پنجشیر زیر بمباران تبلیغات طالبان

اغلب ساکنان پنجشیر زبان پشتو نمی‌دانند و به همین دلیل مقام‌های طالبان که می‌توانند فارسی صحبت کنند‌، به این استان فرستاده می‌شوند تا بیشتر با مردم تعامل برقرار کنند

نیروهای طالبان در پنجشیر-WAKIL KOHSAR / AFP

استان پنجشیر زیر بمباران تبلیغاتی گروه طالبان قرار دارد. مقام‌های ارشد طالبان به این استان سفر می‌کنند و در همایش‌های متعدد در مساجد و مکان‌های دیگر شرکت می‌کنند. این مقام‌ها تلاش می‌کنند با ادعای پیروی «از نظام اسلامی»، افکار عمومی در پنجشیر را به نفع خود تغییر دهند. طالبان با حمله‌های مسلحانه، انفجار، حمله انتحاری و کشتن شمار زیادی از شهروندان افغان، توانستند بر این کشور حاکم شوند.  

چندین مقام ارشد طالبان‌ ازجمله قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش، خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان و شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیم طالبان، چهارشنبه سوم آبان ماه (۲۵ اکتبر)، در مراسم اهدای جوایز به ۱۰۰ شرکت‌کننده برتر در مسابقه‌ «سیرت نبوی» در استان پنجشیر حضور داشتند. در مسابقه «سیرت‌ نبوی» که طالبان برگزار کرده بود، حدود سه هزار نفر از ساکنان پنجشیر شرکت کردند. در این مراسم شمار زیادی از نیروهای مسلح طالبان نیز حضور داشتند که به‌عنوان ساکن پنجشیر ثبت‌نام کرده بودند.  

اغلب ساکنان پنجشیر زبان پشتو نمی‌دانند و به همین دلیل مقام‌های طالبان که می‌توانند فارسی صحبت کنند‌، به این استان فرستاده می‌شوند تا بیشتر با مردم تعامل و تماس برقرار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیم طالبان، در سخنرانی‌اش در جمع ساکنان پنجشیر اعتراف کرد که وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه و مسئولان محلی در پنجشیر برنامه‌هایی با هدف تبدیل کردن جوانان به نیروی «خدمتکار» برای وطن طرح‌ریزی کرده‌اند. او گفت نیروی جوان نباید در دام «کفار» گرفتار شود و با وطن خود دشمنی کند، «این جوانان ما، مدافع ملت ما و شما هستند و این جوانان محافظان آینده ملت ما و شما هستند. اگر این جوانان به هر گونه تربیت شوند، به همان سمت روان می‌شوند.» 

او ادعا کرد که پیش از روی کار آمدن حکومت طالبان، افکار جوانان افغانستان تحت تاثیر سلطه‌ «اشغالگران» بود، اما با سلطه‌ طالبان، نظام اسلامی در این کشور برقرار شده است و صدها هزار جوان، زن، کودک و عالم دینی با تحکیم «نظام اسلامی» هدایت شده‌اند. 

طالبان ادعا می‌کنند که شریعت اسلام را به‌طور کامل در جامعه اجرا می‌کنند و به هیچ کس و گروهی اجازه نمی‌دهند که مخالف شریعت اسلامی رفتار کنند. این گروه در هنگام جنگیدن با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن، مهارت‌های تبلیغاتی خود را گسترش داده‌اند و از آن در راستای افزایش نفوذ خود استفاده می‌کنند.  

منابع آگاه در پنجشیر به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که طالبان تلاش زیادی برای افزایش ساخت مدارس دینی کرده‌اند، تا کودکان و نوجوانان را در این مدارس بر اساس دیدگاه‌های افراطی آموزش دهند. مساجد و مدارس دینی طی چهار دهه گذشته به یکی از مراکز سربازگیری برای جنگ افغانستان تبدیل شده بود. طالبان در جریان جنگ با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن‌ها، از مسجدها و مدارس دینی در افغانستان و پاکستان نیروی جنگی تامین می‌کردند. ساکنان پنجشیر نگران تکرار این اتفاق‌اند و به همین دلیل به علاقه طالبان مبنی بر ساخت وگسترش مساجد و مدارس دینی با نگرانی می‌نگرند. 

منابع مطلع در پنجشیر می‌گویند که طالبان منبرهای مساجد را به پایگاه‌هایی برای تبلیغ دیدگاه‌های افراطی خود بدل کرده‌اند و از این منبرها در راستای کسب مشروعیت و افزایش حمایت مردمی با استفاده از تبلیغات دینی استفاده می‌کنند.  

افزون بر آن، طالبان برنامه‌های تبلیغاتی و سرودهایی نیز با محتوای تقدیر و تمجید از انفجار، انتحار و مقام‌های این گروه از رسانه‌ها در پنجشیر پخش می‌کنند. 

طالبان بخشی از علمای دینی پنجشیر را وادار کرده بودند که فتوای دینی مبنی بر ممنوعیت جنگ صادر کنند. این علمای دینی جنگ علیه طالبان را «نامشروع» اعلام کردند و از جبهه‌های نظامی مخالف طالبان خواستند که دست از جنگ علیه این گروه بردارند.  

نیروهای چریکی جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی در پنجشیر و استان‌های هم‌جوار حضور دارند و علیه طالبان عملیات‌ انجام می‌دهند. طالبان با تلاش زیاد و با گذشت بیش از دو سال هنوز نتوانسته‌اند این دو جبهه نظامی را سرکوب کنند و حمله‌های چریکی آن‌ها علیه طالبان ادامه دارد.  

به روایت ساکنان پنجشیر، طالبان صدها پاسگاه و ایست بازرسی در این منطقه به بهانه تامین امنیت برپا کرده‌اند و حضور نظامیان طالبان در این استان بسیار زیاد است. طالبان درمورد گسترش مقاومت مسلحانه در پنجشیر نگران‌اند و به همین دلیل بیشتر تمرکز خود را در بخش نظامی بر پنجشیر و استان‌های هم‌جوار آن که اغلب تاجیک‌‌اند معطوف کرده‌اند.  

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که شکنجه و بازداشت ساکنان پنجشیر به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی و همچنین نظامیان پیشین ادامه دارد. این منابع گفته‌اند که طالبان‌، چهارشنبه ۳ آبان ماه، چند نفر از ساکنان پنجشیر با نام‌های نادرشاه، شمس‌الرحمان، فضل‌الربی، سراج‌الحق و احمد فرید را در منطقه دارالامان شهر کابل ضرب‌و‌شتم کرده‌اند. این منابع گفته‌اند که اتهام این افراد مشخص نیست. شمار زیادی از ساکنان پنجشیر هم در زندان‌های طالبان به سر می‌برند.  

حکومت طالبان با توسل به زور بر افغانستان حاکم شده است و به همین دلیل، بسیاری از شهروندان افغان با حکومت غیر‌دموکراتیکی که هیچ دخالتی در انتخاب مقام‌های آن ندارند مخالف‌اند. تمام سمت‌ها در این گروه بر اساس فرمان‌های شفاهی ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، به افراد این گروه واگذار می‌شود و کسانی که پیشینه عضویت در این گروه ندارند، دشوار و حتی غیر‌ممکن است که در مسندهای بالا گمارده شوند. طالبان با تبلیغ اینکه حکومت آن‌ها «اسلامی» است، قصد دارند میزان نارضایتی از خودشان را کاهش دهند.  

بیشتر از جهان