جمهوری آذربایجان با ترکیه رزمایش نظامی برگزار می‌کند

اردوغان که تامین‌کننده کلیدی تسلیحات پیشرفته برای باکو است، چندی پیش «موفقیت تاریخی» جمهوری آذربایجان در قره‌‌باغ را ستود

الهام علی‌اف و رجب طیب اردوغان در مراسم افتتاحیه مجتمع نظامی-صنعتی در نخجوان، ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۳ ـ AFP

جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه اعلام کرد که هفته آینده با متحد نزدیک خود، ترکیه، میزبان رزمایش نظامی خواهد بود.

به گزارش رویترز، در وب‌سایت وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است که مانورهای جشن صدمین سالگرد جمهوری ترکیه طی روزهای ۲۳ تا ۲۵ اکتبر در چندین منطقه برگزار می‌شود.

این مناطق شامل پایتخت باکو، منطقه نخجوان و اراضی آذربایجان است که از سال ۲۰۲۰ با پیشروی‌های مورد استقبال ترکیه دیگر تحت کنترل ارامنه قومی نیست.

رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان حمله ارتش جمهوری آذربایجان به قره‌باغ، بارها حمایتش را از باکو اعلام کرد. رجب طیب اردوغان در سخنرانی‌اش در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «قره‌باغ به جمهوری آذربایجان تعلق دارد و هیچ راه‌حل دیگری برای ما قابل‌پذیرش نخواهد بود.»

او با اشاره به روابط نزدیک آنکارا و باکو افزود: «ما دوباره تاکید می‌کنیم که یک ملت‌ایم با دو دولت. البته همه از جمله ارمنی‌ها حق دارند در جمهوری آذربایجان زندگی کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز با انتشار پیامی از اردوغان تشکر کرد و نوشت: «مانند همیشه، امروز نیز کشور دوست و برادر ترکیه کنار جمهوری آذربایجان ایستاده است و از آرمان ما حمایت می‌کند. جمهوری آذربایجان و ترکیه همیشه در تمام شرایط کنار هم‌اند. ما همیشه از مواضع موجه یکدیگر در سازمان‌های بین‌المللی دفاع می‌کنیم.»

 ماه گذشته، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، کمتر از یک هفته پس از تصرف منطقه جدایی‌طلب قره‌باغ کوهستانی، با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، در نخجوان دیدار کرد.

علی‌اف و اردوغان در نخجوان، شکست نیروهای جدایی‌طلب را در «قره‌باغ کوهستانی» ستودند. اردوغان که تامین‌کننده کلیدی تسلیحات پیشرفته برای باکو است، «موفقیت تاریخی» جمهوری آذربایجان را ستود و گفت که عملیات نظامی آذربایجان، غیرنظامیان این ناحیه را نجات داده است.

به گزارش رسانه‌های دولتی آذربایجان و ترکیه، گشایش دالان زنگزور در امتدار مرز با ایران، موضوع دیگری بود که طی گفت‌وگوهای دو طرف مطرح شد. با گشایش این دالان، جمهوری آذربایجان قادر خواهد شد که تداوم ارضی خود را تا نخجوان و فراتر از آن برقرار کند.

این دو متحد در ماه ژوئن گفته بودند که قصد دارند تلاش‌هایشان را برای باز کردن کریدور زمینی که ترکیه را از طریق نخجوان و ارمنستان به قلمرو اصلی جمهوری آذربایجان متصل کند، افزایش دهند. برخی کارشناسان بر این باورند که جمهوری آذربایجان پس از تصرف قره‌باغ بیش از گذشته می‌تواند به دنبال آغاز این عملیات باشد.

تحلیلگران معتقدند کریدور زنگزور که جمهوری آذربایجان در پی احداث آن است فقط یک راه ارتباطی نیست، بلکه جمهوری آذربایجان به دنبال ایجاد گذرگاهی است که کنترل آن را در دست داشته باشد و این مسئله مساوی است با قطع مرز تاریخی ایران و ارمنستان. به گفته آن‌ها، در همین شرایط، اردوغان در دوره سوم ریاست‌جمهوری خود می‌تواند برای تحقق بخشیدن به طرح موسوم به «کریدور زنگزور» تلاش بیشتری انجام دهد.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که کریدور زنگزور اساسا پروژه مشترک آذری و ترکی و مورد حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا است و هدف آن ایجاد ارتباط ترکیه با متحد خود، جمهوری آذربایجان، و دسترسی آن به دریای خزر است، ضمن اینکه به ترکیه برای دسترسی به کشورهای آسیای مرکزی کمک خواهد کرد. تهران همچنین می‌گوید که با احداث زنگزور، ایران مسیر جایگزین خود به سمت اروپا را از دست می‌دهد، به جمهوری آذربایجان و ترکیه وابسته می‌شود و اهمیت ترانزیتی خود را در مقابل آن دو کشور از دست خواهد داد.

بیشتر از جهان