معلمان: شلاق بزنید؛ پول جریمه را از سفره بی‌نانمان برنمی‌داریم

چهار معلم در استان بوشهر در مجموع به یکصد و ‌چهل ضربه شلاق محکوم شدند

محمود ملاکی، اصغر حاجب، عبدالرضا امانی‌فر و محسن عمرانی هر کدام به سه ماه حبس و ۳۵ ضربه شلاق محکوم شدند - public media

کانون صنفی معلمان استان بوشهر اعلام کرد که چهار نفر از اعضایش در مجموع به یکصد و ‌چهل ضربه شلاق محکوم شده‌اند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به‌نقل از کانون صنفی معلمان بوشهر اعلام کرد که بر اساس رای شعبه چهار دادگاه کیفری بوشهر، اعضای هیئت‌مدیره این کانون برای دومین بار در پنجاه روز اخیر به‌اتهام اخلال در نظم عمومی به مصداق «تجمع غیرقانونی معلمان» به حبس و شلاق محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، محمود ملاکی، اصغر حاجب، عبدالرضا امانی‌فر، و محسن عمرانی هر کدام به سه ماه حبس و ۳۵ ضربه شلاق محکوم شدند که حبس این افراد، بر اساس قانون، به هفت میلیون تومان و مجازات شلاق آن‌ها به پنج میلیون تومان جریمه نقدی به نفع دولت تبدیل شده است.

بنا بر اخبار منتشرشده از سوی کانون صنفی معلمان استان بوشهر، هر چهار نفر از این اعضای کانون صنفی معلمان اعلام کرده‌اند که «علاوه بر نداشتن تمکن مالی در پرداخت این جریمه، ترجیح می‌دهند حبس و شلاق را تحمل کنند اما اندک نان مانده در سفره فرزندان خود را به حلق دزدان و اختلاسگران ردای دولتمرد پوشیده نریزند.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز در واکنش به این حکم اعلام کرد که «ضمن ابراز انزجار از فضای امنیتی حاکم بر ساختار آموزش و پرورش و اعلام حمایت از همکاران استان بوشهر، صدور این حکم و سایر احکام مشابه را محکوم می‌کند.»

طی دست‌کم یک سال اخیر، قوه قضائیه بارها برای فعالان معلمان حکم شلاق صادر کرده است. پیش از این، محمد مستوفی، یکی از معلمان اخراجی از شهر کنگاور استان کرمانشاه، با انتشار ویدئویی از خودش، به صدور احکام شلاق برای معلمان اشاره کرده و با بغض گفته بود: «در کشورهای دموکراتیک دنیا به اسب شلاق بزنی جریمه دارد؛ در کشور ما به معلم که گفته حقوق اندکی که به من می‌پردازید کفاف زندگی مرا نمی‌دهد شلاق می‌زنند.»

سیزدهم مهر نیز کانون صنفی معلمان اسلامشهر با اشاره به صدور احکام شلاق برای معلمان نوشته بود: «وقاحت حکومت و صدور احکام حبس، شلاق و تبعید دستاوردی برای کنشگران صنفی است که مطابق با اصول مصرح قانون اساسی به‌دنبال احیای حقوقشان هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شهریور امسال، ابوالفضل خوران، فعال صنفی معلمان، نیز به مجازات شلاق محکوم شده بود. ابوالفضل خوران در دادگاه حکم «محکومیت ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، ۷۲ ضربه شلاق، ۲ سال محرومیت از فضای مجازی، ۲ سال تبعید به شهر دلفان» گرفته بود.

پیش از این اعلام شده بود که سید محمدکریم زمانی، از معلمان بازنشسته کردستان، به ۱۶ سال زندان، شلاق، و ٢ ماه مستخدمی در پایگاه بسیج محکوم شده است. حمید رحمتی معلم دیگری‌ است که در سال جاری به‌دلیل در دست داشتن پلاکاردی با مضمون امنیت بازداشت شده بود. او نیز به ۳۶ ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق، و جزای نقدی محکوم شده است.

حکومت ایران در حالی بر صدور حکم شلاق و حبس و اخراج برای معلمان پافشاری می‌کند که در ماه‌های گذشته، بحران‌هایی جدی در حوزه آموزش و پرورش به وجود آمده و از آن چشم‌پوشی می‌شود. در حال حاضر، برخی مدرسه‌های ارومیه به‌علت کمبود معلم تعطیل شده‌اند و از سوی دیگر، سیستان و بلوچستان با کمبود دست‌کم ۱۵ هزار معلم روبه‌رو است.

جدیدترین داده‌های مرکز آمار از وضع فرهنگی و اجتماعی ایران آشکار می‌کند که در سال تحصیلی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۲) بیش از ۵۵۶ هزار نوجوان از ادامه تحصیل بازماندند و وارد مقطع متوسطه دوم نشدند. بر مبنای این گزارش، ۲۹۵ نفر از بازماندگان از تحصیل پسر و ۲۶۱ هزار نفر آنان دختر بودند.

به گفته فاروق اعظمی، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها، بر اساس بررسی‌های ۱۲ سال پیش در منطقه‌ای از سیستان و بلوچستان، از میان ۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی که شروع به تحصیل کرده‌اند، فقط ۵۰۰ نفر آن‌ها تا کنون توانسته‌اند دیپلم بگیرند یا وارد دانشگاه شوند. به گفته او، فقط در یک منطقه از استان، ۴ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کرده‌اند که بیشتر آن‌ها در مقطع ابتدایی تا متوسطه اول بوده‌‌اند.