رنگ حاوی شیشه و نوآوری در حوزه خنک‌کنندگی

به گفته مخترعان این پوشش الکترونیکی می‌تواند با مشکلات زیست‌محیطی جدی که سیاره ما با آن مواجه است مقابله کند

تصویر آرشیوی از آزمایشگاهـ Canva

پژوهشگران شکلی جدید از رنگ حاوی شیشه اختراع کرده‌اند که به گفته آن‌ها، می‌تواند مقادیر زیادی برق مصرفی واحدهای تهویه مطبوع را کاهش دهد.

این رنگ پوششی الکترونیکی ساخته هوی فونگ رونالدو چان و کن جوویال شیائو، از شیشه زباله بازیافتی برای ایجاد پوشش خنک‌کننده بازتابنده استفاده می‌کند که از آن می‌توان برای بازتاب پرتو خورشیدی، در سقف و دیوار استفاده کرد.

این نوآوری یکی از برندگان جهانی جایزه جیمز دایسون در سال ۲۰۲۳ بود که روز چهارشنبه اعلام شد، و [این موسسه] ۳۰ هزار پوند برای حمایت از مراحل بعدی تولید آن اعطا می‌کند.

رونالدو چان، مخترع این نوآوری، گفت: «ما پوشش الکترونیک را با آرزوی کمک به مقابله با مشکلات زیست‌محیطی جدیدی که سیاره‌ ما با آن مواجه است اختراع کردیم.»

«مبلغ این جایزه به ما امکان می‌دهد که اهداف پژوهش و توسعه‌ خود را پیش ببریم و شرکتی را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم اختراعمان را ارتقا دهیم.»

چان و سایر همکاران مخترعش قصد دارند از این پول برای بهبود چسبندگی و سهولت استفاده پوشش الکترونیک، و نیز بررسی فرمول‌های جدید برای استفاده در فضای داخلی بهره بگیرند. ‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیمز دایسون می‌گوید: «رونالدو و کان جوویال شیائو به راهی هوشمندانه رسیدند که زباله را به چیزی به‌مراتب باارزش‌تر تبدیل می‌کند. این راه‌حلی دوگانه است که هم به نفع محیط زیست است و هم صرفه‌جویی به دنبال دارد.»

از سایر برندگان این جوایز می‌توان به یک دستگاه هندزفری تزریق وریدی (IV) اشاره کرد که به پزشکان مناطق آسیب‌دیده امکان می‌دهد بیمار را بدون نیاز به نگه داشتن بسته‌های تزریق وریدی منتقل کنند، همینطور یک «ارابه زندگی» (Life Chariot) که می‌توان از آن مثل یک تریلر خارج از جاده [آفرود] برای انتقال مجروحان استفاده کرد.

موفقیت رنگ پوششی الکترونیک، درست یک هفته بعد از آن رخ داد که دانشمندان یک ماده‌ سرامیکی جدید و فوق سفید ارائه دادند که ۹۹.۶ درصد نور خورشید، بالاترین میزان ثبت‌شده را بازتاب ‌می‌دهد.

آزمایشی با این ماده روی سقف یک خانه، میزان برق مصرفی برای خنک کردن را تا بیش از ۲۰ درصد کاهش داد.

مطالعه‌ای که در نهم نوامبر در نشریه ساینس منتشر شد، نشان می‌دهد تولید این سرامیک هنوز در مراحل آزمایشی است، اما پژوهشگران معتقدند که می‌توان با استفاده از مواد معمولی آن را به‌راحتی تولید کرد.  

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی