مراسم سالگرد کشته شدن میلاد سعیدیان‌جو «به‌علت فشارهای امنیتی» لغو شد

زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد در بازداشت است

امید سعیدیان‌جو، برادر میلاد سعیدیان‌جو که از کشته‌شدگان خیزش سراسری سال گذشته است، در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام اعلام کرد که مراسم سالگرد برادرش برگزار نخواهد شد. در هفته گذشته، نهادهای امنیتی فشارها زیادی به این خانواده آورده‌اند تا آن‌ها را از برگزاری مراسم اولین سالگرد کشته شدن میلاد سعیدیان‌جو باز دارند. پیش از این، قرار بود مراسم سالگرد میلاد سعیدیان‌جو، معترض ۲۶ساله‌ که روز ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ایذه با شلیک نیروهای سرکوبگر کشته شد، روز پنجشنبه ۲۵ آبان بر سر مزار او در آرامستان گلزار شهدای روستای راسفند برگزار شود.

امید سعیدیان‌جو در اینستاگرام نوشت: «ضمن تشکر از کلیه بستگان، آشنایان، و مردم بزرگوار سرزمینمان ایران، به اطلاع می‌رسانیم مراسم یادبود و سالگرد میلاد سعیدیان‌جو روز پنجشنبه ۲۵ آبان برگزار نمی‌شود.»

در ادامه فشارهای نهادهای امنیتی به این خانواده، سه روز پیش از نخستین سالگرد این کشته‌شده خیزش سراسری، زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد، برای چندمین‌ بار بازداشت شد. امید سعیدیان‌جو، برادر میلاد، پیش از این در مورد بازداشت خواهرش در اینستاگرام نوشته بود: «دو روز دیگه سالگرد کشته شدن میلاده و حال همه‌مون بده... بیشتر از همه، مامان حالش خیلی بده. فقط زهرا می‌تونست آرومش کنه که کمتر غصه بخوره... حالا که زهرا نیست، چیکار کنیم؟ مگه ما چیکار کردیم؟ چقدر باید درد بکشیم؟»

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از دیگر کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری سال گذشته، در شبکه اجتماعی اکس نوشت که زهرا سعیدیان‌جو «با حمله نیروهای جمهوری اسلامی به خانه‌شان در ایذه بازداشت شده است». در اواخر مهر امسال نیز اخباری مبنی بر «اخراج» زهرا سعیدیان‌جو از محل کار و «تهدید به مرگ» شدنش از سوی چند موتورسوار منتشر شد. فاطمه حیدری همچنین در مورد وضع «بسیار نگران‌کننده»‌ زهرا سعیدیان‌جو هشدار داده بود.‌‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زهرا سعیدیان‌جو در سی‌ام مهر در پیام اینستاگرامی نوشته بود که در سلامت کامل روحی و روانی به سر می‌برد و هیچ بیماری زمینه‌ای ندارد و «قصد خودکشی» هم ندارد. او نوشته بود که پر از شور زندگی است. ‌زهرا سعیدیان‌جو همچنین چندی پیش از بازداشتش، ضمن انتشار ویدئویی، نوشت: «داداش میلاد! کاش به‌جای آرزوهای قشنگت من زیر خاک بودم. یک‌ سال از رفتنت داره می‌گذره، ‌اما غم نبودنت دقیقا عین همون روزای اول قلبمو سوراخ می‌کنه. نفرین بر دستی که این جدایی را چکاند.»

زهرا سعیدیان‌جو در بیمارستان‌های کودکان مفید و کیان تهران مشغول به کار بود که با فشار نهادهای امنیتی از کار اخراج شد. پیش از این نیز او را در روز یکشنبه ۱۸ تیر در محل کارش در تهران بازداشت کرده بودند. خانواده‌‌اش هفته‌ها از او خبری نداشتند. نهادهای امنیتی نیز پاسخگو نبودند. تا اینکه فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از کشته‌شدگان اعتراض‌های سال پیش، در هفتم مرداد در توییتی اعلام کرد: «زهرا سعیدیان‌جو امروز در یک تماس تلفنی کوتاه با صدای لرزان به مادرش گفته: من در بازداشت سپاه هستم مامان... من را از دست این‌ها نجات بدهید. حال روحی زهرا به‌شدت نگران کننده است.»

به گفته فاطمه حیدری، به خواهر میلاد سعیدیان‌جو اعلام کرده بودند که دلیل بازداشتش همدردی با خانواده‌های داغ‌دار است. ‌‌‌زهرا سعیدیان‌جو پس از آزادی با قرار وثیقه از زندان سپیدار اهواز در ۱۸ مهر، ‌با انتشار تصویری از مزار برادرش در اینستاگرام نوشت: «من برگشتم. هرچه تبر زدی مرا، زخم نشد، جوانه شد».

زهرا سعیدیان‌جو پیش‌تر نیز در اسفند سال گذشته، هنگام برگزاری مراسم تولد بر مزار برادرش، مدتی بازداشت شده بود.

میلاد سعیدیان‌جو‌ یکی از شهروندان ایذه بود که در ۲۵ آبان ۱۴۰۱، در همان روزی که کیان پیرفلک کشته شد، جانش را از دست داد. رسانه‌های حکومتی از او با عنوان «شهید حمله تروریستی» نام بردند. اما بعدها مشخص شد که او نیز از معترضان در خیابان‌ها بوده و به‌دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شده است. نهادهای حقوق بشری اعلام کردند که میلاد سعیدیان‌جو در خیابان حافظ جنوبی، مقابل مسجد صاحب الزمان ایذه، مورد اصابت دو گلوله نیروهای حکومتی قرار گرفت و کشته شد.