کمبود روزانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز در ایران

در سال‌های اخیر، تحریم‌های جهانی و کمبود منابع مالی از عوامل ناتوانی ایران در استخراج بیشتر گاز طبیعی بوده است

پالایشگاه گاز عسلویه در ایران-AFP

عضو هیئت نمایندگان کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران روز چهارشنبه سوم آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از ادامه کمبود تولید ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز طبیعی در ایران خبر داده است.

این در حالی است که پس از کمبود شدید گاز در زمستان سال گذشته و قطع پیاپی گاز شهری و تعطیلی کارخانه‌ها، مسئولان دولت ابراهیم رئیسی و وزیر نفت وعده داده بودند که در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ کمبود و قطع گاز تکرار نخواهد شد.

اکنون رضا پدیدار می‌گوید: «ظرفیت تولید میادین گازی کشور حدود یک میلیارد مترمکعب در روز است، ولی با توجه به مشکلات فنی و اجرایی و تامین نیاز تجهیزاتی و سایر متعلقات مربوط به برداشت از میادین گازی، میزان تولید از حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز فراتر نمی‌رود و ما نتوانستیم برداشت بیشتری داشته باشیم. از طرفی، دو قرارداد بلندمدت نیز با ترکیه و عراق داریم و مجبوریم به تعهدات خودمان عمل کنیم و نمی‌توانیم در فصل زمستان شیر گاز را به روی این کشورها ببندیم.»

این عضو هیئت نمایندگان کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی افزود: «بر اساس آخرین آمارهای متقن شرکت ملی گاز و با توجه به ضریب افزایش تولید ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی داریم. اکنون حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیون مترمکعب در روز به ترکیه و حدود ۲۵ تا ۳۵ میلیون مترمکعب به عراق صادرات گاز داریم. اگرچه امسال با راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی حدود ۷ میلیون مترمکعب در روز به تولید اضافه می‌شود، اما در هر حال ضرورت دارد که برنامه‌ریزی مجددی صورت گیرد.»

ایران این ظرفیت را دارد که با استفاده از حوزه گازی چالوس به صادرکننده جدی گاز به اروپا تبدیل شود. در صورت استفاده از حوزه گازی چالوس و آماده شدن پیش‌زمینه‌هایی چون حمایت مالی، چاره‌اندیشی برای مشکلات لجستیکی، و به‌ کار گرفتن پیمانکار قوی در این حوزه، این امر ممکن خواهد شد. اما اکنون در جمهوری اسلامی، بر اثر کم‌کاری در بهره‌برداری از حوزه گازی پارس جنوبی- بزرگ‌ترین حوزه گازی جهان که ایران و قطر به‌طور مشترک از آن بهره‌برداری می‌کنند- امکان صادرات گاز حوزه چالوس نیز کمتر شده است، زیرا مجبور است از این حوزه برای مصرف داخلی استفاد کند. همچنین، در سال‌های گذشته، با وجود همین حجم از تولید گاز در داخل کشور، شهروندان با مشکلات زیادی از لحاظ کمبود گاز روبه‌رو شدند و به نظر می‌رسد در ماه‌های سرد سال ۱۴۰۲ نیز همین وضع ادامه خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا پدیدار می‌گوید: «در مدل سیاستی تامین گاز در کشور، اولویت اول تامین گاز خانگی و رفاه مردم است و بنابراین، محدودیت تامین گاز صنایع و بازرگانی را در فصل زمستان شاهدیم. اما واقع امر اینکه بخشی از گاز که به‌عنوان خوراک مواد اولیه پتروشیمی‌ها است نیز محدود می‌شود، که دامنه آن بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون مترمکعب در روز است. به این بخش نباید لطمه وارد شود، زیرا در این صورت میزان تولید محصولات پتروشیمی، که رقم آن به ۸۰ میلیون تن رسیده، کاهش پیدا خواهد کرد. اکنون تقریبا حدود ۳۵ درصد محصولات پتروشیمی صادر [می‌شود]، ۳۵ درصد به مصرف داخلی و  ۳۰ درصد در کارخانه‌ها به مصرف می‌رسد، و اگر گاز نباشد، لطمه صادراتی خواهیم داشت. بنابراین، بر اساس اولویت‌هایی که تعریف می‌شود، باید در حوزه مصرف گاز فرهنگ‌سازی کنیم.»

او درباره واردات گاز به ایران نیز گفت میزان گازی که از ترکمنستان وارد می‌شود فقط کفاف نیازهای استان‌های شمالی کشور را می‌دهد.

خبرهای مربوط به کمبود گاز در ایران در حالی منتشر می‌شود که ایران سومین تولیدکننده بزرگ گاز در جهان است ولی از صادرات گاز در جهان سهم زیادی ندارد. با این‌ حال، جواد اوجی، وزیر نفت دولت رئیسی، در نخستین ماه‌ مسئولیتش گفته بود که حجم ذخایر و مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها نسبت به سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

بیشتر از اقتصاد