سرنوشت نا معلوم دولت وفاق ملی لیبی در کنفرانس برلین

دخالت ترکیه در امور لیبی منجر به تشدید اختلافات داخلی در این کشور شده است

شماری از شبه نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی لیبی، در جنوب طرابلس. عکس از: ‏AFP‏ (اندیپندنت عربی)

تحولات سیاسی و نظامی اخیر لیبی نه تنها دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج را دچار چالش های تازه ای کرده بلکه تلاش های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راستای حمایت از شبه نظامیان طرفدار دولت وفاق ملی را نیز نقش بر آب کرده است. پس از این که هیئت دولت وفاق ملی به منظور امضای توافق نامه آتش بس با ارتش ملی لیبی، وارد مسکو شد و قصد داشت بدون هیچ  انعطاف پذیری و عقب نشینی از مواضع سیاسی و نظامی خود، جانب مقابل را متقاعد به امضای توافق نامه آتش بس کند. ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی که وضعیت را چنین یافت حاضر به ادامه گفت و گو ها نشده و جلسه را ترک کرد و در نتیجه، توافق نامه آتش بس بدون امضا باقی مانده و به تصویب نرسید.

شرط اساسی مطرح شده از جانب ژنرال خلیفه حفتر برای امضای توافق نامه آتش بس، انحلال شبه نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی بود و فرمانده ارتش ملی لیبی تأکید داشت که دولت طرابلس بایستی تعهد به عدم نقض آتش بس از سوی شبه نظامیان کند. اما بنا به گفته منابع آگاه، ژنرال خلیفه حفتر هیچ پاسخی از جانب مقابل در زمینه دریافت نکرد و با توجه به این که هیچ ضمانتی برای تداوم آتش بس وجود نداشت، ژنرال خلیفه حفتر از امضای توافق نامه خودداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، عبدالقادر امشالی، کارشناس امور سیاسی می گوید که اردوغان سعی داشت، گروه های مسلح وابسته به دولت وفاق ملی را با بهره برداری از موقعیت سیاسی دولت وفاق ملی، مشروعیت بخشد و در نتیجه، ارتش ملی لیبی را تحت فشارهای بیشتر قرار دهد.

این کارشناس سیاسی عقیده دارد که یگانه دلیلی که ژنرال خلیفه حفتر را از امضای توافق نامه آتش بس، باز داشت، مسئله ای انحلال شبه نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی لیبی بود، زیرا بدون دستیابی به شرط پیشنهاد شده، آتش بس نمی تواند پایدار بماند. البته شایعات دیگری که از سوی طرف های درگیر در پیوند به عدم امضای توافق نامه آتش بس مطرح می شود، عاری از حقیقت است، اما واقعیت امر این است که ژنرال خلیفه حفتر با مطرح کردن مسئله ای توانایی دولت وفاق ملی در کنترل شبه نظامیان، استراتژی ترکیه در لیبی را با چالش رو به رو کرد.

از سوی دیگر، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار داشت که کنفرانس برلین برای حل بحران لیبی، روز یکشنبه آینده برگزار می شود، اما با توجه به تنش های اخیر، امیدواری به نتایج نشست بسیار اندک است، البته بسیاری از ناظران، دخالت ترکیه را عامل اصلی افزایش ناسازگاری ها می دانند به ویژه پس از این که ترکیه توانست مسکو را متقاعد به اعتراف به شبه نظامیان به عنوان یکی از طرف های اصلی درگیر در بحران لیبی کند.

در همین حال، هیئت سازمان ملل متحد در لیبی با ارسال نامه به تمام احزاب و گروه های سیاسی لیبی، خواستار آغاز گفت و گو های داخلی میان طرف های درگیر در لیبی شده تا مسیر حل و فصل بحران را از طریق مذاکرات میان رهبران سیاسی، نمایندگان مجلس و شخصیت های برجسته ای ملی هموار کند.

سالم عرفه، کارشناس سیاسی تأکید می کند که دولت وفاق ملی توانایی و اقتداری ندارد و  بدون وابستگی به شبه نظامیان نمی تواند چیزی را تحمیل کند و یا تعهدی بسپارد و تردیدی نیست که تداوم دولت وفاق ملی مرتبط به حضور شبه نظامیان است. وی افزود: کشورهای که در کنفرانس برلین شرکت می کنند، از گذشته ای گروه های مسلح  که در اطراف طرابلس متمرکز هستند، آگاهی دارند و خطر آن ها را برای آینده لیبی و منطقه می دانند و تردیدی نیست که اگر ارتش ملی لیبی، مبارزه علیه شبه نظامیان را متوقف کند، طرابلس و اطراف آن بار دیگر در عمق بحران جنگ و نا امنی فرو می رود.

این کارشناس سیاسی عقیده دارد که کنفرانس برلین که نمایندگان تمام اقشار ملت لیبی در آن شرکت دارند، تلاش خواهد کرد تا در قدم نخست، در صدد ایجاد راه حل برای بحران نا امنی در لیبی باشد و از تداوم جنگ در لیبی جلوگیری کند. البته هدف از برگزاری کنفرانس برلین، تلاش برای یافتن یک راه حل پایدار و همه جانبه برای بحران جنگ در لیبی است و کنفرانس برلین سعی دارد راه حل بحران لیبی را با در نظر داشت تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و استراتژی جست و جو کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia