نرگس محمدی در مراسم اهدای جایزه صلح نوبل: مردم ایران بر حاکمان پیروز خواهند شد

فرزندان نرگس محمدی در مراسم اهدای جایزه در تالار شهر اسلو شرکت کردند و جایزه یک میلیون دلاری، مدال طلا و گواهی‌نامه را به نمایندگی از مادرشان دریافت کردند

نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، در پیامی از زندان که فرزندانش روز یکشنبه ۱۹ آذر، در مراسم اهدای جایزه خواندند، گفت مردم ایران در نهایت بر اقتدارگرایی تحمیلی دولتی که مشروعیت و حمایت عمومی‌اش را از دست داده است، پیروز خواهند شد.

به گزارش رویترز، کمیته نوبل در اکتبر سال جاری جایزه صلح نوبل را برای «مبارزه بدون خشونت» علیه سرکوب زنان ایران و گسترش حقوق بشر برای همه، به نرگس محمدی ۵۱ ساله اهدا کرد.

کیانا و علی رحمانی، فرزندان دوقلوی ۱۷ ساله نرگس محمدی، در مراسم اهدای جایزه در تالار شهر اسلو که با حضور صدها نفر برگزار شد، شرکت کردند و جایزه یک میلیون دلاری، مدال طلا و گواهی‌نامه را به نمایندگی از مادرشان دریافت کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نرگس محمدی در پیامی که از زندان اوین فرستاد، گفت ادامه مقاومت و پرهیز از خشونت بهترین راهبرد برای ایجاد تغییر است.

او در این سخنرانی که به زبان فرانسه خوانده شد، گفت: «مردم ایران، با پایداری، بر سرکوب و اقتدارگرایی غلبه خواهند کرد. تردید نداشته باشید، قطعی است.»

محمدی گفت: «من این پیام را پشت دیوارهای بلند و سرد زندان می‌نویسم.» و اضافه کرد که زندگی بسیاری از فعالان در ایران تلاش مداوم «برای زنده ماندن» بوده است.

در این مراسم، در اقدامی نمادین، عکس نرگس محمدی و یک صندلی خالی گذاشته بودند. او جزو معدود برندگان نوبل است از آغاز اهدای این جایزه در سال ۱۹۰۱، اجازه شرکت در مراسم دریافت جایزه را پیدا نکرده است.

محمدی گفت: «واقعیت این است که رژیم جمهوری اسلامی در پایین‌ترین سطح مشروعیت و حمایت اجتماعی قرار دارد.»

او در ادامه افزود: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که جامعه مدنی بین‌المللی از جامعه مدنی ایران حمایت کنند، و من در این زمینه تمام تلاش خود را خواهم کرد.»

جایزه صلح نوبل ۱۰ دسامبر هر سال اهدا می‌شود، در سالگرد مرگ آلفرد نوبل که در وصیت‌نامه‌اش در سال ۱۸۹۵ جایزه نوبل را بنیان نهاد.