عملیات نجات ۴۱ کارگر محبوس در تونل هند وارد سومین هفته شد

نیروهای امداد و نجات هند برای نجات جان کارگران محبوس در تونل شمال این کشور عملیات دشواری در پیش دارند

در حالی که تلاش‌ها برای نجات ۴۱ کارگر گرفتارمانده در تونل ریزش‌کرده در شمال هند، به سومین هفته وارد می‌شود، ارتش هند روز یکشنبه ۲۶ نوامبر تجهیزاتی تخصصی وارد کرد تا پس از شکست‌های مکرر، عملیات حفاری را ادامه دهد.

نیروی هوایی هند اعلام کرد که به منظور نجات کارگران تونل در حال ساخت جاده سیلکیارا، روز یکشنبه برای سومین بار بر فراز آن پرواز انجام داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از اینکه مهندسان با عبور دادن یک لوله فلزی به صورت افقی از میان ۵۷ متر سنگ و بتن، با تیرهای فلزی و وسایل نقلیه ساختمانی مدفون در زمین برخورد کردند، مقام‌های امدادرسانی خواستار استفاده از یک دستگاه برش پیشرفته شدند. به گفته آن‌ها، قبل از اینکه حفاری با دست ادامه یابد، لازم است برای حذف مته غول‌پیکر و فلزی که مسیر افقی را مسدود کرده است، از برش پلاسما استفاده شود.

نیروی هوایی هند بدون ارائه جزئیات بیشتر، گفت که این وسیله «اضطراری» را سازمان تحقیق و توسعه دفاعی ارائه کرده است تا کار حفاری بهتر از گذشته پیش برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوشکار سینگ دهمی، وزیر ارشد اوتاراکند، نیز روز شنبه گفت که حفاری عمودی ۸۹ متری به سمت پایین آغاز شده است؛ مسیری پرخطر بالای سر مردان گیرافتاده در منطقه‌ای که قبلا ریزش کرده بود.

عملیات امداد از سمت دیگر تونل هم آغاز شده است که البته برای رسیدن به کارگران مسیری بسیار طولانی‌تر، حدود ۴۸۰ متر، در پیش دارد.

کارگران گیرافتاده در تونل شمال هند روز سه‌شنبه برای اولین بار زنده دیده شدند و به لنز دوربین آندوسکوپی فرستاده‌شده در داخل محفظه نگاه کردند.

به این کارگران از طریق یک لوله نازک هوا، غذا، آب و برق ارسال می‌شود و مقام‌های هندی می‌گویند که روحیه آن‌ها خوب است. در عین حال یک خط تلفن راه‌اندازی شده تا خانواده‌ مردان گرفتار در تونل که بسیاری از آن‌ها کارگران مهاجری از خانواده‌های فقیر از سراسر هندند، بتوانند با خانواده‌شان تماس بگیرند.

عملیات نجات کارگران در حالی وارد سومین هفته می‌شود که تلاش‌ها تاکنون کند پیش رفته و ریزش آوار و خرابی‌های مکرر ماشین‌های حفاری آن را پیچیده‌تر کرده است.

صدور بیانیه‌ هشدارآمیز دولت در مورد «زمین چالش‌برانگیز هیمالیا»، در روز چهارشنبه امیدها را به اینکه گروه نجات در آستانه پیشرفت است، از بین برد.

کارگران هندی روی بزرگراهی کار می‌کردند که یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور، است. هدف از ساخت این بزرگراه اتصال چهار مکان زیارتی هندوها در کوهستان‌ها از طریق ۸۹۰ کیلومتر جاده با هزینه ۱.۵ میلیارد دلار است.

۶۰ کارگر مرد در شیفت شب در حال کار در یک تونل ۴.۵ کیلومتری بودند که قبل از سپیده‌دم فرو ریخت. کارگران نزدیک به انتهای تونل توانستند به‌موقع از آن خارج شوند اما ۴۱ کارگری که در عمق بیشتر کار می‌کردند، آنجا گرفتار شدند.

دامنه‌های رشته‌کوه هیمالیا در هند مستعد رانش زمین، زلزله و سیل است و به همین دلیل زمین‌شناسان، ساکنان و مسئولان ساخت‌وساز سریع در منطقه را عامل بروز فرونشست در دامنه‌ها می‌دانند. پروژه ساخت این جاده انتقاد کارشناسان محیط زیست را هم به دنبال داشت و برخی طرح‌های مربوط به آن پس از آسیب دیدن صدها خانه بر اثر فرونشست زمین متوقف شد.

دولت هند قبل از ریزش تونل در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که کار ساخت این بزرگراه که در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و ابتدا قرار بود ژوییه ۲۰۲۲ به پایان برسد، در ماه مه ۲۰۲۴ تکمیل می‌شود.

بیشتر از جهان