را رد می‌کنند، اما کشته شدن ایمن الظواهری در ژوئیه ۲۰۲۲ در کابل و در حالی که او در خانه‌ای متعلق به سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) رژیم طالبان، بسر می‌برد، نگرانی‌ها از حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان را افزایش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگویان دولت‌ آمریکا پیش از این نیز گفته بودند که طالبان براساس تعهدی که در توافق‌نامه صلح دوحه داده‌اند، نباید اجازه دهند که از خاک افغانستان علیه منافع دیگر کشورها استفاده شود.

متیو میلر همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اخراج مهاجران افغان از پاکستان و تنش میان رژیم طالبان و دولت پاکستان گفت که توصیه دولت آمریکا این است که همه موارد اختلاف‌برانگیز، باید از طریق تلاش‌های دیپلماتیک حل شوند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد تحریم شدن میر رحمان رحمانی، رئیس، و اجمل رحمانی، عضو مجلس نمایندگان دولت پیشین افغانستان، از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که دولت این کشور با تمام توان تلاش می‌کند تا با فساد اداری مبارزه کند.

متیو میلر در مورد تحریم شدن رحمانی‌ها و ۴۴ شرکتی که یا متعلق به آن‌ها است یا با آنان همکاری می‌کنند، گفت: «آن‌ها به‌دلیل دست داشتن در فساد قابل توجه و در سطح فراملی، تحت برنامه تحریم وزارت خزانه‌داری قرار گرفتند.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، میر رحمان رحمانی، اجمل رحمانی و اعضای نزدیک خانواده‌های آنان نمی‌توانند وارد ایالات متحده شوند. وزارت خزانه‌‎داری آمریکا، روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای میر رحمان رحمانی و اجمل رحمانی را به «فساد فراملی» در قراردادهای تامین سوخت برای نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان که از طرف دولت آمریکا حمایت می‌شدند متهم کرد و گفت نام‌های این افراد و ۴۴ شرکت در کشورهای مختلف که به نحوی با آنان همکاری داشته‌اند، به فهرست تحریم‌های این وزارت‌خانه افزوده شدند.

میر رحمان رحمانی و اجمل رحمانی که تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، مسئولیت کرسی ریاست و عضویت مجلس نمایندگان افغانستان را برعهده داشتند، تاکنون در مورد تحریم شدن از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا واکنشی نشان نداده‌اند.

بیشتر از جهان