رزمایش نظامی روسیه برای مقابله با حمله‌ هسته‌ای فرضی

این رزمایش ساعاتی پس از رای مجلس علیای روسیه به لغو ممنوعیت آزمایش هسته‌ای در این کشور انجام شد

رئیس‌جمهوری روسیه از راه دور در حال هدایت رزمایش نظامی برای مقابله با حمل هسته‌ای فرضی است‌ــ Gavriil GRIGOROV / POOL / AFP

ارتش روسیه روز چهارشنبه، ۲۵ اکتبر (۳ آبان) رزمایشی برای مقابله با حمله‌ هسته‌ای فرضی انجام داد.

به گزاری آسوشیتدپرس، این رزمایش زیر نظر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و ساعتی پس از آن انجام شد که مجلس علیا به لغو ممنوعیت آزمایش هسته‌ای در این کشور رای داد.

لایحه لغو پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای هفته گذشته در مجلس دوما (سفلی) به تصویب رسید. حالا این لایحه برای اجرایی شدن به تصویب نهایی رئیس‌جمهوری روسیه نیاز دارد. پوتین پیش‌تر گفته بود که لغو پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای که روسیه در سال ۲۰۰۰ به آن پیوست، بازتاب موضع‌گیری ایالات متحده است که با وجود امضای این پیمان، آن را به تصویب نرساند.

او اخیرا مدعی شد که ارتش این کشور توانسته است نسل تازه‌ای از موشک‌های کروز با تجهیزات و فناوری‌های هسته‌ای را با موفقیت آزمایش کند.

رئیس‌جمهوری روسیه از راه دور و در تماس ویدیویی با مقام‌های نظامی ارشد این رزمایش را هدایت می‌کرد. به گفته سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، هدف از این رزمایش «تمرین نیروهای تهاجمی راهبردی در رویارویی فرضی با یک حمله هسته‌ای گسترده دشمن» بوده است.

با اینکه رزمایش‌های مشابه در روسیه از دیرباز هر پاییز، برگزار می‌شود، این‌بار وزیر دفاع روسیه این اظهارات را در گرماگرم تنش‌های فزاینده بین روسیه و غرب بر سر جنگ در اوکراین بیان می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای که در سال ۱۹۹۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید، کشورهای عضو را از هر گونه انفجار هسته‌ای در هر نقطه از قلمروشان منع می‌کند. این پیمان هرگز به‌طور کامل اجرا نشد.

نگرانی‌های گسترده‌ای وجود دارد که روسیه با هدف منصرف کردن غرب از ادامه کمک نظامی به اوکراین آزمایش‌های هسته‌ای‌اش را از سر بگیرد.

گفته می‌شود شماری از مقام‌های نظامی روسیه برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای ابراز تمایل کرده‌اند. پوتین هم اگرچه ضرورت این آزمایش‌ها را به نقل از برخی کارشناسان مطرح کرده، هنوز در این‌باره مستقیم اظهارنظر نکرده است.

پیش‌تر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفته بود که مسکو به این ممنوعیت پایبند است و تنها در صورتی آزمایش‌های هسته‌ای را از سر می‌گیرد که واشنگتن چنین اقدامی انجام دهد.

هم‌زمان ریابکوف می‌گوید وزارت خارجه روسیه پیشنهادهای آمریکا برای از سرگیری گفت‌وگوها در مورد مسائل ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات را دریافت کرده است، اما مسکو آن‌ها را در فضای سیاسی کنونی، ممکن نمی‌داند.

به گفته او تا زمانی که ایالات متحده آمریکا در «سیاست‌های عمیقا خصمانه»‌اش در رابطه با روسیه تجدیدنظر نکند، از سرگیری گفت‌وگوها ممکن نخواهد بود.

بیشتر از جهان