تشدید سخت‌گیری‌ها بر مسافرت افغان‌ها؛ پاکستان یک سیستم جدید تایید روادید در گذرگاه تورخم نصب کرد

پاکستان حتی به ساکنان اطراف مرز دیورند نیز بدون گذرنامه و روادید اجازه ورود به این کشور را نمی‌دهد

گذرگاه تورخم بزرگ‌ترین دروازه ورود مسافران و کامیون‌های تجاری از افغانستان به پاکستان است - AFP

هم‌زمان با نزدیک شدن به آخرین مهلت ترک پاکستان برای مهاجران افغان که مدرک قانونی در اختیار ندارند، آژانس تحقیقات فدرال این کشور روز دوشنبه اول آبان، اعلام کرد که یک سیستم جدید تایید روادید را در گذرگاه مرزی تورخم نصب کرده است که می‌تواند مانع عبور افراد دارای مدارک جعلی از مرز این کشور شود.

روزنامه پاکستانی دان روز سه‌شنبه گزارش داد که این سیستم به منظور بررسی ورود غیرقانونی اتباع افغان به پاکستان ایجاد شده است و قابلیت شناسایی و تشخیص روادید و گذرنامه جعلی و اصلی را به‌طور شفاف دارد.

یاشار عرفات، دستیار رئیس آژانس تحقیقات فدرال پاکستان، اعلام کرد که «سیستم جدید ورود آسان افغان‌ها با اسناد مسافرتی معتبر به پاکستان را تسهیل می‌کند و در عین حال از قاچاق انسان از طریق مرز تورخم جلوگیری می‌کند».

او گفت که یک گروه سازمان‌یافته از قاچاقچیان انسان در آوردن افغان‌هایی که مدارک قانونی سفر در اختیار ندارند، دست دارند و این کار خطر بزرگ امنیتی برای پاکستان ایجاد کرده است. او تصریح کرد: «به این ترتیب، اتباع افغان یا دیگر افراد مظنون به راحتی از روند مهاجرت در سالن ورود طفره می‌رفتند.»

او گفت که با نصب سیستم جدید تشخیص و تایید روادید، کارکنان مرزی قادر خواهند بود که مدارک سفر جعلی را بررسی و شناسایی کنند و این کار روند سفر مسافران قانونی را تسریع خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که یک ماه پیش دولت پاکستان اعلام کرد که سیستم قدیمی ورود افغان‌ها به پاکستان بدون گذرنامه و روادید را که یادگار سیاست‌های بریتانیا پس از شناسایی خط مرزی دیورند بود، لغو کرده و سیستم «ورود با یک مدرک» را از اول نوامبر اجرا می‌کند. بر اساس این سیستم جدید، همه اتباع افغانستان، از جمله قبایل ساکن در اطراف مرز دیورند نمی‌توانند بدون گذرنامه و روادید به پاکستان وارد شوند.

در همین حال، از اول نوامبر قرار است پاکستان اخراج اجباری بیش از یک میلیون مهاجر افغان را که فاقد مدارک قانونی اقامت در این کشورند، آغاز کند. دولت موقت این کشور در یک ماه گذشته، به درخواست‌ها و توصیه‌های سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشری، کشورهای جهان و نیز رهبری طالبان در مورد لغو این اقدام توجهی نکرده است.

مهاجران افغان که در حال حاضر در پاکستان زندگی می‌کنند، در روزهای اخیر از طیف گسترده بازداشت‌های مهاجران افغان به دست پلیس پاکستان خبر داده‌اند. یکی از مهاجران که خواست نامش فاش نشود، به ایندیپندنت فارسی گفت که پلیس پاکستان با زور وارد خانه‌های مهاجران می‌شوند و آنان را بازداشت می‌کنند.

در همین حال، وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان رژیم طالبان در یک هفته اخیر از حجم سرسام‌آور عودت‌کنندگان از پاکستان خبر داده و اعلام کرد که بیشتر این مهاجران افغان به اجبار از پاکستان اخراج شده‌اند.

بیشتر از جهان