طالبان: قانون تحصیلات عالی دولت پیشین لغو شده است

شمار زیادی از روحانیون مدارس دینی به‌ سمت استاد و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها گماشته‌ شدند

آزمون علوم دینی از ملاها در دانشگاه کابل - @afmohe/X

اسنادی که روز شنبه ۲۷ آبان به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، نشان می‌دهد که ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، استناد به قانون تحصیلات عالی افغانستان را که دولت پیشین تصویب و رئیس‌جمهوری امضا کرده بود، ممنوع اعلام کرده است.

در این نامه آمده است که «کلیه قوانین و مقرره‌های کهنه [تصویب شده در دولت پیشین]، شرعا و قانونا ملغا بوده و فاقد اعتبار است.»

در ادامه وزیر تحصیلات عالی رژیم طالبان دستور داده است که از این پس هیچ‌کس اجازه ندارد در اسناد رسمی به قانون پیشین استناد کند. در این نامه تاکید شده است که از این پس تنها اصولی که رژیم طالبان تعریف کرده‌اند، اعتبار دارد.

قانون تحصیلات عالی افغانستان را دولت وقت در سال ۱۳۹۴ تصویب و رئیس‌جمهوری امضا کرده بود. این قانون سپس در سال ۱۳۹۸ تعدیل و موارد جدیدی به آن افزوده شد.

مواد این قانون بر تخصصی شدن و مدرنیزه شدن ساختار تحصیلات عالی در افغانستان تاکید دارد و بر اساس آن، مسند استادی و عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه‌ها باید تنها به کسانی داده شود که حداقل مدرک کارشناسی ارشد به همراه مدارک واضح دفاع از پایان‌نامه و مدرک فارغ‌التحصیلی از دانشگاه معتبر کسب کرده باشند.

این در حالی است که طالبان در دو سال گذشته پس از تسلط بر افغانستان، شمار زیادی از روحانیون مدارس دینی را به سمت‌های استاد و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها گماشته‌اند و نیز برای صدها تن از شاگردان مدارس دینی مدرک لیسانس (کارشناسی) صادر کرده‌اند.

وزارت تحصیلات عالی رژیم طالبان، اردیبهشت سال جاری، برای بیش از سه هزار طلبه مدارس دینی در استان هلمند در جنوب افغانستان آزمون دریافت مدرک لیسانس برگزار کرد. این وزارتخانه اعلام کرد که این طلبه‌ها پس از سپری کردن آزمون می‌توانند مدارک لیسانس دانشگاهی دریافت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی بود که قوانین تحصیلات عالی افغانستان درخصوص اعطای مدرک تحصیلی کاملا واضح است. در ماده ۶۳ قانون تعدیل‌شده تحصیلات عالی آمده است: «امور مربوط به سویه‌های تحصیلی و انواع سند تحصیلی در سند تقنینی تنظیم می‌گردد.» بر اساس این قانون، تنها کسانی که در دانشگاه‌های ثبت‌شده در وزارت تحصیلات عالی افغانستان، تحصیل کرده‌اند و موفق به دفاع از پایان‌نامه شده‌اند، می‌توانند مدرک تحصیلی بگیرند.

علاوه بر این، این قانون در مورد به‌کارگیری استادان و هیئت‌علمی دانشگاه‌ها به‌وضوح صحبت کرده و شرایط مشخصی را برای استخدام استادان و ارتقای جایگاه علمی آنان در نظر گرفته است. اما در دو سال گذشته در حالی‌که بسیاری از استادان دانشگاه، کشور را ترک کردند و استادان زن خانه‌نشین شدند، طالبان شمار زیادی از روحانیون مدارس دینی را برای تدریس وارد دانشگاه‌های افغانستان کردند و بر اساس صلاحدید خود، آنان را به مشاغل بالای اداری ارتقا دادند.