حماس چگونه در حمله هفتم اکتبر از اتکای اسرائیل به فناوری سوءاستفاده کرد؟

ویدئوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شبه‌نظامیان حماس ماه‌ها در مورد تاکتیک‌های عبور از دیوار امنیتی آموزش دیده‌اند

واشنگتن پست در گزارشی که روز جمعه ۱۷ نوامبر منتشر کرد، به این موضوع پرداخت که حماس چگونه در حمله هفتم اکتبر از اتکای اسرائیل به فناوری سوءاستفاده کرد.

در این گزارش آمده است: «‌ارتش اسرائیل، دسامبر ۲۰۲۱، اعلام کرد که ارتقای فناوری پیشرفته در نوار غزه، ساکنان اسرائیلی آن مناطق را از تهدید خشونت‌های شبه‌نظامیان محافظت می‌کند. در آن زمان اعلام شد که موانع زمینی و هوایی، با تدابیر پیشرفته که یک میلیارد دلار هزینه داشته و سه سال طول کشیده است، مانع ورود جنگجویان و هرگونه تهدید علیه مناطق اسرائیلی‌نشین خواهد شد.»

مقام‌های اسرائیلی پس از ساخت «دیوار امنیتی»، خاطرنشان کردند که این دیوار هوشمند بین نوار غزه از یک سو و اردوگاه‌ها و شهروندان اسرائیلی ساکن شهرک‌های اطراف نوار غزه از سوی دیگر، حائلی از آهن و حسگر تشکیل می‌دهد. در آن زمان، یک سرباز ارتش اسرائیل که در واحد نظارت دیوار مرزی با نوار غزه خدمت می‌کرد، گفته بود: «حتی اگر یک پرنده‌ به بالای دیوار نزدیک شود یا سوسکی از پایین آن عبور کند، ارتش اسرائیل متوجه می‌شود. بنابراین عبور از این دیوار ناممکن است.»

با این حال، ویدیوی منتشرشده در واشنگتن پست نشان می‌دهد که حماس در روز هفتم اکتبر، از آسیب‌پذیری‌های دولت اسرائیل در تکیه افراطی به فناوری‌هایی از‌جمله این دیوار امنیتی، برای انجام مرگ‌بارترین حمله در تاریخ اسرائیل استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این ویدیو توضیح داده می‌شود که چگونه جنگجویان حماس دوربین‌ها، حسگرهای پیشرفته و سلاح‌های کنترل از راه دور را خنثی می‌کنند و از تاکتیکی بهره می‌گیرند که در داخل این گروه به عنوان «طرح کورکننده» شناخته می‌شود.

روزنامه واشنگتن پست با تجزیه‌و‌تحلیل صدها ویدیو و عکس منتشر‌شده در فضای مجازی، از جمله تصاویری که روز هفتم اکتبر و در زمان آماده‌سازی جنگجویان حماس فیلمبرداری شده بود، حمله را بازسازی کرد تا ابعاد مختلف این ماجرا را دریابد.

 این روزنامه نوشت: «ما فیلم‌ها و صداهای ضبط‌شده روی دوربین‌ لباس‌های شبه‌نظامیان حماس و همچنین فیلم‌های دوربین‌های امنیتی اسرائیل را بررسی و با شاهدان گفت‌وگو کردیم‌. ما همچنین نقشه‌ها و اسناد برنامه‌ریزی به دست آمده از مبارزان کشته‌شده حماس را بررسی کردیم. همانطور که بررسی ما نشان می‌دهد، محل نفوذ اعضای حماس از گذرگاه ارز (بیت حانون) در شمال تا کرم شالوم در جنوب بوده است».

به نوشته واشنگتن پست، فیلم‌های به دست آمده از آموزش شبه‌نظامیان نشان می‌دهد که آن‌ها چطور به ماکت‌های مجتمع‌های اسرائیلی حمله می‌کنند. این فیلم‌ها که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، بیانگر آن است که جنگجویان حماس ماه‌ها در مورد تاکتیک‌های عبور از دیوار مرزی و ورود به مناطق اسرائیلی‌نشین، آموزش دیده‌اند.

به گفته تحلیلگران، حماس در شرایطی خودش را برای یک حمله گسترده آماده می‌کرد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل در مورد نیات این گروه ارزیابی اشتباه داشتند. آن‌ها بر این باور بودند که گروه کنترل‌کننده دولت غزه خواهان جنگ نیست و آمادگی لازم را برای مقابله با آن‌ها ندارد.

چارلز فریلیش، معاون سابق مشاور امنیت ملی در اسرائیل، در مصاحبه‌ای به روزنامه واشینگتن پست گفت: «ما توانایی‌های حماس را باور نداشتیم و منتظر حمله آن‌ها نبودیم.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش اسرائیل پس از حمله هفتم اکتبر و پس از این تجربه پرهزینه، توجه بیشتری به انجام اقدام‌های پیشگیرانه معطوف کرده و برخی از نیروهایش را به سمت کرانه باختری سوق داده است.