جنگ اسرائیل و حماس: تلاش برای تمدید آتش‌بس، دفتر نتانیاهو می‌گوید هنوز ۱۶۱ گروگان در غزه مانده‌اند

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل ششمین فهرست گروگان‌هایی که آزاد می‌شوند را دریافت کرد

سربازان اسرائیلی در اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ در جریان یک عملیات نظامی در حال گشت زنی هستند. (Photo by Zain JAAFAR / AFP)

چهارشنبه، هشتم آذر و ششمین روز توافق برای توقف موقت جنگ اسرائیل و حماس در غزه با افزایش امیدواری‌ها نسبت به تمدید دوباره آتش‌بس به مدت دو روز دیگر آغاز شد.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع خود با اشاره به حضور روسای موساد، سی‌آی‌ای و نمایندگان مصر در قطر نوشت که طرفین بر سر تمدید آتش‌بس اجماع دارند.

این خبرگزاری آمریکایی پیش‌بینی کرد، در پایان روز ششم توقف موقت جنگ گروه دیگری از گروگان‌های در اختیار حماس و زندانیان فلسطینی آزاد شوند و پس از آن حماس فهرست گروه هفتم گروگان‌هایی که آزاد خواهند شد را منتشر کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از توافق اولیه برای آتش‌بس چهار روزه که از روز جمعه آغاز شد و در روز دوشنبه برای دو روز دیگر تمدید شد، گفته بود که به ازای هر ۱۰ گروگان بیشتری که آزاد شوند، آتش‌بس ۲۴ ساعت دیگر تمدید می‌شود.

با گذشت پنج روز از آتش‌بس موقت و آغاز روز ششم، و در حالی که ۵۴ روز از آغاز جنگ به دنبال حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل می‌گذرد، تا کنون حماس ۸۱ گروگان که اغلب آنها کودک و زنان هستند را آزاد کرده است. اسرائیل هم ۱۸۰ زندانی فلسطینی را آزاد کرده که اغلب نوجوانان و زنان‌اند. در این مدت کمک‌رسانی به غزه با سرعت بیشتر و در ابعاد وسیع‌تر انجام شده است.

حماس در حمله هفتم اکتبر به اسرائیل ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت.

بیشتر از جهان