چگونه از صاعقه در امان بمانیم؟

همه صاعقه‌ها کشنده نیستند، اما بسته به شدت و نوع برخورد، ممکن است باعث فلج موقت، بیهوشی، یا سوختگی شوند

اینجا تصویر رعد و برق روی دریاچه‌ای نزدیک به شهر را ملاحظه می‌کنید Canva 

راهنمای ایمنی که مرکز ملی بهداشت محیط آمریکا منتشر کرده است توصیه می‌کند: «وقتی صدای رعد و برق می‌شنوید، سریعا به مکانی دربسته پناه ببرید.»

دلیل این توصیه آن است که زمانی که گوش انسان می‌تواند صدای رعد را بشنود، احتمال خطر برخورد صاعقه افزایش می‌یابد، گرچه اتفاق نادری است.

به گزارش نشنال ‌نیوز، بهترین راه مقابله با رعد و برق این است که در فضای باز و آزاد نباشید. اما اگر به هر دلیل در فضای بیرون هستید، از مناطق مرتفع، مانند تپه‌‌ها و درختان بلند که فقط در فضای بازند، دوری کنید.

مناطقی که در سطح پایین‌تر و ارتفاع کمتری واقع‌اند- مانند دشت‌ها و دره‌ها- ایمنی بیشتری دارند.

گرچه توصیه‌ می‌شود در هنگام تندر، اگر در فضای باز هستیم، در محل‌های مسطح مانند زمین صاف و دشت‌ها باشیم، دراز کشیدن در این مکان‌ها توصیه نمی‌شود، زیرا صاعقه و برق آن در امتداد سطح زمین حرکت می‌کند و به همان اندازه برخورد مستقیم صاعقه خطرناک است.

قرار گرفتن داخل خودرویی که سقف محکمی دارد و شیشه‌هایش بسته است نیز در برابر صاعقه امنیت ایجاد می‌کند.

اما آرنولد کلارک می‌گوید: «بدنه تمام‌فلزی و بسته خودرو جریان برق صاعقه را به بیرون انتقال می‌دهد و از داخل خودرو محافظت می‌کند، زیرا این پدیده از قانون فاراده در فیزیک پیروی می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر همین اساس، از دست زدن به ابزار و وسایل فلزی، مانند نرده‌ها و تیرها، و همچنین از تماس با تجهیزات و وسایل برقی داخل خانه خودداری کنید.

با توجه به نکات ایمنی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا منتشر کرده است، استفاده از رایانه، لپ‌تاپ، اجاق‌های برقی، و هر وسیله‌ای که به پریز برق متصل است، خطرناک خواهد بود.

دلیل توصیه به دوری کردن از وسایل برقی داخل خانه این است که برق صاعقه می‌تواند از طریق دستگاه‌های برقی، سیم‌های فلزی، و حتی لوله‌کشی فلزی داخل ساختمان عبور کند. اگر این رساناهای جریان برق به عایق پلاستیکی مجهز نباشند، به فردی که بدنش با آن‌ها در تماس است آسیب می‌زنند.

استفاده از تلفن‌‌های همراه هنگام رعد و برق ایمنی بیشتری در مقایسه با تلفن‌های سیمی ایجاد می‌کند. همچنین، از چادر زدن در هوای باز و طبیعت‌‌گردی در هنگام وقوع رعد و برق باید خودداری کرد.

همه صاعقه‌ها کشنده نیستند، اما بسته به شدت و نوع برخورد، ممکن است باعث فلج موقت، بیهوشی، یا سوختگی شوند. در برخی موارد، از دست رفتن موقت حس شنوایی و بینایی گزارش شده است. علائم جدی‌تر شامل تشنج، ایست قلبی، و آسیب به مویرگ‌ها است.

چگونه می‌توانیم به فردی که صاعقه به او زده است کمک کنیم؟

بار الکتریکی در بدن فردی که صاعقه‌زده شده است باقی نمی‌ماند. بنابراین، بلافاصله می‌توان فرد را جابه‌جا کرد و به متخصصان مراقبت‌‌‌های پزشکی خبر داد.

فردی که بر اثر برخورد صاعقه بیهوش شده است معمولا این طور به نظر می‌رسد که نفس نمی‌کشد یا نبض ندارد. این افراد به احیای قلبی ریوی یا سی‌پی‌آر نیاز دارند و پیش از دیگران باید این افراد کمک کرد.

افراد صاعقه‌زده در ابتدا کمی گیج به نظر می‌رسند و حالت تهوع دارند. بنابراین، بهتر است تا رسیدن امدادگران، با آن‌ها حرف بزنید و آن‌ها را آرام نگه دارید.

بیشتر از علوم