تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اجرای «تفکیک جنسیتی در کتاب‌های درسی» دانش‌آموزان دختر و پسر

رضامراد صحرایی ادعا کرد که «تفکیک جنسیتی کتاب‌های درسی» دانش‌آموزان یک «اقدام علمی و تربیتی» است

پس از پیوستن دانش‌آموزان به اعتراضات، اجرای طرح‌هایی برای تحمیل ایدئولوژی و سبک زندگی حکومت به دانش‌آموزان شدت گرفته است- Social media

در ادامه اقدام‌های دستگاه‌‎های حکومتی برای تحمیل ایدئولوژی و سبک زندگی حکومتی به دانش‌آموزان، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش دولت ابراهیم رئیسی، بر اجرای «تفکیک جنسیتی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دختر و پسر» تاکید کرد و گفت که طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «باید کتاب‌های درسی‌ را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش روز یکشنبه ۲۱ آبان در مراسم پایانی جشنواره بهیندخت ضمن اشاره به نگاه «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» به «جایگاه زن و خانواده»، افزود: «در این سند دو هدف مشخصا درباره خانواده و جایگاه دختران و زنان است و از جمله این سند به ما می‌گوید که باید کتاب‌های درسی‌مان را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم و فرهنگ حیا در سراسر جامعه نهادینه شود.»

صحرایی افزود که بر اساس سند تحول، «ساختار و سازمانی که برای دختران می‌بینیم باید متحول شود». او تاکید کرد که «خانواده باید از طریق مدرسه آموزش ببیند.»

او ضمن بیان اینکه «راهکارهایی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای تقویت بنیان خانواده و ارتقای جایگاه دختران و زنان در جامعه داده است تماما برگرفته از تعالیم اسلام ناب است»، اضافه کرد: «اجرای راهکارهای این سند باعث سلامت و نشاط جامعه در تمام سطوح خواهد شد، اما در حال حاضر، ساختار آموزش و پرورش متناسب با این ماموریت نیست.»

رضامراد صحرایی با اشاره ضمنی به نافرمانی گسترده در میان دانش‌آموزان و پیوستن آن‌ها به خیزش سراسری در سال تحصیلی قبل، گفت: «سند تحول سند ملی در تعلیم و تربیت است و اگر از روز نخست آن گونه که مورد انتظار بود پیاده می‌شد، امروز وضعیت ما به‌مراتب بهتر از اکنون بود.»

وزیر آموزش و پرورش به‌صراحت گفت که «اکنون وضعیت مدارس و دانش‌آموزان نسبت به سال‌های پیشین به‌مراتب بهتر است»، اما اضافه کرد: «آنچه انقلاب می‌خواهد و آرمان شهداست خیلی فراتر از این‌هاست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضامراد صحرایی در بخشی از اظهاراتش گفت جمعیت «۸ میلیون نفری دانش‌آموز دختر در سراسر کشور نیمی از جمعیت دانش‌آموزان» ایران را تشکیل می‌دهد، و افزود که «بالغ بر ۵۵۰ هزار معلم زن» نیز در سراسر کشور به تدریس مشغول‌اند.

او تاکید کرد که معلمان زن باید دانش‌آموزان را طوری تربیت کنند که «مادران و پدران آینده» باشند و افزود که این «نجابت، عفت و حیا» باید به نسل آینده منتقل شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: «باید برای امور زنان و خانواده و انجمن اولیا و مربیان ساختار و سازمانی به حد یک سازمان مستقل قوی ملی طراحی کنیم تا بتوانیم نقش آن‌ها را به‌خوبی در جامعه نشان دهیم.»

صحرایی همچنین در مصاحبه‌ای تلویزیونی ضمن تاکید بر اجرای «تفکیک جنسیتی کتاب‌های درسی» دانش‌آموزان، ادعا کرد که این کار «ربطی به نگرش» ندارد و یک «اقدام علمی و تربیتی» است، چون «نیازهای یک دختر با یک پسر فرق دارد.»

تفکیک جنسیتی در آموزش و پرورش از نخستین سال‌های استقرار جمهوری اسلامی و با تبدیل کردن همه مدرسه‌ها به «مدارس دخترانه» و «مدارس پسرانه» در کشور به اجرا گذاشته شد. در ادامه، از اوایل دهه ۶۰، تفکیک جنسیتی معلمان زن و مرد نیز در بسیاری از مدرسه‌ها اجرا شد.

با این حال، با توجه به کمبود دبیر، دبیران مرد همچنان در برخی از دبیرستان‌های دخترانه به تدریس اشتغال داشتند. ولی در سال‌های بعد، آموزش و پرورش بخشی از توانش را به گسترش تفکیک جنسیتی معلمان اختصاص داد.

یوسف نوری، وزیر پیشین آموزش و پرورش در دولت ابراهیم رئیسی، در شهریور ۱۴۰۱ اعلام کرد که «باید تفکیک جنسیتی در مدارس ابتدایی مناطق روستایی» نیز اجرا شود و افزود که «مشکل کمبود فضای آموزشی برای اجرای تفکیک جنسیتی را هم باید با کمک خیرین» کاهش داد.

وزارت آموزش و پرورش همچنین در سال گذشته «آیین‌نامه ممنوعیت ورود و تدریس معلمان مرد در مدارس دخترانه از ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱» را به همه ادارات آموزش و پرورش و مدرسه‌های کشور ابلاغ کرد و به اجرا گذاشت.

بر اساس این آیین‌نامه، تاسیس مدرسه‌های دولتی، غیردولتی، و روستایی در سراسر ایران باید «با رعایت تفکیک جنسیتی» باشد. علاوه بر این، «تطابق جنسیت کارکنان مدارس با دانش‌آموزان» نیز «الزامی» است.

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، نیز در تیر ۱۴۰۱ گفت که با ابلاغ آیین‌نامه تطابق جنسیت کارکنان مدرسه‌ها با دانش‌آموزان، هرگونه «تخصیص دبیر غیرهمجنس در مدارس دوره اول و دوم متوسطه، شامل همه مدارس عادی دولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، شاهد، و حتی مدارس غیردولتی، فاقد وجاهت قانونی» است.

اقدام مسئولان آموزش و پرورش در دولت‌های جمهوری اسلامی، به‌ویژه از زمان آغاز به کار رضامراد صحرایی برای تحمیل ایدئولوژی و سبک زندگی مورد نظر حکومت، همچنین به استخدام هزاران طلبه و اعزام آن‌ها به مدرسه‌ها منجر شده است.

تخصیص بخش عمده‌ای از بودجه وزارت آموزش و پرورش به اجرای تفکیک جنسیتی و تحمیل ایدئولوژی حکومتی به دانش‌آموزان در حالی اجرا می‌شود که علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، از کمبود «۲۰۰ هزار معلم در سال تحصیلی جدید» خبر داد.

علاوه بر این، مرکز پژوهش‌های مجلس در خرداد ۱۴۰۲ در گزارشی از وضع بهداشتی مدرسه‌ها اعلام کرد که «از مجموع حدود ۱۰۷ هزار مدرسه در کل ایران، بیش از ۷ هزار مدرسه فاقد آب لوله‌کشی شهری و روستایی‌اند، بیش از ۵ هزار مدرسه در ایران سرویس بهداشتی [توالت] ندارند.»

در این گزارش آمده بود که نزدیک به ۱۲ هزار مدرسه «فاقد سیستم دفع بهداشتی فاضلاب» هستند، در بیش از ۱۰ هزار مدرسه «روشویی» وجود ندارد، و در «بیش از ۱۵ هزار مدرسه نیز آب‌خوری مجزا از روشویی» نیست، ضمن اینکه «۵۳ هزار مدرسه فاقد اتاق بهداشت مجزا» هستند و «بیش از ۹۱ هزار مدرسه پایگاه تغذیه سالم برای دانش‌آموزان» ندارند.