گاردین: مقام‌های مبارزه با تروریسم بریتانیا فعالیت‌های جمهوری اسلامی را زیر نظر دارند

نگرانی‌ها درباره این احتمال که جمهوری اسلامی به دنبال تحریک فعالیت‌های تروریستی و گروه‌های افراط‌گرا در بریتانیا باشد، افزایش یافته است

اقدام‌های جمهوری اسلامی ایران در ارعاب و تعرض به مخالفانش در بریتانیا در یک‌ سال گذشته بسیار مشهود بوده است - army.mod.uk

با ادامه جنگ حماس و اسرائیل، نگرانی‌ها از اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحریک فعالیت‌های تروریستی و گروه‌های افراط‌‌گرا در بریتانیا باشد، افزایش یافته است. به گزارش گاردین، مقام‌های مبارزه با تروریسم بریتانیا هم‌زمان با اینکه تهران را تهدید امنیتی فزاینده‌ای برای مخالفان و منتقدان آن می‌دانند، برای جلوگیری از سوء‌استفاده جمهوری اسلامی ایران از جنگ اسرائیل و حماس به سود اهدافش در بریتانیا، فعالیت‌های تهران را به‌دقت زیر نظر دارند.

نگرانی‌ها در خصوص فعالیت‌های روسیه و چین کاملا مشخص است اما اقدام‌های جمهوری اسلامی ایران در ارعاب و تعرض به مخالفانش در بریتانیا در یک‌ سال گذشته بسیار مشهود بوده است.

به گزارش یک منبع مطلع، با ادامه بمباران و حمله زمینی مرگبار اسرائیل به غزه، اکنون نگرانی‌ها درباره این احتمال که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحریک فعالیت‌های تروریستی و گروه‌های افراط‌گرا در بریتانیا باشد، افزایش یافته است. با وجود این هیچ شواهدی مبنی بر چنین اقدام‌هایی از سوی تهران در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام‌هایی از این دست می‌تواند تحولی قابل‌توجه در فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا ایجاد کند.

کن مک‌کالوم، رئیس ام‌آی‌۵، نوامبر ۲۰۲۲ درباره دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ توطئه «برای ربودن یا حتی کشتن افراد بریتانیایی یا مستقر در بریتانیا» در یک سال گذشته هشدار داد. تعداد این افراد تا فوریه ۲۰۲۳ به ۱۵ نفر افزایش یافت.

بسیاری از این توطئه‌ها روزنامه‌نگاران مستقر در بریتانیا از جمله کارکنان تلویزیون ایران اینترنشنال را هدف قرار داده است. این شبکه تلویزیونی در ماه فوریه به دلیل همین تهدید‌های امنیتی ناچار شد دفترش در لندن را ببندد و به جای دیگری نقل مکان کند. با این حال دفتر لندن این شبکه در ماه سپتامبر پخش جهانی خود را از سر گرفت.

ایران اینترنشنال اعلام کرد که مجبور شده است برای محل دفتر جدیدش در شمال لندن تمهیداتی به سبک «سیستم‌های امنیتی فرودگاهی» اتخاذ کند. سخنگوی این شبکه تلویزیونی گفت که پس از اعلام تهدید‌های امنیتی جدی در مورد مکان پیشین استودیو‌ها، در مکان جدید «همه قفل‌ها، دوربین‌ها و هوابند‌ها بر اساس توصیه‌های پلیس متروپولیتن لندن تهیه شده‌اند».

خبرنگاران سرویس فارسی بی‌بی‌سی هم در ماه جاری اعلام کردند پس از اینکه هدف حکومت ایران قرار گرفته و به اقدام‌های خشونت‌بار تهدید شده‌اند. یکی از این خبرنگاران گفت که تهدیدی به این شرح دریافت کرده است: «پل وست‌مینیستر روی رودخانه‌ای بسیار عمیق است.»

مقام‌های دولتی بریتانیا می‌گویند سپاه پاسداران ایران مدت‌ها است که شبکه‌ای نفوذی در بریتانیا تشکیل داده و با بیش از ۱۰ مسجد، گروه و موسسه آموزشی در ارتباط است.

با این حال، وزارت خارجه بریتانیا در ماه ژوییه اعلام کرد که سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی تحریم نخواهد کرد؛ زیرا این اقدام موجب اخراج سفیر بریتانیا از تهران و در نتیجه از دست رفتن نفوذ باقی‌مانده این کشور در ایران خواهد شد.

رابین سیمکوکس، کمیسر ویژه وزارت کشور بریتانیا در مبارزه با افراط‌‌گرایی، در ماه اکتبر با انتقاد از این تصمیم گفت که سپاه پاسداران از گروه‌هایی مانند حماس که پیش‌تر بریتانیا آن‌ها را به عنوان گروه تروریستی شناخته است، حمایت می‌کند و «در حال توطئه برای اجرای اقدام‌های خشونت‌آمیز در سراسر جهان است».

سیمکوکس در اندیشکده موسسه خدمات متحد سلطنتی بریتانیا گفت: «به مقیاس فعالیت‌های تحت‌حمایت جمهوری اسلامی ایران و میزان تلاش حکومت این کشور برای دامن زدن به افراط‌‌گرایی در بریتانیا کم‌توجهی شده است.»