وزارت بهداشت غزه چگونه آمار کشته‌شدگان را محاسبه می‌کند؟

تردیدهایی در مورد صحت آمار وزارت بهداشت وابسته به حماس وجود دارد

در حالی که بایدن درباره آمار اعلام‌شده وزارت بهداشت تحت کنترل حماس در غزه ابراز تردید کرده است، خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی به این نهاد و نحوه تهیه آمار کشته‌شدگان پرداخته است.

با توجه به قطع برق و اینترنت و دشواری ارتباط با غزه، آمار دقیق کشته‌شدگان مشخص نیست. با وجود این، وزارت بهداشت غزه تنها منبع رسمی است که شمار تلفات را منتشر می‌کند. به گزارش این نهاد، تاکنون در مجموع ۷۰۲۸ فلسطینی کشته شده‌اند، که ۲۹۱۳ نفر آنان کودک بوده‌اند.

به نوشته اسوشیتدپرس، در جنگ‌های پیشین آمار این وزارتخانه مشابه داده‌های سازمان ملل متحد، تحقیق‌های مستقل و حتی آمار اسرائیل بوده است.

اما تعداد تلفاتی که این نهاد از انفجار بیمارستان الاهلی غزه ارائه کرده محل سوال است. ظرف یک ساعت پس از انفجار، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد ۵۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند، روز بعد تعداد را به ۴۷۱ نفر کاهش داد. نهادهای اطلاعاتی آمریکا برآورد می‌کنند بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر کشته شده باشند.

این موضوع تردیدهایی در مورد اعتبار وزارت بهداشت منطقه تحت کنترل حماس برانگیخته است.

وزارت بهداشت غزه چطور شمار تلفات را حساب می‌کند؟

به گزارش اسوشیتدپرس، مسئولان بیمارستان شفا در شهر غزه آمار تمام افراد زخمی بستری و تمام اجساد داخل سردخانه را دارند و این داده‌ها را از طریق سامانه‌ای رایانه‌‌ای در اختیار وزارت بهداشت غزه قرار می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت بهداشت غزه از منابع دیگری نیز اطلاعات جمع‌آوری می‌کند، از جمله صلیب سرخ فلسطین. این نهاد هر چند ساعت یک بار شمار تلفات را با تفکیک زن، مرد و کودک به‌روزرسانی می‌کند. اما محل، اسم و سن کشته‌شدگان را اعلام نمی‌کند؛ این اطلاعات را خبرنگاران میدانی یا دفتر رسانه‌ای دولت حماس ارائه می‌کنند.

وزارت بهداشت غزه هرگز غیرنظامیان و نیروهای نظامی را تفکیک نمی‌کند. این موضوع پس از خاتمه درگیری، وقتی سازمان ملل متحد و گروه‌های حقوق بشری تحقیق می‌کنند و گروه‌های شبه‌نظامی شمار نیروهای کشته‌شده را اعلام می‌کنند، مشخص می‌شود.

وزارت بهداشت گزارش نمی‌دهد فلسطینی‌ها چطور کشته شدند، در اثر حمله هوایی و آتش توپخانه اسرائیل بوده است یا به دلایل دیگر مانند انحراف راکتی که فلسطینی‌ها شلیک کرده‌اند. این نهاد تمام تلفات را تحت عنوان قربانیان «تهاجم اسرائیل» معرفی می‌کند.

این نبود شفافیت انتقادهایی برانگیخته است.

چه کسانی در این وزارتخانه کار می‌کنند؟

به نوشته اسوشیتدپرس، حماس وزارت بهداشت غزه را کنترل می‌کند اما با نهادهای سیاسی و امنیتی که حماس اداره می‌کند متفاوت است.

تشکیلات خودگردان فلسطین که تا سال ۲۰۰۷ غزه را اداره می‌کرد و اکنون در کرانه باختری مستقر است، هنوز در بخش خدمات بهداشتی و آموزشی غزه قدرت دارد. وزارت بهداشت غزه آمیزه‌ای است از نیروهای استخدامی حماس و کارکنان سابق که با گروه فتح و تشکیلات خودگردان مرتبطند. تشکیلات خودگردان هنوز تجهیزات پزشکی و حقوق کارکنان وزارت بهداشت غزه را تامین و در صورت نیاز، بیماران را از نوار غزه به بیمارستان‌های اسرائیل منتقل می‌کند.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله در کرانه باختری قرار دارد و می الکیله، وزیر بهداشت در رام‌الله، بر وزارتخانه‌های موازی نظارت دارد. معاون او در غزه مستقر است.

حماس دسترسی به اطلاعات را به‌شدت کنترل می‌کند و اداره دفتر رسانه‌ای دولت را بر عهده دارد که جزئیات حملات هوایی اسرائیل را اعلام می‌کند. اما کارکنان وزارت بهداشت اصرار دارند که حماس آمار تلفات را به آن‌ها دیکته نمی‌کند.

ماجرای انفجار بیمارستان الاهلی چه بود؟

کمتر از یک ساعت پس از انتشار تصاویر انفجار بیمارستان الاهلی در رسانه‌های اجتماعی، وزارت بهداشت غزه از کشته شدن ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر خبر داد. نیم ساعت بعد، این وزارتخانه آمار را حدود ۵۰۰ نفر اعلام کرد. روز بعد، آمار، بدون ذکر جزئیات، تصحیح و ۴۷۱ نفر اعلام شد.

به عقیده نهادهای اطلاعاتی غربی، شمار کشته‌شدگان به میزان قابل‌ملاحظه‌ای پایین‌تر است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت به صحت گزارش این وزارتخانه «اطمینان ندارد».

اما وزارت بهداشت غزه رقم ۴۷۱ را صحیح می‌داند و در مجموع شمار کشته‌شدگان گنجانده‌ است. مقام‌های این وزارتخانه با تاکید بر دشواری کارشان، هرگونه اتهام جعل و عددسازی را رد می‌کنند.  

بیشتر از جهان