احتمال استعفای یکی از مقامات نظام

فائزه هاشمی خطاب به رهبر نظام: مثل گورباچف با قبول اشتباه تغییرات بنیادی را ایجاد کنید

پیش‌گیری از شدت گیری اعتراضات مردمی گمانه استعفای یکی از مقامات نظام را تقویت کرده - Mona HOOBEHFEKR / ISNA / AFP 

در آخرین ساعات روز گذشته و با گسترده‌تر شدن دامنه اعتراضات مردمی در شهرهای گوناگون ایران، خبری مبنی بر استعفای دبیر شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی، در بعضی وب‌سایت‌ها منتشر شد. خبری که البته پس از ساعاتی توسط خبرگزاری‌های حکومتی تکذیب شد. 

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، و به نقل از یک منبع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، خبر منتشر شده از سوی «سایت انتخاب» درباره استعفای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی را تکذیب کرد و نوشت: «شبه رسانه‌ای که پرونده‌های متعددی از دروغ پردازی و انتشار اخبار سفارشی دارد با انتشار اخباری از این دست به‌دنبال تکمیل طرح ترامپ است که اخیرا دبیر شورای عالی امنیت ملی را در فهرست تحریم‌های امریکا قرار داد.»

هرچند که خبر استعفای شمخانی تکذیب شد اما شرح روایت سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط موشک‌های سپاه و مظلوم‌نمایی شدید مقاماتی که تاکنون درباره این فاجعه سخن گفتند، این گمانه‌ را تقویت می‌کند که راه‌حل نظام برای برون‌رفت از بحران به وجود آمده پس از گسترده شدن اعتراضات شدید مردمی در شهرهای ایران، تحمیل پذیرش استعفاء از سوی یکی از مقامات نظام است. 

روز گذشته، فرمانده کل سپاه پاسداران که به مجلس شورای اسلامی رفته بود و درباره این فاجعه انسانی سخن می‌گفت ضمن پذیرش دوباره «خطا در شلیک موشک» به سوی این هواپیمای مسافربری گفت که «آرزو داشته که در این پرواز همراه با دیگر مسافران کشته می‌شد».

این شکل از روایت که همراه با نوعی مظلوم‌نمایی‌ست در میان دیگر مقامات سپاه هم دیده می‌شد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران پس از اینکه مسئولیت مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی را پذیرفت، گفته بود «زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.»

پس از آنکه مقامات جمهوری اسلامی تایید کردند که اصابت موشک‌ سپاه باعث سرنگونی هواپیمای مسافربری شده است، شایعات مبنی بر احتمال استعفای رئیس جمهور هم مطرح شد که البته با واکنش مشخصی از سوی حسن روحانی روبرو نشد.

از سوی دیگر روز گذشته فایل صوتی از فائزه هاشمی رفسنجانی از تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی پخش شد که در آن فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی انتقادات بسیاری به نحوه مدیریت کشور به شخص اول مملکت داشت. او با اشاره به وضعیت خطیر این روزهای ایران در سخنانی بی‌سابقه مستقیما شخص اول مملکت را خطاب داد و به‌طور ضمنی شرایط حکومت جمهوری اسلامی را با سال‌های پایانی حکومت شوروی مقایسه کرد. 

فا‌ئزه هاشمی در بخشی از سخنان انتقادی خود تلویحا وضعیت فعلی کشور ایران را به اواخر دوران حکومت شوروی تشبیه کرد و خطاب به علی خامنه‌ای گفت: «مشابه کاری را که گورباچف در شوروی کرد ،انجام دهید. زمانی که گورباچف  فهمید سیاست‌هایش همه عرصه‌ها جز صنایع نظامی را نابود کرده است».

فا‌ئزه هاشمی هم‌چنین در این فایل صوتی خطاب به مردم می‌گوید که باید به اعتصابات و اعتراض‌های مدنی ادامه داد و از پای ننشست. به عقیده او «سرنوشت مملکت ایران به دست خود مردم تغییر خواهد کرد»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از شعارهای معترضین در شهرهای ایران معطوف به گوش‌زد کردن «بی‌کفایتی» مقامات نظام در اداره امور مملکت بود. اعتراضاتی که به طور مشخص علی خامنه‌ای را هدف قرار می‌داد. 

گسترده شدن اعتراضات و بیشتر شدن شعارهای مردم و خطاب قراردادن مقامات نظام و سکوت مطلق مقامات برابر این اعتراض گسترده نشانه دیگری‌ست که امکان گرفتن تصمیمی در سطح استعفای یکی از مقامات را به یکی از راه‌های نظام برای فرار از این بحران بدل کرده است. 

بیشتر از