طالبان با استفاده از «سازمان‌های غیردولتی» از کمک‌های جهانی بهره می‌برند

یک سازمان ناظر در ایالات متحده می‌گوید طالبان کنترل بر سازمان‌های خصوصی را افزایش داده‌اند

مقام رژیم طالبان و مقام‌های دفتر سازمان ملل متحد در کابل، حین کنفرانس خبری‌-WAKIL KOHSAR/AFP

یک سازمان ناظر بر کمک‌های ایالات متحده به افغانستان به‌تازگی هشدار داد که طالبان از طریق «سازمان‌های غیردولتی متقلب»، از کمک‌های بین‌المللی به افغانستان بهره‌مند می‌شوند.

طالبان از زمان سلطه بر افغانستان کنترل و نظارت بر سازمان‌های غیردولتی و موسسات خارجی را تشدید کرده‌اند و در تلاش‌اند موسسات خارجی فعال در بخش آموزش را از این کشور بیرون کنند.

آسوشیتدپرس روز دوشنبه به نقل از بازرس ویژه بازسازی آمریکا در افغانستان (سی‌گار) گزارش داد که طالبان از برنامه‌های آموزشی در افغانستان که آمریکا حامی مالی آن‌ها است سود زیادی می‌برند؛ به‌خصوص از طریق اخذ مالیات از آن‌ها و نیز استفاده از روش‌های نادرستی مانند ایجاد سازمان‌های غیردولتی متقلب و اخاذی یا نفوذ به سازمان‌های غیردولتی موجود برای دریافت یا هدایت کمک‌های بین‌المللی به نفع خود.

سی‌گار در ماه مه هم گزارشی منتشر کرد که در آن مشخص شده بود طالبان در کار سازمان‌های مردم‌نهاد (ان‌جی‌او) مداخله و از آنان اخاذی می‌کنند؛ اما وزارت اقتصاد طالبان این ادعای سیگار را رد کرد و عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد طالبان، در واکنش به گزارش سی‌گار به آسوشیتدپرس گفت در مورد اینکه طالبان در کار ان‌جی‌اوها مداخله می‌کنند، هیچ مدرکی وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال برخی مسئولان سازمان‌های غیردولتی به سی‌گار گفته‌اند که تحت فشار طالبان قرار دارند. به گفته یک مقام‌ این سازمان‌ها، طالبان بیشتر روی افراد یا نهاد‌هایی متمرکز می‌شوند که از برنامه‌های آموزشی تحت حمایت آمریکا، کمک مالی می‌گیرند. او می‌گوید طالبان سازمان‌های غیردولتی را مجبور می‌کنند افراد آن‌ها را استخدام کنند یا خریدهایشان را از شرکت‌های تحت‌کنترل طالبان انجام دهند.

بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان می‌افزاید که سیاست‌های اخیر طالبان از طریق کاهش تعداد معلمان و نیز پایین آوردن کیفیت کار آنان از طریق جایگزین کردن آن‌ها با افراد فاقدصلاحیت یا اعضای طالبان، به کاهش کیفیت آموزش در افغانستان منجر شده است.

سی‌گار توضیح داد: «طالبان توان پرداخت حقوق معلمان و هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان مدارس را ندارند. به همین دلیل هم از تعداد معلمان کاسته شده است و هم مدارس رو به خرابی‌اند.»

مقام‌های وزارت معارف طالبان این گزارش سی‌گار را رد کرده‌اند و قاری منصور احمد حمزه، سخنگوی وزارت معارف طالبان، ادعا می‌کند که کیفیت تدریس و آموزش در افغانستان از گذشته بسیار بهتر شده است. این در حالی است که گزارش‌های تازه نشان می‌دهد طالبان در حال کاهش یا تغییر مضامین غیردینی و جایگزین کردن آن‌ها با مضامین دینی‌اند و معلمان متخصص را اخراج و به جای آن‌ها ملاهای کم‌سواد را استخدام می‌کنند.

قاری حمزه می‌گوید که در حال حاضر تمام پروژه‌های بین‌المللی در حوزه آموزش زیرنظر رهبر طالبان است و به گفته او، رهبر طالبان تصمیم گرفته است کمک‌های بین‌المللی را در بخش آموزش سرمایه‌گذاری کند و گزارش آن را در اختیار کشورهای کمک‌کننده قرار دهد.

طالبان اینک می‌کوشند سرفصل‌های آموزشی قبلی را که از دید آن‌ها سکولار است، تغییر دهند و آن‌ها را با عناوین درسی «اسلامی» جایگزین کنند. سرفصل‌های جدید بیشتر به تعالیم دینی اختصاص دارد و تعداد محدودی دروس غیردینی نیز بین آن‌ها گنجانده خواهد شد. به همین دلیل طالبان می‌خواهند دست سازمان‌های غیردولتی و خارجی را از حوزه آموزش کوتاه کنند.

بیشتر از جهان