روایت گروگان ۸۵ ساله حماس از روزهای اسارت در تونل‌های غزه

«وقتی رسیدیم آن‌جا، به ما گفتند که به قرآن اعتقاد دارند و به ما آسیبی نمی‌زنند»

در حالی که درگیری میان حماس و اسرائیل همچنان ادامه دارد و منطقه روزهای پرتنشی را می‌گذراند، مادربزرگ ۸۵ ساله اسرائیلی که به‌تازگی از اسارت حماس آزاد شده است از روزهایی می‌گوید که در تونل‌های زیرزمینی غزه محبوس بود.

به گزارش نیویورک پست، یوشود لیفشیتز یکی از حدود ۲۲۰ گروگانی است که در جریان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل ربوده شد و حدود دو هفته در تونل‌های زیر نوار غزه محبوس بود. او شامگاه دوشنبه همراه نوریت کوپر ۷۹ ساله آزاد شد.

لیفشیتز در بیمارستان تل‌آویو به خبرنگاران گفت: «از جهنم گذشتم.»

افراد حماس روز ۷ اکتبر به محل زندگی او در کیبوتص نیر اوز در جنوب اسرائیل حمله کردند. لیفشیتز گفت آن‌ها حصار را منفجر کردند و به خانه‌ها هجوم آوردند. او در ادامه افزود: «مردم را می‌زدند، بعضی‌ها را گروگان گرفتند. پیر و جوان برایشان فرقی نداشت، خیلی دردناک بود.»

لیفشیتز گفت هنگامی که افراد حماس او را سوار کرده بودند و داشتند می‌بردند، کتکش می‌زدند و ساعت و جواهراتش را دزدیدند. «مردان جوان توی مسیر من را می‌زدند. دنده‌هایم را نشکستند اما خیلی درد داشت و نفس کشیدن برایم سخت شده بود.»

او در ادامه می‌افزاید: «ما را دم ورودی تونل‌ها بردند. وارد تونل شدیم و کیلومترها روی خاک خیس راه رفتیم. شبکه بزرگی از تونل‌ها وجود دارد، مثل تارهای عنکبوت.»

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۶ در نشریه جئوپلتیکس منتشر شد، این تونل‌ها که برای جابه‌جایی تجهیزات و مهمات استفاده می‌شوند معمولا حدود دو متر ارتفاع و ۳۰ سانتیمتر عرض دارند.

گفته می‌شود که برخی از این تونل‌ها سیم‌کشی برق و مخابرات دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیفشیتز در نشست خبری گفت آن‌ها از گروگان‌ها خوب نگهداری می‌کردند، و غذای کافی و مراقبت پزشکی در دسترس بود.

او گفت: «وقتی رسیدیم آن‌جا، به ما گفتند که به قرآن اعتقاد دارند، به ما آسیبی نمی‌زنند، و در همان شرایطی که آن‌ها در تونل‌ها زندگی می‌‌کنند زندگی خواهیم کرد.»

به گفته این زن ۸۵ ساله، آن‌ها را به محلی بردند که ۲۵ نفر آن‌جا نگهداری می‌شدند و افراد حماس مطمئن شدند که همه چیز بهداشتی و تمیز است.

او در ادامه افزود: «آن‌ها حواسشان بود که مریض نشویم، هر دو سه روز یک بار دکتر سر می‌زد. ما را بر اساس محل زندگی گروه‌گروه تقسیم کردند، به همه نیازهایمان رسیدگی کردند. ما را خیلی تمیز نگه داشتند. حواسشان بود که غذا بخوریم، همان غذایی را می‌خوردیم که خودشان می‌خوردند‌ــ نان و پنیر، پنیر و خیار.»

لیفشیتز گفت: «آن‌ها خودشان توالت‌ها را تمیز می‌کردند، نه ما. نگران بیماری‌های مسری بودند.»

اما وقتی افراد حماس می‌خواستند درباره جنگ صحبت کنند، ظاهرا گروگان‌ها امتناع می‌کردند.

لیفشیتز توضیح داد: «به آن‌ها گفتیم حرف سیاسی نزنید.»

او با انتقاد از عملکرد دولت اسرائیل گفت: «ما سپر بلای دولت شدیم. از سه هفته قبل دولت ما را رها کرده بود... [افراد حماس] توی جاده‌ها می‌آمدند، بالن‌هایی می‌فرستادند که مزارع ما را به آتش می‌کشید. نیروهای دفاعی اسرائیل این موضوع را جدی نگرفتند.»

اما بازگشت لیشفیتز نزد خانواده‌اش سراسر شادی نبود، زیرا شوهرش که همراه او ربوده شد هنوز گروگان حماس است.

ارنون لیفشیتز به خبرگزاری اسرائیلی والا گفت مادر او همراه ۵۰-۶۰ نفر در یک جا نگهداری می‌شد، اگر همه در شرایط او نگهداری شوند، جای امیدواری وجود دارد پدرش که در محلی دیگر به سر می‌برد صحیح و سالم بازگردد.

حماس روز جمعه نیز جودیت رعنان ۵۹ ساله و دختر ۱۷ ساله‌اش، ناتالی، را آزاد کرد. این زن آمریکایی و دخترش برای تولد ۸۵ سالگی مادرش به اسرائیل سفر کرده بودند که ربوده شدند.

به گزارش تلویزیون دولتی کان اسرائیل، در جریان حمله حماس در ۷ اکتبر، یک‌سوم از ۴۰۰ سکنه نیر اوز ربوده یا کشته شده‌اند.