رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا و متحد نزدیک دونالد ترامپ کیست؟

مایک جانسون: «در آمریکا، همه پیش از اثبات جرم بی‌گناه‌اند؛ مگر اینکه شما دونالد ترامپ یا یکی از جمهوری‌خواهان طردشده باشید که هدف دموکرات‌ها قرار گرفته است»

مایک جانسون، نماینده جمهوری‌خواه ۵۱ ساله مجلس نمایندگان ایالات متحده - AFP

همه نگاه‌ها به مایک جانسون، نماینده جمهوری‌خواه ۵۱ ساله مجلس نمایندگان ایالات متحده دوخته شده است که روز چهارشنبه به عنوان پنجاه‌وششمین رئیس این مجلس برگزیده شد و به جدالی سه‌هفته‌ای پایان داد. به گزارش هیل، جانسون روز سه‌شنبه، تنها ساعاتی پس از اینکه تام امر، گزینه اکثریت مجلس نمایندگان از نامزدی جمهوری‌خواهان برای ریاست این مجلس عقب نشست، در جلسه‌ای پشت درهای بسته به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان انتخاب شد. هیل در گزارشی به پیشینه جانسون و مواضع او پرداخته است.

مخالف کمک به اوکراین است

جانسون از جمله ۵۷ نماینده جمهوری‌خواهی بود که با اختصاص بسته ۴۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین مخالفت کرد. او در مصاحبه‌ای گفت: «زمانی که کشور خودمان در هرج‌ومرج است و نمی‌دانیم این پول قرار است دقیقا کجا خرج شود، نباید ۴۰ میلیارد دیگر به خارج بفرستیم. مادران آمریکایی در جست‌وجوی شیرخشک برای کودکانشان‌ مشکا دارند. قیمت بنزین به بالاترین حد رسیده است و خانواده‌های آمریکایی برای تامین مخارج زندگی خود تقلا می‌کنند.»

اگرچه جانسون بلافاصله پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از کی‌یف حمایت کرد، از آن زمان تاکنون همیشه در مخالفت به کمک‌ها به این کشور رای داده است. او همراه با ۱۱۷ نماینده جمهوری‌خواه دیگر به کمک ۳۰۰ میلیون دلاری مستقل به اوکراین رای منفی داد. این کمک کمی‌ بعد از بودجه پنتاگون حذف شد.

با این حال او به‌سرعت حمایتش را از کمک به اسرائیل اعلام کرد و روز چهارشنبه هم به محض تصدی جایگاه ریاست مجلس، قطعنامه‌ای در حمایت از این کشور به تصویب نمایندگان رسید.

بایدن اخیرا از کنگره برای بودجه اضطراری ۱۰۰ میلیون دلاری به منظور کمک به اسرائیل و اوکراین و استحکام بخشیدن به مرز‌های ایالات متحده درخواست کرده است.

جانسون برای ابطال نتایج انتخابات ۲۰۲۰ تلاش کرد

درست پس از انتخابات سال ۲۰۲۰، جانسون در باطل اعلام کردن نتایج انتخابات با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، همراه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تنها چند روز پس از این انتخابات در توییتی نوشت: «من همین الان با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تماس گرفتم تا بگویم که قربان؛ قوی بمانید و ادامه بدهید. ملت به عزم شما وابسته است. ما باید برای بازگرداندن اعتماد آمریکایی‌ها به سیستم انتخاباتی کشور هر راه‌حل ممکنی را به کار گیریم.»

در همان سال ۲۰۲۰، شکایتی مبنی بر ابطال نتایج انتخابات در جورجیا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین به رهبری جانسون به امضای ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس آمریکا رسید.

تنها کمی پس از یورش ۶ ژانویه به ساختمان کنگره، جانسون به همراه ۱۳۸ نماینده جمهوری‌خواه دیگر به هدف قرار دادن انتخابات در آریزونا و پنسیلوانیا رای دادند.

جانسون متحد ترامپ است

جانسون متحد ترامپ و همچنین منتقد سرسخت جدال‌های حقوقی علیه دونالد ترامپ است. او بر این باور است که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هدف حمله سیستم‌های حقوقی و سیاسی قرار گرفته‌ است. او در توییتی نوشت: «در آمریکا، همه پیش از اثبات جرم بی‌گناه‌اند؛ مگر اینکه شما دونالد ترامپ یا یکی از جمهوری‌خواهان طردشده باشید که هدف دموکرات‌ها قرار گرفته است.»

او که در کمیته فرعی برگزیده قضایی مجلس نمایندگان برای بررسی استفاده ابزاری دولت فدرال از قدرت حضور دارد، در مقابل اتهام‌های دونالد ترامپ، بارها بحث کسب‌وکار‌های خارجی و معاملات جو بایدن و خانواده‌اش را به میان آورده است. او ماه ژوئن در توییتی نوشت: «شواهد مبتنی بر فساد جو بایدن و خانواده‌اش فراتر از رسوایی سیاسی واترگیت است. با این حال آن‌‌ها به دنبال طرح اتهام‌های ساختگی علیه دونالد ترامپ‌اند.»

جانسون به لایحه اخیر برای باز نگه‌ داشتن دولت رای منفی داد

جانسون که اکنون تحت فشار است یا با لوایح بودجه حل‌نشده در مجلس نمایندگان دست‌وپنجه نرم کند یا قطعنامه‌ای طولانی‌مدت‌تر را برای باز نگه‌ داشتن دولت پس از ضرب‌الاجل ۱۷ نوامبر به تصویب برساند، پیش‌تر به لایحه باز نگه‌ داشتن دولت رای منفی داده بود.

مک‌کارتی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، تنها چند ساعت پیش از تعطیلی دولت به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه، قطعنامه کوتاه‌مدتی را به مجلس ارائه داد که سبب باز نگه داشتن دولت در دوره‌ای کوتاه پیش از تصویب لایحه بودجه می‌شد. جانسون و ۹۰ نماینده جمهوری‌خواه دیگر به این لایحه رای منفی داده بود. با این حال این لایحه با ۳۳۵ رای موافق در مقابل ۹۱ رای مخالف به تصویب رسید.

جانسون می‌گوید اگر برای توقف تعطیلی دولت به اقدام دیگری نیاز باشد، او لایحه‌ای مدت‌دار از ۱۵ ژانویه تا ۱۵ آوریل را پیشنهاد خواهد کرد تا جلو اختلال احتمالی مجلس سنا به بهانه تعطیلی کریسمس را بگیرد.

جانسون ارتباط خوبی با محافظه‌کاران دارد

با توجه به حمایت یکپارچه جمهوری‌خواهان از جانسون، به نظر می‌رسد رابطه او با محافظه‌کاران و دیگر هم‌حزبی‌هایش که کار مک‌کارتی را دشوار کردند، در وضعیت مناسبی قرار دارد که به نوبه خود شروع خوبی است.

مت گتس، نماینده جمهوری‌خواه که رهبری تلاش برای کنار گذاشتن مک‌کارتی را برعهده داشت، سه‌شنبه شب درباره نامزدی جانسون گفت: «ما او را دوست داریم و فکر می‌کنیم برای کشور بسیار مفید خواهد بود. مایک جانسون خریدنی و فروختنی نیست. او کار درست را انجام می‌دهد.»

تیم بورچت، از دیگر جمهوری‌خواهانی که برای کنار گذاشتن مک‌کارتی تلاش کرد، نیز در مورد جانسون گفت: «او مرد خوبی است که پاسخگوی مردم است. من به رای دادن به او مفتخرم.»

مارجری تیلور گرین، نماینده محافظه‌کاری که متحد نزدیک مک‌کارتی بود هم روز چهارشنبه به جانسون رای داد. او پیش‌تر بارها گفته بود که خواستار تضمین این موضوع است که رئیس آینده مجلس پیگیر استیضاح بایدن و دیگر وزرای کابینه باشد.

بیشتر از جهان