آشنایی با خانواده سلطنتی صد و بیست و ششمین امپراتور ژاپن

تاریخچه خانواده امپراتوری ژاپن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد

-AFP

برای بسیاری از ما عبارت «خانواده سلطنتی» تصویری از بالکن کاخ باکینگهام را تداعی می‌کند، اما بریتانیایی‌ها تنها کسانی نیستند که به یک خانواده سلطنتی با میراث و تاریخ طولانی می‌بالند. در واقع، خاندان امپراتوری ژاپن مدعی عنوان قدیمی‌ترین سلطنت مستمر در جهان است که تاریخ آن به ۶۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. (اگرچه برخی از آن امپراتورهای اولیه با افسانه‌ها یکی شده‌اند، شواهدی از سلطنت این خانواده با قدمتی تا سال ۵۰۰ میلادی وجود دارد.)

امپراتور نماد اصلی دولت ژاپن است که بنا بر قانون اساسی ۱۹۴۶، نقشی نمادین دارد. حکومت در ژاپن حول سلطنت مشروطه مدرن بنا شد و تمام نهادهای مدرن ژاپن، از جمله قانون اساسی و مجلس، حول امپراتور سامان‌دهی شد.

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به اعضای اصلی خانواده سلطنتی ژاپن.

امپراتور ناروهیتو

ناروهیتو، امپراتور کنونی ژاپن، پسر ارشد امپراتور سابق آکی‌هیتو و همسرش امپراتریس سابق میچی‌کو است. او از سال ۲۰۱۹ رئیس رسمی خانواده امپراتوری ژاپن بوده است.

امپراتریس ماساکو

امپراتریس ماساکو، همسر ناروهیتو، پیش از ازدواج آن‌ها در مقامی دیپلماتیک کار می‌کرد. او در آکسفورد و هاروارد تحصیل کرده است.

هنگامی که این زوج در ژوئن ۱۹۹۳ ازدواج کردند، ماساکو دومین فرد عادی در تاریخ ژاپن شد که با نفر اول در صف تاج و تخت ازدواج می‌کرد. (اولین زن مادرشوهرش میچی‌کو بود.)

در سال ۲۰۱۹، پدر ناروهیتو، آکی‌هیتو که در آن زمان امپراتور بود، تصمیم گرفت از سلطنت کناره‌گیری کند. به این ترتیب، پسر بزرگش صد و بیست و ششمین امپراتوری شد که بر تخت داوودی نشست. او و ماساکو در مراسمی رسمی در اکتبر ۲۰۱۹ در توکیو رسما بر تخت سلطنت نشستند.

شاهدخت آیکو

آیکو، ۲۱ ساله، تنها فرزند امپراتور و امپراتریس، در حال حاضر دانشجوی ادبیات ژاپنی در دانشگاه گاکوشوین است. برخلاف خط جانشینی بریتانیا، طبق قانون ژاپن، او در صف جانشینی تاج و تخت نیست، زیرا فقط مردان در خط جانشینی مستقیم مردانه اجازه دارند در مقام حکمران سلطنت کنند.

ولیعهد آکی‌شینو

برادر کوچک‌تر امپراتور، که با نام ولیعهد فومی‌هیتو نیز شناخته می‌شود، در مراسمی در نوامبر ۲۰۲۰ رسما به‌عنوان ولیعهد معرفی شد. او رسما نفر اول در صف تاج و تخت است.

شاهدخت کیکو

اگرچه شاهدخت کیکو در سال ۱۹۹۰ با شاهزاده آکی‌شینو ازدواج کرد، در واقع بیشتر دوران جوانی‌اش را در خارج از ژاپن گذرانده است. او در کودکی، زمانی که پدرش در دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل می‌کرد، به‌مدت شش سال در فیلادلفیا زندگی کرد و سپس با خانواده‌اش به وین نقل مکان کرد. تجارب جهانی او موقعیت خوبی برای زندگی‌اش به‌عنوان عضو شاغل خانواده سلطنتی فراهم کرد. او اغلب همراه با همسرش برای انجام وظایف رسمی به خارج از کشور سفر می‌کند.

ولیعهد و همسرش سه فرزند دارند. دو دختر بزرگ‌ آن‌ها- ماکو و کاکو- در مراسم به سلطنت رسیدن عمویشان امپراتور ناروهیتو در سال ۲۰۱۹ شرکت کردند.

شاهدخت سابق ماکو و کی کومورو

ماکو در سال ۲۰۱۷، زمانی که نامزدی‌اش با کی کومورو را اعلام کرد، خبرساز شد. این زوج عروسی‌شان را تا اکتبر ۲۰۲۱ به تعویق انداختند. در آن زمان، ماکو به‌دلیل قانونی که زنان خانواده سلطنتی را از ازدواج خارج از حلقه اشراف منع می‌کند، عنوان سلطنتی‌اش را کنار گذاشت. این زوج سپس به شهر نیویورک نقل مکان کردند، جایی که کی وکالت می‌کند.

شاهدخت کاکو

کاکو مانند برخی دیگر از اعضای خانواده‌اش عضو شاغل خانواده سلطنتی است و وظایف رسمی در خارج از کشور داشته است، از جمله سفر رسمی به اتریش و مجارستان در سال ۲۰۱۹.

شاهزاده هیساهیتو

هیساهیتو، ۱۶ ساله، پسر و کوچک‌ترین فرزند ولیعهد آکی‌شینو و شاهدخت کیکو، پس از پدرش در ردیف دوم نوبت تاج و تخت قرار دارد. با توجه به قوانین حاکم بر خط جانشینی ژاپن، او در حال حاضر آخرین وارث تاج و تخت است.

سایاکو کورودا

سایاکو کورودا دیگر لقب سلطنتی ندارد، ولی او نیز شاهزاده خانم به دنیا آمد. تنها دختر امپراتور سابق آکی‌هیتو و امپراتریس سابق میچی‌کو (و خواهر امپراتور کنونی ناروهیتو) در سال ۲۰۰۵ از مقام سلطنتی دست کشید تا با یوشیکی کورودا، فردی عادی، ازدواج کند.

امپراتور بازنشسته آکی‌هیتو و امپراتریس بازنشسته میچی‌کو

امپراتور و امپراتریس سابق در سال ۲۰۱۹ به‌دلیل بیماری آکی‌هیتو از سمت‌هایشان کناره‌گیری کردند تا به پسرشان ناروهیتو اجازه دهند تاج و تخت را تصاحب کند. این تصمیم آکی‌هیتو را تبدیل به نخستین امپراتور ژاپن در ۲۰۰ سال گذشته کرد که از سلطنت کناره‌گیری کرد.

آکی‌هیتو بزرگ‌ترین فرزند امپراتور هیروهیتو و امپراتریس ناگاکو است.

 نماد خانواده سلطنتی ژاپن گل داوودی است که نقش پرچم کنونی امپراتور و خانواده‌‌اش از آن الهام گرفته است؛ پرچمی با نقش گل داودی با ۱۶ گلبرگ (به نام Kikkamon)، به رنگ طلایی، در پس‌زمینه‌ای قرمز.

بیشتر از زندگی