خطر سقوط برج کج گریسندا در ایتالیا

این برج که بین سال‌های ۱۱۰۹ و ۱۱۱۹ بنا شد، یک درجه کمتر از شیب پنج درجه‌ای برج کج پیزا که ساختاری محکم‌تر داشته و اطراف آن را فضای باز احاطه کرده است، کج می‌شود

نمایی از برج گریسندا در شهر بولونیا ایتالیا- Canva

برج کج ۹۰۰ ساله‌ای در شهر بولونیا در ایتالیا به دلیل ترس از فروریختن آن روی ساختمان‌های مجاور تعطیل شد.

به گفته مقام‌ها، برج ۴۷ متری گاریسندا با زاویه چهار درجه کج شده است و به دلیل متلاشی شدن سنگ‌کاری و ایجاد ترک در آجرکاری آن احتمالا سرنگون می‌شود.

این شهر اعلام کرد که موانعی به ضخامت ۲.۶ متر به رنگ قرمز روشن در اطراف پایه برج ایجاد می‌کند تا جلو هرگونه آوار درحال سقوط را بگیرد.

سخنگوی این شهر گفت: «گزارش جدید کارشناسان می‌گوید این برج در معرض خطر قطعی سقوط قرار دارد، بنابراین باید برای هر احتمالی آماده باشیم.»

این شورا اینک طرحی به نام حفاظت مدنی برای حفظ این برج قرن دوازدهمی راه‌اندازی کرده و گفته است کاری که اینک آغاز شده، «نشان‌دهنده مرحله نخست ایمن‌سازی آن» است.

به گفته مقام‌های شهری، این دیواره به‌تنهایی ۳.۷ میلیون پوند هزینه خواهد داشت و برای پرداخت هزینه بازسازی آن دست به کار راه‌اندازی سرمایه‌گذاری جمعی [با حمایت همگان] شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نظریه‌هایی درباره چرایی احتمال سقوط گاریسندا در این مقطع زمانی، ازجمله لرزش‌های ناشی از عبور‌و‌مرور وسایل نقلیه از کنار این برج و طوفان و سیل عجیب ماه مه، که ممکن است زیرساخت‌های آن را ضعیف کرده باشد، مطرح شده است.

سخنگو[ی شورای شهر بولونیا] گفت گرمای کوره آهنگری که در قرون وسطی داخل این برج کارگذاشته شده بود، نیز ممکن است باعث تضعیف سنگ‌کاری‌های آن شده باشد.  

برج گاریسندا یکی از دو برج مسلط بر دورنمای بولونیا است. این سازه‌ها بین سال‌های ۱۱۰۹ و ۱۱۱۹ بنا شدند، اما ارتفاع گاریسندا در قرن چهاردهم کاهش یافت، چون همان موقع نیز کج شدن آن شروع شده بود.

این برج یک درجه کمتر از شیب پنج درجه‌ای برج کج پیزا که ساختاری محکم‌تر داشته و اطراف آن را فضای باز احاطه کرده است، کج می‌شود.

ماتئو لپور، شهردار [این شهر]، پیش‌تر در ماه جاری در مناظره‌ای اشاره کرد که برج گاریسندا از زمان ساخت کج شده «و از همان زمان باعث نگرانی شده است». در قرون وسطی که کوره‌های آهنگری و نانوایی داخل آن برپا شد، بیشتر آسیب دید. او گفت: «ما وضعیتی را به ارث برده‌ایم که در طول قرن‌ها باعث این مشکل شده است.»‌ شهردار از دولت [ایتالیا] خواسته است برای ثبت این برج‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو درخواست  ارائه دهد.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر