تاکید آمریکا بر رعایت قوانین جنگ و باز نگهداشتن گذرگاه رفح

وزارت خارجه آمریکا هشدار داد که هرگونه دخالت حماس در تصاحب، دزدیدن و انحراف کمک‌های بشردوستانه به قطع آن منجر خواهد شد

به‌گفته مقام‌های آمریکایی گشایش مسیر کمک‌های بشردوستانه به غزه نتیجه چندین روز تلاش‌های دیپلماتیک بوده است - BELAL AL SABBAGH AFP

هم‌زمان با ورود اولین محموله‌ کمک‌های بشردوستانه شامل ۲۰ کامیون، غذا، آب، دارو و کمک‌های ضروری در روز شنبه به غزه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای آن را حاصل توافق جو بایدن با نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهوری مصر و «آغاز ارسال کمک‌های بشردوستانه و تلاش جامعه جهانی برای رسیدگی به بحران انسانی در غزه» خواند و بر لزوم «رعایت قوانین جنگ» و «باز نگهداشتن گذرگاه رفح» تاکید کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه ۲۹ مهر، بیست‌ویکم اکتبر، در بیانیه‌ای با استقبال از ورود یک کاروان شامل ۲۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه ضروری به مردم غزه، تاکید کرد که این «اولین مورد پس از حمله تروریستی هولناک حماس در ۷ اکتبر، ۱۵ مهر ماه، به اسرائیل» است.

در این بیانیه، ایالات متحده ضمن تقدیر از شرکای خود در مصر و اسرائیل و همچنین از سازمان ملل برای تسهیل عبور امن این محموله‌های بشردوستانه از گذرگاه مرزی رفح، افزود: «با ورود این کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه، جامعه جهانی رسیدگی به بحران انسانی در غزه را آغاز کرده است»، بحرانی که «ساکنان غزه را از غذا، آب و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و سرپناه امن» محروم کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که گشایش مسیر تامین کمک‌های بشردوستانه ضروری به غزه «حاصل چندین روز تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده در منطقه و تفاهمی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، در سفر اخیر خود به تل‌آویو» انجام داده است.

پس از توافق جو بایدن با نتانیاهو و السیسی برای گشایش مسیر ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه، دیوید ساترفیلد، نماینده ویژه آمریکا، با دولت‌های اسرائیل و مصر و همچنین مقام‌های سازمان ملل متحد برای نظارت بر اجرای آن» به رایزنی مشغول بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تاکید شده است که ایالات متحده از همه طرف‌ها می‌خواهد که «گذرگاه رفح را باز نگه دارند» تا امکان ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه ضروری برای مردم غزه، همچنان فراهم باشد.

در این بیانیه هم‌زمان با تاکید بر اینکه «حماس نباید در ارائه این کمک‌های بشردوستانه حیاتی دخالت کند»، آمده است: «غیرنظامیان فلسطینی مسئول تروریسم حماس نیستند و نباید به‌دلیل اعمال آن، متحمل رنج شوند.»

وزارت خارجه آمریکا افزود که «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته در صورتی که حماس این کمک‌های بشردوستانه را بدزدد یا منحرف کند، بار دیگر نشان می‌دهد که هیچ توجهی به وضعیت مردم فلسطین ندارد» و از سوی دیگر، در عمل «جامعه جهانی را از ادامه ارسال این کمک‌ها» باز خواهد داشت.

این بیانیه با تاکید بر لزوم «حفاظت از جان غیرنظامیان» تاکید کرد که «کمک‌های ضروری باید فورا به دست غیرنظامیان در غزه برسد».

در بخش دیگری از این بیانیه، وزارت خارجه آمریکا، لزوم رعایت قوانین جنگ را ضروری خواند و افزود که ایالات متحده به همکاری نزدیک با شرکای خود در منطقه با تاکید بر «اهمیت پایبندی به قانون جنگ» و «تسهیل دسترسی به غذا، آب، مراقبت‌های پزشکی و سرپناه» به غیرنظامیان در هر کجای غزه، ادامه می‌دهد.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین تلاش برای فراهم آوردن شرایط «خروج امن» شهروندان آمریکایی از غزه را بسیار با اهمیت خواند و عنوان کرد که برای ایالات متحده هیچ اولویتی بالاتر از امنیت شهروندانش در خارج از کشور وجود ندارد و تیم‌های سفارت آمریکا در قاهره آماده کمک به شهروندان آمریکایی‌اند.

در این بیانیه، وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که برای فراهم کردن امکان «خروج امن شهروندان آمریکایی و اعضای خانواده آن‌ها از غزه و سفر آن‌ها از طریق مصر» به «همکاری فوری با مصر و اسرائیل» ادامه می‌دهد.

بیشتر از جهان