خطر صدور حکم اعدام برای علی‌اکبر زر، فعال سیاسی و منتقد دین

از ابتدای آذرماه امسال دست‌کم شش زندانی سیاسی در ایران اعدام شده‌اند

علی‌اکبر زر، فعال سیاسی زندانی در تهران و متهم به سب‌النبی و محاربه- رسانه‌های اجتماعی

برخی از رسانه‌ها و منابع حقوق‌بشری خبر داده‌اند که علی‌اکبر زر، شهروند محبوس در زندان اوین که پیش از این در رسانه‌های اجتماعی به انتقاد از عملکرد سران نظام جمهوری اسلامی می‌پرداخت، با اتهام‌های سنگینی همچون سب‌النبی، محاربه و افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی و توهین به رهبر جمهوری اسلامی مواجه شده است که می‌تواند خطر صدور حکم اعدام برای او به همراه داشته باشد.

علی‌اکبر زر متولد ۱۳۶۳، متاهل و پدر دو فرزند است که در محله لاله‌زار تهران سکونت داشت. او در تاریخ سوم مردادماه سال جاری و پس از طرح انتقادهای گوناگون از علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران و اعتقادهای دینی شیعیان و اسلام، به دست پلیس امنیت عمومی بازداشت و سپس در شعبه ۶ دادسرای زندان اوین تفهیم اتهام شد.

این فعال سیاسی و عقیدتی پیش از این در تماسی از زندان اوین و ازطریق یک فایل صوتی ضبط‌شده که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، افشا کرد که طی دوران بازجویی شکنجه شده است و در ادامه از شهروندان، وکلا و فعالان سیاسی درخواست کمک کرده بود.

همچنین وب‌سایت توانا خبر داده است که علی‌اکبر زر از دو هفته پیش به‌دلیل اعتراض به استعمال مواد مخدر برخی از زندانیان، از اندرزگاه ۴ در بند قرنطینه به سلول انفرادی زندان اوین منتقل و ممنوع‌الملاقات شده است.

از سوی دیگر، برخی منابع به صفحه توییتری دادبان خبر داده‌اند درحالی که مراحل بازجویی و تفهیم اتهام این زندانی به پایان رسیده است، او همچنان در وضعیتی بلاتکلیف در سلول انفرادی به‌سر می برد و با توجه به اتهام‌های مندرج در کیفرخواست صادرشده، اکنون بیش‌از‌پیش نگران صدور حکم اعدام در دادگاه انقلاب است. هنوز زمان برگزاری جلسه دادگاه این فعال سیاسی اعلام نشده است.

یک فرد نزدیک به خانواده علی‌اکبر زر می‌گوید: «او در مراحل بازجویی و تفهیم اتهام از حقوق اولیه یک متهم مانند بهره‌مندی از حضور وکیل مستقل محروم بوده و اکنون با خطر سلب حیات و اتهام‌های سنگین سب‌النبی، محاربه و افساد فی‌الارض روبه‌رو است.»

اتهام سب‌النبی به همراه محاربه و افساد فی‌الارض از عنوان‌های مجرمانه در قوانین کیفری جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که مجازات مرگ و قصاص به‌ همراه دارد. به‌طور مثال، در ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی آمده است که هرکس به پیامبر اسلام یا یکی از پیامبران عظام (نوح، عیسی، موسی و ابراهیم) دشنام دهد یا به آن‌ها توهین کند، «ساب‌النبی» خوانده و به مجازات اعدام محکوم می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته شمار زیادی از زندانیان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی را با اتهام‌هایی همچون محاربه یا قتل نیروهای سرکوبگر اعدام کرده است؛ ازجمله حکم اعدام ایوب کریمی، زندانی عقیدتی اهل مهاباد و پدر دو فرزند که پس از تحمل ١۴ سال حبس، سحرگاه ۸ آذر ۱۴۰۲ در زندان قزلحصار کرج اجرا شد. در هفته‌های گذشته، قاسم آبسته، یکی دیگر از افرادی که هم‌پرونده‌ای ایوب کریمی بود نیز در زندان اعدام شده بود.

ایوب کریمی در پرونده‌ای مشترک با شش تن دیگر به‌اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» از طریق «اقدام مسلحانه و عضویت در گروه سلفی جهادی» به اعدام محکوم شد. محکوم‌شدگان این پرونده پیش از این، اتهام‌های واردشده را رد کرده بودند.

در همان روز حکم اعدام هانی شهبازی، از معترضان آبان ۹۸، نیز‌ روز چهارشنبه هشتم آذرماه در زندان سپیدار اهواز اجرا شده بود.

حکم اعدام کامران رضایی، از دیگر معترضان آبان ۹۸ نیز سحرگاه پنجشنبه ۹ آذر در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد. کامران رضایی با اتهام دست داشتن در قتل یک فرد بسیجی در اعتراضات سراسری آبان ۹۸، به قصاص نفس محکوم شده بود.

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک منبع مطلع، درباره کامران رضایی نوشت: «کامران رضایی به مدت هفت‌ماه در انفرادی محبوس بود و زیر شکنجه مجبور شد علیه خود اعتراف کند.» به گفته این فرد، کامران رضایی به‌شدت شکنجه شده بود و تا مدت زیادی در ادرارش خون مشاهده می‌کرد و گوش سمت راستش نیز دچار مشکل شده بود.

از سوی دیگر، گداعلی صادق مطلق، از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ نیز روز شنبه چهارم آذر در زندان مرکزی رشت اعدام شد.

این درحالی است که میلاد زهره‌وند، جوان ۲۲ ساله‌ای که روز پنجشنبه دوم آذر در زندان مرکزی همدان اعدام شد نیز از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری سال ۱۴۰۱ بود.

همچنین طی روزهای چهارم و پنجم آذرماه، دو کودک‌مجرم به نام‌های علیرضا دامنی، اهل چابهار و حمیدرضا آذری، اهل سبزوار به اتهام قتل و در حالی که در زمان بازداشت کمتر از ۱۷ سال داشتند، به طناب دار سپرده شدند. جمهوری اسلامی کودک‌مجرمانی را که به اعدام محکوم می‌شوند، تا ۱۸ سالگی در زندان نگه می‌دارد و سپس حکم اعدام آنان را اجرا می‌کند، اما این‌ بار حتی رویه‌های جاری را نیز زیر پا گذاشت و حمیدرضا را قبل از ۱۸ سالگی اعدام کرد.

بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران، از سال ۲۰۱۰ تاکنون دست‌کم ۶۸ کودک‌مجرم در ایران اعدام شده‌اند. جمهوری اسلامی یکی از معدود کشورهایی است که حکم اعدام کودک‌مجرمان را کماکان اجرا می‌کند.

روز شنبه چهارم آذرماه، یکی از دوستان رضایی رسایی، شهروند ۳۵ ساله و معتقد به آیین یارسان که اهل شهرستان صحنه در کرمانشاه است، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی از «شکنجه‌های سنگین و شکستن انگشتان و دنده‌ها و قفسه سینه» او به دست نیروهای اداره اطلاعات سپاه در کرمانشاه گفت و هدف از این شکنجه‌ها را نیز اخذ اعتراف اجباری برای قبول قتل رئیس اداره اطلاعات سپاه پاسداران در شهر صحنه عنوان کرد.