ورود شهروندان افغانستان به کرمانشاه ممنوع شد

روزانه بیش از هزاران تن از شهروندان افغان از طریق گذرگاه‌های مرزی اسلام‌قلعه استان هرات و میلک نیمروز از جمهوری اسلامی ایران اخراج می‌شوند

مهاجران اخراج شده از ایران در گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه هرات -MoRRAfg/X@

حمزه سلیمانی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری کرمانشاه، گفته است که ورود شهروندان افغانستان به ۱۶ استان ایران، از جمله کرمانشاه، ممنوع است.  

او در مصاحبه با یکی از رسانه‌های وابسته به حکومت ایران گفت که از آغاز سال ‌جاری تاکنون، هشت مرحله طرح شناسایی، دستگیری و طرد اتباع غیرمجاز در کرمانشاه اجرایی شده است.  

سلیمانی از پلیس امنیت عمومی، اداره اجرائیات شهرداری و سایر دستگاه‌های دولتی ایران خواست که برای عملی شدن طرح ممنوعیت ورود شهروندان افغانستان به کرمانشاه، اقدام کنند.  

او گفت: «طی اجرای این طرح‌ها تاکنون تعداد قابل‌توجهی از کارگران افاغنه و نیز تعدادی از کارفرمایان متخلف و بی‌تعهد که اقدام به به‌کارگیری آن‌ها کرده بودند، دستگیر شده‌اند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلیمانی از آغاز مرحله نهم اجرای این طرح از هشتم آذر سال جاری نیز خبر داد که به گفته او، شامل شناسایی، دستگیری و اخراج مهاجران غیرقانونی است.  

او افزود که در این مرحله از طرح مزبور، «بسیاری از پروژه‌های ساخت مسکن در شهرک‌های اطراف شهر، گلخانه‌ها، اصطبل‌های پرورش اسب و گاوداری‌ها بازرسی» شده‌اند و «در این بازرسی‌ها هم تعدادی از کارگران افغانستانی که توسط کارفرمایان به کار گرفته شده بودند، دستگیر و از استان طرد شدند». 

حمزه سلیمانی ادعا کرد که اینک با دستورالعمل شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، حضور، اسکان و اشتغال شهروندان افغانستان در ۱۶ استان، از جمله کرمانشاه، ممنوع است.  

ایران و پاکستان، همسایگان بلافصل افغانستان، میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان‌اند. با سرنگونی نظام جمهوریت در افغانستان در اوت ۲۰۲۱، موج کلان مهاجرت از این کشور شکل گرفت. شماری از نظامیان و کارکنان نظام پیشین از ترس حمله‌های انتقامجویانه طالبان، به ایران و پاکستان مهاجر شده‌اند و اینک در معرض اخراج اجباری از این کشورها قرار دارند.  

روزانه هزاران تن از شهروندان افغانستان از طریق گذرگاه‌های مرزی اسلام‌قلعه در استان هرات و میلک در استان نیمروز، از ایران اخراج می‌شوند و شماری از افرادی که جانشان در افغانستان زیر حاکمیت طالبان در خطر است، نیز جزو این اخراج‌شدگان‌اند.  

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مقام‌های طالبان، بر اخراج اجباری پناهجویان افغان از ایران تاکید داشته‌اند. 

محمد اقبال، از نظامیان پیشین افغانستان که در نخستین ماه‌های برقراری رژیم طالبان به ایران رفته است، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت که در تهران زندگی می‌کند و بیشتر مواقع به کارهای ساختمانی اشتغال دارد، اما نگران است که به افغانستان اخراج شود.  

او گفت: «اخراج مهاجران افغان از ایران خیلی زیاد شده است و چند نفر از دوستان من که نظامیان پیشین بودند، به دست نیروهای ایرانی به افغانستان اخراج شده‌اند. من هم هر روز که به سر کار می‌روم، با ترس‌ولرز کار می‌کنم و از این هراس دارم که بازداشت، و به افغانستان اخراج شوم.» 

محمد اقبال از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد که در شرایط کنونی که مردم افغانستان زیر سلطه‌ حکومت رژیم طالبان قرار دارند، دست‌کم از اخراج نظامیان و کارکنان دولتی حکومت پیشین به افغانستان خودداری کند، تا جان آن‌ها به خطر نیفتد. 

بیشتر مهاجران افغان در ایران به کارهای شاقه اشتغال دارند و با کمترین مزد در ساختمان‌سازی، کارخانه‌های تولیدی، گاوداری‌ها و دیگر مشاغل سخت کار می‌کنند، اما در سال ‌جاری روند بازداشت و اخراج اجباری این مهاجران از ایران نیز مانند پاکستان، افزایش یافته است.