شش گروگان دیگر آزاد شدند و به اسرائیل بازگشتند

بلینکن در تل‌آویو خواهان تشکیل مناطق امن و حفاظت‌شده در جنوب نواره غزه شد

FADEL SENNA / AFP

یک هفته پس از شروع آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس در نوار غزه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که برای سومین بار عازم منطقه شده است در یک نشست مطبوعاتی در تل‌آویو تاکید کرد ایالات متحده همچنان به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای تمدید آتش‌بس ادامه خواهد داد. در این میان، در آخرین ساعت‌های روز پنج‌شنبه حماس شش گروگان اسرائیلی دیگر آزاد کرد و آن‌ها به اسرائیل بازگشتند.

بامداد روز جمعه، روزنامه‌تایمز اسرائيل به‌نقل از مقام‌های نظامی اسرائیل نوشت: این شش گروگان به ماموران صلیب سرخ جهانی تحویل داده‌ شدند و پس از تایید هویت آن‌ها، از طریق گذرگاه رفح به مصر منتقل شده‌اند و در مسیر بازگشت به اسرائیل هستند.

وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو تاکید کرد اسرائیل باید گام‌های موثر و مشخص‌تری برای حفظ جان غیرنظامیان در نوار غزه بردارد. این کار را هم می‌تواند انجام دهد.

بلینکن همچنین خواهان تشکیل مناطق امن و حفاظت‌شده در جنوب نواره غزه شد و گفت اسرائیل هم به ضرورت حفظ جان غیرنظامیان باور دارد.

مقام‌های دولتی و نظامی اسرائیل تاکید کرده‌اند که پس از پایان آتش‌بس موقت، عملیات ارتش اسرائیل در نوار غزه با هدف نابودی کامل حماس و آزادی گروگان‌ها ادامه می‌یابد.

در این میان، نگرانی‌‌ها از بحران انسانی در نوار غزه ادامه دارد و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن پنج‌شنبه تاکید کرد که کمک‌هایی که در جریان آتش‌بس موقت غزه به ساکنان محلی رسیده‌ است بسیار ناکافی ‌است.

آنتونی بلینکن نیز در بخشی از نشست مطبوعاتی شامگاه پنجشنبه در تل‌آویو گفت آمریکا به‌طور قابل توجه‌ای سطح کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم غزه را افزایش داده است اما این میزان هنوز کافی نیست.

حماس در حمله هفتم اکتبر به اسرائیل ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت که تا کنون ۷۰ اسرائیلی گروگان، سه اسرائیلی دوتابعیتی و ۲۴ شهروند کشورهای دیگر را آزاد کرده است. در مقابل ده‌ها زندانی فلسطینی نیز آزاد شده‌اند. پیش‌تر گفته شده بود که به ازای آزادی هر ۱۰ گروگان، آتش‌بس یک روز دیگر تمدید می‌شود.

بیشتر از