وزیران خارجه اتحادیه اروپا پیش‌نویس بیانیه آتش‌بس بشردوستانه در غزه را تصویب ‌کردند

قرار است متن این بیانیه در نشست سران اروپایی در پایان هفته نهایی شود

بورل-Bryan R. Smith / AFP

وزیران خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا دوشنبه، ۲۳ اکتبر (یکم آبان)، پیش‌نویس بیانیه «آتش‌بس موقت بشردوستانه بین حماس و اسرائیل» را تصویب کردند، و در عین حال افزودند که متن این بیانیه ممکن است پیش از تصویب نهایی در پایان هفته جاری، در روزهای آینده تغییر کند.

این بیانیه درحالی تصویب شد که وزیران خارجه برخی از کشورهای مهم اتحادیه اروپا، از جمله آلمان، اتریش و جمهوری چک، با آن مخالف بودند و درباره طرح آن ابرازتردید کردند.  

بااین حال، درپایان نشست، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت که این اتحادیه از درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، «برای توقف درگیری‌ها در راستای تسهیل کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غیرنظامیان فلسطینی در نوار محاصره‌شده غزه، حمایت می‌کند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بورل گفت که اجماع اولیه در مورد آتش‌بس بشردوستانه در غزه به‌دست‌ آمده است و اینک تصمیم نهایی با سران اتحادیه اروپا است که پنجشنبه و جمعه آینده در بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر دفتر مرکزی اتحادیه اروپا، گردهم خواهند آمد. بورل همچنین خواستار آزادی فوری گروگان‌هایی شد که حماس در اختیار دارد، و تاکید کرد که طبق قوانین بین‌المللی، اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند.

این اقدامات نشان‌دهنده هشدار فزاینده درباره سرنوشت غیرنظامیان فلسطینی، پس از دو هفته بمباران و محاصره غزه آن به‌دست ارتش اسرائل در پاسخ به حمله حماس در هفتم اکتبر است.  

به گفته مسئولان درمانی در غزه، بیش از پنج هزار فلسطینی در اثر حمله‌های اسرائیل در روزهای گذشته جان‌باخته‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه نیز آواره شده‌‌اند. به گفته مقام‌های سازمان ملل، دو کاروان کمک‌های بشردوستانه شامل ۳۴ کامیون، آخرهفته گذشته از مصر و از طریق گذرگاه رفح وارد غزه شدند. با این ‌حال، سازمان ملل می‌گوید که این محموله‌ها بخش بسیار کوچکی از نیازهای شهروندان غزه را تامین می‌کند. برخی از وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، از جمله فرانسه، اسپانیا، هلند، ایرلند، اسلوونی و لوکزامبورگ، در نشستی که به میزبانی لوکزامبورگ برگزار شد، بر برقراری آتش‌بس موقت بشردوستانه اصرار داشتند. 

مایکل مارتین، وزیر خارجه جمهوری ایرلند، به خبرنگاران گفت: «نیاز حیاتی برای دریافت آب، دریافت غذا و رساندن تجهیزات پزشکی به غزه وجود دارد. میزان درد و رنج انسانی بسیار زیاد است. باید بین غیرنظامیان غزه و حماس تمایز قائل شویم.»

اما برخی دیگر از وزیران نظر محتاطانه‌ای در قبال این پیشنهاد داشتند، یا در برابر پرسشی در این زمینه، از پاسخ مستقیم خودداری کردند.

اختلاف دیدگاه‌ها بین وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه، بازتاب گسترده اختلافات بلندمدت در اتحادیه اروپا بر سر درگیری اسرائیل و فلسطین، مهم‌ترین بحران خاورمیانه، است. 

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، در پاسخ به این پرسش که چرا آلمان از درخواست‌ها برای آتش‌بس بشردوستانه حمایت نکرده است، گفت که در روزهای اخیر کشور «از اهمیت ارسال کمک‌ها به نوار غزه حمایت کرده، اما حماس همچنان به حمله به اسرائیل ادامه می‌دهد». بائربوک گفت: «همه ما دیدیم که تروریسم بی‌وقفه ادامه دارد و حمله‌های موشکی گسترده علیه اسرائیل در حال انجام است. تا زمانی که تروریسم از غزه ادامه می‌یابد، نمی‌توان به فاجعه انسانی کنونی پایان داد.»

الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش، هم به خبرنگاران گفت که همه می‌خواهند خشونت‌ها پایان یابد، «اما اسرائیل حق دفاع از خود را دارد».

یان لیپاوسکی، وزیر خارجه جمهوری چک، نیز در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت: «چنین آتش‌بسی چگونه می‌تواند در داخل غزه، جایی که سازمان تروریستی حماس همچنان اوضاع را کنترل می کند، برقرار شود؟»

بیشتر از جهان