اعتراف شهروند برزیلی به دریافت پیشنهاد از حزب‌الله لبنان برای حمله به یهودیان

موساد در بیانیه خود گفت جمهوری اسلامی حامی اصلی حزب‌الله لبنان برای انجام عملیات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در سراسر جهان است

نمایی از ساختمان مرکزی پلیس فدرال برزیل در پایتخت این کشور-AFP

یکی از افراد بازداشتی در برزیل که روز چهارشنبه ۱۷ آبان (۸ نوامبر)، در پایتخت این کشور به اتهام برنامه‌ریزی برای انجام حمله‌ای تروریستی علیه یهودیان بازداشت شده بود، اعتراف کرده که یکی از رهبران حزب‌الله لبنان انجام این عملیات را به او پیشنهاد داده است.

به گزارش رویترز، پلیس فدرال در برازیلیا می‌گوید این فرد شهادت داد که در ماه آوریل سال جاری در سفری به لبنان، از طریق یک فرد واسطه که شماره تلفن کشور پاراگوئه را داشت، با «یکی از رهبران حزب‌الله» که «مسئول استخدام افراد قاتل و آدم‌ربا بوده» و هویت او فاش نشده، دیدار داشته است.

موساد، سازمان امنیت و اطلاعات اسرائیلی، روز چهارشنبه یکم نوامبر، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ماموران این سازمان طی عملیاتی در برزیل، با همکاری نیروهای امنیتی محلی، برای خنثی‌سازی یک حمله تروریستی برنامه‌ریزی‌شده به دست عوامل حزب‌الله علیه مراکز و شهروندان یهودی و اسرائیلی، شرکت کرده‌اند.

در این بیانیه آمده بود که موساد از مقامات برزیل برای دستگیری «یک هسته‌ حزب‌الله» که قصد حمله به مراکزی را داشت و «از سوی جمهوری اسلامی ایران تامین مالی می‌شد» تشکر می‌کند. موساد در این بیانیه همچنین تاکید کرد که حزب‌الله در سراسر جهان با حمایت تهران برای انجام حملاتی علیه اهداف یهودی و غربی کار می‌کند.

این درحالی است که طی یک ماه اخیر تنش‌های سیاسی میان برزیل و اسرائیل، به‌دلیل حمایت‌های رئیس‌جمهوری برزیل از حماس و فلسطینی‌های ساکن نوار غزه شدت یافته است.

رویترز در گزارش خود با اشاره به اینکه پلیس فدرال برزیل از پاسخ به سوالات این خبرگزاری و ارائه اطلاعات بیشتر درباره عملیات مذکور خودداری کرده، نوشته است:‌ «مظنون که از حضور وکیل در بازجویی خودداری کرد، به پلیس گفت که در ماه آوریل سفری به بیروت داشته است. اگرچه شهادت ویرایش‌شده شامل جزئیات دعوت نمی‌شد، اما مظنون اعتراف کرد که این یک تلاش برای جذب نیرو از سوی یک سازمان تروریستی بوده است و گفت که پس از اطلاع از انجام فعالیتی غیرسالم، از پیوستن به آن خودداری کرده است. متهم می‌گوید بر اساس تحقیقات اینترنتی خود که در بازگشت به برزیل انجام داد، متوجه شد که طرف پیشنهاددهنده سازمان حزب‌الله لبنان بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این گزارش که بر مبنای شهادت فرد بازداشتی و تحقیقات پلیس برزیل منتشر شده است، آمده که او قبل از سفر به لبنان، با شخصی در سائوپائولو ملاقات کرده و مبالغی را به‌عنوان هزینه پرواز و اجاره هتل دریافت کرده است.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی طی بیش از چهار دهه، شمار زیادی عملیات مسلحانه و تروریستی در کشورهای مختلف جهان، علیه افراد و چهره‌های خارجی یا ایرانی مخالف نظام جمهوری اسلامی یا یهودیان و اسرائیلی‌ها انجام داده‌اند.

به‌عنوان نمونه، رسانه‌های ترکیه، روز ۲۳ ژوئن ۲۰۲۲، اعلام کرده بودند که پلیس و دستگاه‌ امنیتی این کشور حدود ۱۰ مامور اطلاعاتی حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که با هویت‌های جعلی به ترکیه سفر کرده بودند تا یک مجموعه‌ عملیات‌ تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی به اجرا درآورند، بازداشت کرده است. روزنامه صباح ترکیه نیز تیرماه امسال نوشت که هدف شماره یک تروریست‌های وابسته به سپاه پاسداران، یوسف لِوی صفاری، سرکنسول اسرائیل در استانبول بوده است.