ادعای امواج مدیا: قاآنی ۱۱ روز اخیر در لبنان بوده است

تهران از متحدان منطقه‌ای‌اش خواست آمادگی برای رویارویی همه‌جانبه با اسرائیل و آمریکا را افزایش دهند

وب‌سایت امواج مدیا روز هشتم آبان در گزارشی نوشت که خبرنگاران میدانی‌ این رسانه دریافته‌اند اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس ایران، در لبنان حضور دارد.

در شرایطی که درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل همچنان ادامه دارد، امواج مدیا مدعی شد که از طریق چند منبع آگاه مطلع شده که اسماعیل قاآنی یک روز پس از حمله‌ غافلگیرکننده‌ حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، وارد بیروت شده است.

این رسانه در ادامه نوشت: «گفته می‌شود او (قاآنی) لبنان را برای رایزنی در روز ۲۴ مهر ترک کرد و ۲۸ مهر مجددا به آن کشور بازگشت و از آن زمان تاکنون در لبنان بوده است. قاآنی پس از بازگشت به لبنان، با رهبران فلسطینی و همچنین رهبران جنبش حزب‌الله لبنان دیدار و پیام‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را ابلاغ کرد.»

امواج‌مدیا به نقل از منابع آگاه ادامه داد: «ماموریت فرمانده سپاه قدس ایران بر کمک به هماهنگی به منظور احتمال رویارویی گسترده‌تر با اسرائیل متمرکز است.» با این حال مدعی شد: «شخصی که حرف آخر را می‌زند حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله است.»

در بخش دیگری از گزارش این رسانه که مدعی است بر اساس شواهد میدانی جمع‌آوری شده، آمده است: «جلسات اخیر قاآنی از جمله‌ فعالیت‌های اتاق عملیات مشترک است که حزب‌الله، ایران و متحدان منطقه‌ای آن‌ها را گرد هم می‌آورد. در حالی که این اتاق را به صورت کلی نیروی قدس مدیریت می‌کند، به نظر می‌رسد مسئول آنچه ممکن است در مرز بین اسرائیل و لبنان رخ دهد، حسن نصرالله است. ظاهرا بیشترین تمرکز حول محور چیزی است که رسانه‌ها و مقام‌های وابسته به حزب‌الله از آن به عنوان وحدت جبهه‌ها یاد می‌کنند؛ سیاستی که بر هماهنگی میان گروه‌هایی که با اسرائیل می‌جنگند، تاکید می‌کند.»

نویسنده این گزارش تاکید کرد: «به گفته‌ منابع آگاه، قاآنی در دیدارهای اخیر با توجه به هشدارهای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، درباره‌ احتمال گسترش جنگ‌ در منطقه‌، دستورالعمل‌های جدیدی تنظیم کرده است. گفته می‌شود تهران از متحدان منطقه‌ای‌اش خواسته است که آمادگی برای رویارویی همه‌جانبه با اسرائیل و آمریکا را افزایش دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امواج مدیا در ادامه این گزارش با این هدف که مسئولیت حمله حماس به اسرائیل را از جمهوری اسلامی دور کند، افزود: «رویکردی اسماعیل قاآنی به‌مراتب کمتر مبتنی بر عمل و میدان است و برخلاف سلفش [قاسم سلیمانی] ترجیح می‌دهد به متحدان منطقه‌ای اجازه دهد اختلاف‌هایشان را خودشان حل کنند.»

این رسانه به نقل از «یک مقام نظامی وابسته به محور مقاومت» مدعی شد: «درگیری گسترده‌تر با اسرائیل ممکن است عملیات حزب‌الله در شمال اسرائیل، حمله از سوریه به رهبری نیروهای چندملیتی، حملات سایبری چشمگیر و یک حمله‌ موشکی و پهپادی چندجبهه‌ای باشد که بخش عظیمی از این چشم‌انداز برای جنگ ترکیبی را ابتدا عماد مغنیه، فرمانده سابق حزب‌الله، تبیین کرد و قاسم سلیمانی آن را توسعه داد و حالا با توجه به ترور شدن هر دو این افراد، به نظر می‌رسد تصمیم‌های نظامی حزب‌الله در نهایت با حسن نصرالله باشد.»

امواج مدیا در ادامه، روایت جمهوری اسلامی از حمله حماس به اسرائیل بدون فرمان ایران را تکرار کرد و نوشت: «آن حمله صرفا یک تصمیم فلسطینی و بدون هماهنگی با حزب‌الله یا نیروی قدس بود. حماس این حمله را به دلایل مختلفی از جمله شرایط داخلی غزه و تلاش‌های تحت‌حمایت ایالات متحده برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی انجام داد.»

در ادامه این گزارش اشاره شد: «ایران از رهبری نظامی حماس مستقر در غزه ناراضی است چرا که بدون هماهنگی قبلی وارد یک نبرد شده است. با وجود این، اگر شرایط سخت شود و اقدامی را ایجاب کند، تهران احتمالا از اجرا و پیشبرد برنامه‌‌اش برای مواجهه با پیشامد‌های غیرمترقبه ابایی نخواهد داشت؛ از جمله بدترین سناریو که رویارویی احتمالی با ایالات متحده خواهد بود.»

ادعای این رسانه درباره نقش نداشتن و حتی نارضایتی ایران از حمله حماس به اسرائیل در حالی است که گزارش‌های مختلف حاکی از حمایت‌های چندجانبه جمهوری اسلامی از این گروه شبه‌نظامی در مقاطع مختلف‌اند. به عنوان نمونه، نشنال اینترست در یادداشتی تاکید کرد: «دیکتاتوری ایران سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار برای قدرتمندتر شدن حزب‌الله سرمایه‌گذاری می‌کند و سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار به حماس کمک می‌کند. افزون بر این، از دو گروه کوچک‌تر تروریستی فلسطینی هم حمایت می‌کند. با تمام شواهد موجود، نباید تعجب‌ کرد که ایران در کمک به برنامه‌ریزی و حمایت از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل نقشی کلیدی داشته باشد.»

وال‌استریت ژورنال نیز بنا بر اظهارات منابع مطلع گزارش داد: «صدها نیروی حماس و جهاد اسلامی در هفته‌های منتهی به حملات ۷ اکتبر این گروه‌های شبه‌نظامی به اسرائیل در ایران تحت آموزش‌های تخصصی و نظامی قرار گرفته بودند.»

به گزارش وال‌استریت ژورنال، حدود ۵۰۰ نفر از شبه‌نظامیان این دو گروه در ماه سپتامبر در تمرین‌هایی زیرنظر نیروی قدس سپاه پاسداران با حضور اسماعیل قاآنی، فرمانده این نیرو، و مقام‌های ارشد فلسطینی شرکت کردند. البته نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، گزارش وال استریت ژورنال را تکذیب کرده و می‌گوید که «توانمندی آن‌ها ذاتی است».

وال‌ استریت ژورنال پیش‌تر نیز به نقل از مقام‌های ارشد حزب‌الله و حماس گزارش داده بود که نیروی قدس سپاه به طراحی حملات ۷ اکتبر کمک کرده و در جلسه‌ای در روز دوم اکتبر در بیروت که رهبران حماس و حزب‌الله هم در آن حضور داشتند، با اجرای آن موافقت کرده است. یکی از مشاوران دولت سوریه و یک مقام اروپایی نیز کمی بعد این ادعا را تکرار کردند.