نیویورک‌پست: سوروس بیش از ۵۰ میلیون دلار به گروه‌های حامی جمهوری اسلامی و مرتبط با رابرت مالی پرداخته است

آنچه سوروس معمولا تامین مالی می‌کند، تضعیف ایالات متحده آمریکا را در داخل و خارج در پی دارد

جورج سوروس، سرمایه‌گذار آمریکایی در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس (۲۴ مه ۲۰۲۲) - Fabrice COFFRINI / AFP

در حالیکه به نظر می‌رسد احیای برجام رنگ باخته و مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا هم از تکاپو افتاده است، نیویورک‌پست در گزارشی نوشت که جورج سوروس، میلیاردر چپ آمریکایی، بیش از ۵۰ میلیون دلار به شبکه‌ای از گروه‌های هوادار جمهوری اسلامی تخصیص داده است.

این شبکه‌ که به گزارش نیویورک‌پست، نفوذ چشمگیری در کاخ سفید به دست آورده‌ بود کوشش داشت تحریم‌های آمریکا را علیه تهران لغو، و از احیای توافق هسته‌ای حمایت کند.

بنا به این گزارش، بنیاد سوروس از ۲۰۱۶ مبلغ ۴۶.۷ میلیون دلار به «گروه بین‌المللی بحران» پرداخته است. این گروه، اندیشکده‌ای فراملی، غیردولتی و ناسودبر است که ضمن تحقیق در زمینه مناقشات خشونت‌بار، برای پیشبرد سیاست‌هایی به منظور پیشگیری، کاهش یا حل مناقشات فعالیت می‌کند و به ادعای چهره‌ها و رسانه‌های راستگرا،  مظنون به همدستی در «توطئه‌ای» است که ادعا می‌شود جمهوری اسلامی ایران برای دست‌کاری در سیاست ایالات متحده به راه انداخته است.

رابرت مالی، فرستاده ویژه سابق ایالات متحده در ایران، که اینک به اتهام سوءاستفاده از اسناد طبقه‌بندی‌شده، تحت بازجویی اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) است، تا  ۲۰۲۱، زمانی که به دولت بایدن پیوست، رئیس این اندیشکده بود.

گزارش نیویورک‌پست در ادامه به نقل از گابریل نورونها، از اندیشکده امنیت ملی پولاریس، نوشت: «سوروس دائما از سازمان‌هایی حمایت می‌کند که به مثابه توجیه‌گر حکومت ایران عمل می‌کنند.» او افزود که این سازمان‌ها «در حالیکه برای پیشبرد برنامه‌های ایران گام برمی‌دارند، نقض شدید حقوق بشر را در آن‌ [نظام جمهوری اسلامی] کم‌اهمیت جلوه می‌دهند.»

گروه بین‌المللی بحران در ۱۹۹۴ تشکیل شد و بنیاد سوروس بودجه اولیه آن را تامین کرد و سال‌ها از اعضای هیئت امنای آن بود. او در ۲۰۱۸ جای خود را به پسرش،  الکساندر سوروس ۳۸ ساله، داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌پست در ادامه این گزارش، به دو دیدار علی واعظ، مدیر پروژه ایران و مشاور ارشد گروه بین‌المللی بحران، با برت مک‌گورگ، هماهنگ کننده جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، در فوریه امسال اشاره می‌کند.

این دیدارها در حالی انجام شد که برت مک‌گورگ با همتای ایرانی خود برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای رایزنی می‌کرد و بلافاصله پس از آن، دولت آمریکا معامله‌ای بحث‌برانگیز را برای آزادی شش میلیارد دلار سرمایه‌های مسدودشده ایران در بانک‌های کره جنوبی، در ازای آزادی پنج گروگان آمریکایی، انجام داد.

از دیگر اندیشکده‌های برخوردار از حمایت مالی سوروس که نیویورک‌پست از آن‌ها یاد می‌کند، «مؤسسه کشورداری مسئولانه کوئینسی» است که بلیز مالی، پسر رابرت مالی، در آن کار می‌کند. این نهاد به ابتکار تریتا پارسی تاسیس شده و بودجه‌اش اولیه‌ آن را نیز بنیاد سوروس تامین کرده است.

نیویورک‌پست می‌افزاید که تریتا پارسی متهم است که از طریق شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک)، به مثابه «وکیل مدافع» حکومت ایران عمل کرده است.

بنا به ادعای نیویورک‌پست، سوروس از ۲۰۱۹ به کوئینسی، ۱.۸ میلیون دلار کمک مالی کرده است. به این رقم باید ۱۰۰هزار دلار کمک به نایاک را هم افزود.

بنیاد پلوشرز و بنیاد برادران راکفلر نیز اعضای دیگر شبکه‌ای‌اند که به ادعای نیویورک‌پست، بنیاد سوروس پول خود را برای توجیه توافق‌ها با جمهوری اسلامی ایران، به آن تزریق کرده است.

افزون بر این، نیویورک‌پست ادعا می‌کند که بنیادهای «جامعه باز» و سوروس از ۲۰۱۶ بیش از ۱۵ میلیون دلار به گروه‌هایی که در اعتراضات اخیر حامیان فلسطینیان در ایالات متحده شرکت داشتند، پرداخت کرده‌اند.

نیویورک‌پست در پایان با نقل‌قولی از گابریل نورونها، نتیجه می‌گیرد که «آنچه سوروس معمولا تامین مالی می‌کند، تضعیف ایالات متحده آمریکا را در داخل و خارج در پی دارد».