هشدار مجدد پادشاه اردن از افزایش خطر "هلال ایران"‏

فعالیت های تهدید آمیز ایران، خاورمیانه را به شدت تهدید می کند

ملک عبد الله دوم، پادشاه اردن‏. عکس از: دربار پادشاهی اردن (ایندیپندنت عربی) 

ملک عبد الله دوم، پادشاه اردن در مصاحبه ای که با شبکه خبری "فرانس 24" انجام داد، ضمن اشاره به تحولات اخیر منطقه، اظهار داشت که گفت و گو های دو جانبه میان اردن و اسرائیل از حدود دو سال بدین سو به حالت تعلیق در آمده و روابط دیپلماتیک میان امان و تل آویو به پایین ترین سطح ممکن رسیده است و لازم است به منظور نزدیک ساختن دیدگاه ها میان دو جانب، تلاش های ویژه ای صورت گیرد تا روابط اردن و اسرائیل از بن بست کنونی بیرون آید.

از سوی دیگر، پادشاه اردن تأکید کرد که در حال حاضر، فعالیت های تهدید آمیز ایران، به عنوان بزرگ ترین خطر برای خاورمیانه به شمار می رود و گروه های سیاسی و نظامی وابسته به ایران در منطقه، تبدیل به تهدید واقعی برای کشورهای این پهنه شده اند. شبه نظامیان وفادار به ایران، در سال 2019، اردن را نیز با چالش های متعددی رو به رو کردند.

در پیوند به تحولات اخیر اسرائیل، پادشاه اردن، گفت: حمایت مردم اسرائیل از جناح راست که تأکید بر الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل دارد، یک تحول بی سابقه است و نگرانی ها را در منطقه افزایش می دهد، البته اردن، همواره صلح را بهترین گزینه برای زدودن ناسازگاری ها می داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می رسد که این اظهارات، پاسخی به سخنان بنیامین نتانیاهو است که چندی پیش تأکید کرد که دولت اسرائیل به هیچ صورتی حاضر به تخلیه ای شهرک های یهودی نشین در کرانه باختری نیست و اگر وی دو باره به سمت نخست وزیری برسد، دره اردن و شمال دریای مرده را نیز به قلمرو اسرائیل ملحق خواهد کرد.

پادشاه اردن با اشاره به راهبرد ایالات متحده برای حل بحران خاورمیانه که به عنوان "معامله قرن" شناخته می شود، گفت: بهتر است نخست اهداف و محتوای این راهبرد را مورد مطالعه قرار دهیم و سعی کنیم برای بیرون رفت از بحران کنونی، راه حل مسالمت آمیزی را دنبال کنیم که نه تنها به سود اسرائیل و فلسطین بوده بلکه برای سراسر کشورهای خاورمیانه سودمند باشد.

قابل ذکر است که چندی پیش دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، هنگام صحبت در یک گردهمایی در بیت المقدس، گفت که طرح صلح واشنگتن که به عنوان "معامله قرن" شناخته می شود، شامل به رسمیت شناختن بخش های از کرانه باختری به خاک اسرائیل است.

در پیوند به تحولات اخیر منطقه، ترور قاسم سلیمانی و اوج گیری تنش میان ایران و ایالات متحده، پادشاه اردن گفت که تنش کنونی ممکن است در هر لحظه تبدیل یک جنگ تمام عیار شود و البته در صورت آغاز درگیری میان ایران و آمریکا، ملت عراق بیشترین آسیب را خواهد دید.

پادشاه اردن، افزود که عراق در دو سال گذشته دستاوردهای چشمگیری داشت اما تنش ها و تحولات اخیر، عراق را بار دیگر به عقب راند، اما تردیدی نیست که رهبران عراق این توانایی را دارند تا به رغم چالش های موجود، کشور را از باتلاق بحران نجات دهند.

در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا سفارت ایالات متحده در اردن، یکی از چهار سفارتخانه آمریکا در منطقه است که دونالد ترامپ هشدار داده است که ایران ممکن است آن ها را هدف حمله قرار دهد. پادشاه اردن، گفت در سال 2019، برخی از نقاط کشور تحت تهدید قرار داشت و ما آمادگی برای مقابله با هر گونه اقدام را داشتیم، اما خوشبختانه که اردن شاهد هیچ حادثه ای نشد.

ملک عبدالله دوم تأکید کرد که جامعه جهانی بایستی برای مقابله با تهدیدهای ایران و یا به تعبیر دیگر "هلال ایران" ، تصمیم جدی اتخاذ کند، زیرا این هلال به صورت روز افزون در حال گسترش است و در حال حاضر در کشورهای عراق، سوریه و لبنان امتداد یافته است.

مسئله ای دیگری که پادشاه اردن به آن اشاره کرد، بحران فاجعه بار جنگ در سوریه است که در طول چند سال گذشته، دشواری های فراوانی را به باور آورده است، پادشاه اردن با تأکید بر لزوم ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای پایان دادن به بحران جنگ در سوریه، از رژیم سوریه خواست تا قانون اساسی را طوری مورد بازنگری قرار دهد تا مسیر بیرون رفت از بحران کنونی هموار شود، پادشاه اردن، افزود که روند بازسازی سوریه می تواند تأثیر مثبتی در رشد اقتصادی داشته و ملت سوریه را از ناهنجاری های موجود نجات دهد.

همچنان ملک عبد الله دوم، علاوه کرد هرچند روابط اردن و سوریه در گذشته با فراز و فرودهای رو به رو بوده است اما اردن سعی دارد روابط خود را با سوریه با در نظر داشت تلاش های بین المللی برای پایان دادن به بحران جنگ در سوریه، گسترش دهد.

زید نویسه، نویسنده و تحلیل گر سیاسی در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت سخنان اخیر پادشاه اردن، قرائت ویژه ای از بحران های خاورمیانه بوده و نشان می دهد که اردن سعی دارد در برابر تحولات منطقه، موضع گیری مستقلی داشته و در پیرامون هیچ یک از محورهای درگیر بحران نزدیک نشود.

نویسه می گوید پادشاه اردن با اشاره به احتمال خطر بازگشت سازمان تروریستی داعش در غرب عراق، جنوب شرق سوریه و حتی در قلمرو لیبی، هشدار می دهد گه اگر جامعه جهانی برای جلوگیری از بازگشت نیروهای تروریستی، تصمیمی جدی اتخاذ نکند، جنگجویان تروریست خود را به اروپا خواهند رساند.

وی علاوه کرد که پادشاه اردن، نخستین کسی بود که اصطلاح "هلال شیعی" را به کار برد، اما  با توجه به بافت های اجتماعی مذهبی کشورهای منطقه، پادشاه اردن، اکنون هلال شیعی را بار دیگر تعریف کرده و آن را "هلال ایران" نام گذاشته است، زیرا اصطلاح قبلی ممکن بود وحدت و همبستگی گروه های مختلف مذهبی ملت های عرب را آسیب پذیر کند، به ویژه این که بخش عمده ای از جمعیت عراق را شیعیان عرب تشکیل می دهند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia