نگرانی فرمانده سپاه پاسداران از اوجگیری دوباره اعتراضات دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید

فرمانده کل سپاه به صورت تلویحی گفت که برای برخورد با دانش‌آموزان معترض، از طریق فشار آوردن به خانواده‌های آنان اقدام شود

فرمانده سپاه پاسداران، آزادی خواهی دانش‌آموزان را «فریب دشمن» خواند و گفت که «دشمن با کلمات ظاهر فریب مانند آزادی» می‌آید-1500tasvir

همزمان با ابراز نگرانی مقام‌های حکومتی از همزمانی سالگرد کشته شدن مهسا امینی با آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، هم از احتمال اوجگیری دوباره اعتراضات دانش‌آموزان ابراز نگرانی کرد و با نسبت دادن اعتراضات مردمی به «دشمن»، گفت: «دشمن برای سال جدید تحصیلی برنامه دارد.»

حسین سلامی یکشنبه، ۲۲ مرداد (۱۳ اوت)، در دومین «کنگره معلمان انقلاب اسلامی» در اردوگاه باهنر تهران، گفت: «دشمن برای سال جدید تحصیلی برنامه خواهد داشت و در این حوزه باید برنامه‌ریزی شود تا دانش‌آموزان، ابزار دشمنان نشوند.»

فرمانده کل سپاه پاسداران در این اظهارات، به‌ویژه از دسترسی دانش‌آموزان به فضای مجازی ابراز نگرانی کرد و مدعی شد: «دشمن تلاش می‌کند با سرگرم کردن دانش‌آموزان در فضای مجازی، جایگزین‌های آشفته‌ساز برای ما بسازد.»

او در ادامه افزود که «مدرسه فقط محلی برای آموزش دانش نیست» و باید از آن برای شکل دادن به «هویت فرهنگی و دینی» نوجوانان استفاده شود، و افزود که باید «بین خانه، مدرسه و مسجد» همراستایی ایجاد شود و «نباید ارزش‌های متفاوت در این مکان‌ها» باشد.

فرمانده کل سپاه همچنین به صورت تلویحی به مسئولان آموزش و پرورش و طیفی از معلمان که عضو بسیج‌اند و در ردیف حامیان حکومت، گفت که برای برخورد با دانش‌آموزان معترض، از طریق فشار آوردن به خانواده‌های آنان اقدام کنند.

سلامی تاکید کرد که در مورد این دانش‌آموزان، باید «خانواده‌ها را مطلع کنیم» و «اجازه ندهیم مدل‌های ظاهری، قلب و ذهن‌های دانش‌آموزان ما را آلوده کند».

فرمانده کل سپاه همچنین دانش‌آموزان معترض را دچار «بحران هویت» خواند و با ادعای اینکه «شخصیت جوانان در خطر است»، آزادیخواهی دانش‌آموزان را «فریب دشمن» توصیف کرد و افزود: « دشمن با کلمات ظاهرفریب مانند آزادی» می‌آید.

ابراز نگرانی فرمانده کل سپاه پاسداران از اوجگیری اعتراضات دانش‌آموزان در «سال تحصیلی جدید»، در حالی بیان می‌شود که «بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید» با «سالگرد کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست گشت ارشاد» همزمان شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در تمام چهار دهه گذشته با تمرکز ویژه‌ بر آموزش و پرورش، در صدد تبلیغ و تحمیل ایدئولوژی مطلوب خود به دانش‌آموزان بوده‌اند، اما با آغاز خیزش سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی، با موج گسترده و فراگیر اعتراضات دانش‌آموزان مواجه شدند.

بخش عمده‌ای از سال تحصیلی گذشته، مدارس و نیز خیابان‌های اطراف مدارس در شهرهای مختلف ایران، شاهد اعتراضات دانش‌آموزان و به‌ویژه شعارهای آن‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی بود.

در این میان، دانش‌آموزان دختر با برداشتن حجاب اجباری و اعتراضات گسترده و شعارهایی علیه نظام و مسئولان جمهوری اسلامی، به نیروهای پیشتاز در خیزش سراسری مردم ایران تبدیل شدند.

صدها تصویر و ویدیو از دانش‌آموزان دختر در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که آن‌ها را در حالی نشان می‌داد که «مقنعه» را به مثابه یکی از «نمادهای حجاب اجباری» مطلوب جمهوری اسلامی، از سر برداشتند و کلاس‌های خود را به کانون شعاردهی و شعارنویسی اعتراضی علیه نظام جمهوری اسلامی تبدیل کردند.

در بخشی از این تصاویر، دانش‌آموزان دختر با حرکات نمادین و سردادن شعار، به وضوح مخالفت و «بیزاری» خود از روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای به نمایش درمی‌آورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابعاد اعتراضات دانش‌آموزان در جریان خیزش سراسری چنان گسترده بود که علی خامنه‌ای دوشنبه، ۱۱ مهر گذشته، طی سخنانی در دانشگاه علوم انتظامی و تربیت پلیس امام حسن، به صراحت دستور برخورد و «تنبیه» دانش‌آموزان و نوجوانان را صادر کرد.

خامنه‌ای در این سخنرانی خطاب به نیروهای سرکوبگر گفت: «برخی جوانان و نوجوانانی هستند که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان می‌آیند. چنین افرادی را می‌توان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه می‌کنند.»

پس از این سخنان خامنه‌ای، سرکوب دانش‌آموزان در داخل و خارج از مدارس شدت بیشتری گرفت و اغلب یورش‌های نیروهای امنیتی به مدارس در شهرهای مختلف، از جمله در اصفهان، رشت، آبادان، تهران، سنندج، سروآباد و اردبیل، و نیز کشته شدن دست‌کم یک دانش‌آموز و به کما رفتن یک دانش‌آموز دیگر در اردبیل، پس از سخنان و دستور خامنه‌ای برای «تنبیه» نوجوانان و دانش‌آموزان رخ داد.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران در جریان یورش به مدارس، بسیاری از دانش‌آموزان را هدف ضرب‌و‌جرح قرار دادند. آنان در موارد متعددی به داخل مدرسه‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند و شمار گسترده‌ای از دانش‌آموزان، به ویژه دانش‌آموزان دختر، را بازداشت کردند.

همچنین، تعدادی از دانش‌آموزان در اثر ضرب‌وجرح و یورش نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، در سال تحصیلی گذشته مصدوم و مجروح شدند، تعدادی از آن‌ها به بیمارستان اتقال یافتند و چندین دانش‌آموز، از جمله اسرا پناهی، نوجوان اردبیلی، در جریان این یورش‌ها کشته شدند.

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز ۱۳ مهر ۱۴۰۱ اعلام کرد که «میانگین سنی بسیاری از بازداشت‌شدگان در اعتراض‌ها «۱۵ سال» است، و گفت: «غفلت از حوزه‌های تربیتی، معرفتی، تبیینی و تبلیغی، باعث شد تا این عده در قربانگاه فضای مجازی و رسانه‌ای، به لقمه‌های چربی برای دشمن تبدیل شوند.»

آذر گذشته نیز موج «مسموم‌سازی» دانش‌آموزان دختر و حمله شیمیایی به مدارس، از قم آغاز شد، در اواخر بهمن به بروجرد رسید و در اسفند  ۱۴۰۱ به مدارس دختران در سراسر کشور گسترش یافت و تا هفته‌های پایانی سال تحصیلی ادامه داشت.

همزمان با ابراز نگرانی فرمانده کل سپاه پاسداران از اوجگیری دوباره اعتراضات دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در چند روز گذشته شماری از دانش‌آموزان معترض بازداشت‌شده در سال گذشته را احضار، یا تهدید کرده‌اند.

سونیا شریفی، دانش‌آموز اهل آبدانان در استان ایلام که در جریان خیزش سراسری سال گذشته بازداشت شده بود، ۱۸ مرداد امسال نیز بار دیگر به دست نیروهای سرکوبگر ربوده شد ودر بازداشت چندساعته‌ای، هدف بازجویی و شکنجه آنان قرار گرفت.

این نوجوان معترض، شامگاه پنجشنبه، ۱۹مرداد (۱۰ اوت)، تصویری از پیشانی شکسته‌اش را در اینستاگرام منتشر کرد و ضمن تایید خبر بازداشت دوباره خود، خطاب به نهادها و ماموران امنیتی نوشت: «چهار بار اخطاریه فرستادید، دو بار گرفتید، بردید، زدید، صدایم درنیامد. می‌خواهید بکشید، بیایید بکشید.»

از سوی دیگر، در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی حین بازداشت به دست گشت ارشاد که به گسترده‌ترین خیزش مردمی علیه نظام جمهوری اسلامی در ایران منجر شد، و با نزدیک شدن به بازگشایی دانشگاه‌ها، نیروهای حراست و کمیته‌های انضباطی و دستگاه‌های امنیتی، بر شدت فشار و تهدید و احضار دانشجویان افزوده‌اند.

همزمان، یک مقام‌ شهرداری تهران بر لزوم «مجازی شدن آموزش دانشگاه‌ها در چند هفته اول سال تحصیلی آینده» تاکید کرد و گفت که برای «مجازی شدن دانشگاه‌ها تا دهم مهر»، مکاتباتی با مقام‌های آموزش عالی انجام شده است.