آمریکا یک میلیون یورو بودجه به فعالیت‌های نظارتی آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اختصاص می‌دهد

آمریکا ، بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار ادامه فعالیت‌های بازرسان در تاسیسات هسته‌ای ایران شدند

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ -Photo by Joe Klamar / AFP

آمریکا و سه کشور اروپایی در واکنش به گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نسبت به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران و ممانعت از فعالیت بازرسان ابراز نگرانی کرده بود، از لزوم همکاری تهران با آژانس سخن گفتند. آمریکا همچنین اعلام کرد که از اختصاص بودجه یک میلیارد یورویی به فعالیت‌های نظارتی آژانس در ایران حمایت می‌کند و اروپا هم باید سهم خود را در این زمینه بپردازد.

پایگاه اینترنتی دولت بریتانیا روز پنجشنبه ۲۳ نوامبر، بیانیه مشترک سه کشور اروپایی شرکت‌کننده در مذاکرات برجام را منتشر کرد. 

در بیانیه مشترک فرانسه، آلمان و بریتانیا آمده است که «گزارش حرفه‌ای و بی‌طرفانه» تیم بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، تایید دوباره نقض تعهدات برجامی جمهوری اسلامی است. 

این بیانیه می‌گوید که اقدامات جمهوری اسلامی از جمله در لغو مجوز بازرسان در ماه سپتامبر و تصمیم قاطع به همکاری نکردن با آژانس ادامه یافته است و از سال ۲۰۱۹ به این سو، فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی به سطوح بی‌سابقه برای کشوری که برنامه تسلیحات اتمی ندارد، افزایش یافته است. 

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس پیشتر در روز چهارشنبه در گزارشی گفت که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی در ایران نشان‌دهنده عملکرد نامناسب جمهوری اسلامی در اجرای تعهدات پادمانی است. بیانیه سه کشور اروپایی می‌گوید که این مقدار از اورانیوم غنی‌شده مطابق تعاریف آژانس، سه برابر مقدار تقریبی مواد لازم برای ساخت احتمالی بمب و ۲۲ برابر محدودیت تعیین‌شده در برجام است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه می‌گوید که از ژانویه ۲۰۲۰ سه کشور اروپایی تلاش کرده‌اند تا ایران را به پایبندی به تعداتش ترغیب کنند و با تمام این‌ها تهران به فعالیت‌های خود ادامه داده است. 

این بیانیه خطاب به ریاست شورای حکام آژانس می‌گوید که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۹ عمدا و به طور مداوم فعالیت‌های هسته‌ای خود را فراتر از هر توجیه غیرنظامی معتبر و در نقض تمامی تعهدات خود افزایش داده است. این بیانیه در ادامه از تهران خواسته است که از این سه طریق برنامه هسته‌ای خود را کاهش دهد:‌ توقف غنی‌سازی بالای ۳.۶۷ درصد، اعمال مجدد تمامی اقدامات نظارتی و شفافیت که در فوریه ۲۰۲۱ متوقف کرد، اجرای مجدد و تصویب سریع پروتکل الحاقی، و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و صدور ویزا و مجوز برای بازرسان و مقام‌های آژانس. 

بیانیه سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا می‌گوید که پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند و برنامه جهانی منع اشاعه تسلیحات جمعی را تضعیف می‌کند.

آنان ضمن تاکید بر تعهد خود به راه‌حل دیپلماتیک از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا گام‌های معنی‌دار و سریع برای همکاری با آژانس را بردارد. 

ایالات متحده آمریکا نیز روز پنجشنبه ۲۳ نوامبر، در بیانیه‌ای جداگانه گفت که با بیانیه مشترک سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان همراه است. 

لارا هالگیت، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در این بیانیه گفت که از اختصاص یک میلیون یورو بودجه برای کمک به فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس بر اقدامات و تحرکات جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند. او گفت:‌ «می‌دانیم که آژانس برای این کار به ۲.۲ میلیون یورو بودجه نیاز دارد و از دیگر اعضا می‌خواهیم تا به جمع‌آوری ۱.۲ میلیون یوروی باقیمانده کمک کنند.» 

هالگیت افزود که حمایت آمریکا از تخصیص بودجه نشان‌دهنده حمایت واشنگتن از آژانس است و «با توجه به تلاش‌های اخیر ایران برای تضعیف آژانس در انجام ماموریت پادمانی‌اش، از جمله با صادر نکردن مجوز برای بازرسان، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند».

آمریکا و سه کشور اروپایی همچنین از مدیرکل خواستند تا قبل از جلسه بعدی شورای حکام آژانس در مارس ۲۰۲۴، اعضای شورای حکام را در جریان تحولات قرار دهد.