گزارش یک خبرگزاری دولتی: علائم حیاتی آرمیتا گراوند وخیم‌تر شده است

خبرگزاری برنا: علائم حیاتی نسبتا پایدار آرمیتا گراوند در چند روز گذشته تغییر کرده و تا حدی به وخامت گراییده است

با گذشت ده روز از به کما رفتن آرمیتا گراوند در پی آنچه نهادهای حقوق بشری «حمله یک آمر به معروف و حجاب‌بان» در مترو تهران به این دانش‌آموز ۱۶ ساله گزارش کرده‌اند، خبرگزاری وزارت ورزش و جوانان از «وخیم‌تر شدن» حال این دختر دانش‌آموز گزارش داد.

خبرگزاری وزارت ورزش و جوانان، «برنا»، عصر چهارشنبه ۱۹ مهر گزارش داد که بر اساس پیگیری‌های این خبرگزاری، «علی‌رغم تلاش‌های مستمر کادر پزشکی بیمارستان فجر، علائم حیاتی نسبتا پایدار آرمیتا گراوند طی چند روز گذشته تغییر یافته و تا حدودی به وخامت گراییده است.»

 این خبرگزاری افزود که با وجود وخیم‌تر شدن علائم حیاتی آرمیتا گراوند، «تلاش تیم پزشکی برای بهبود شرایط» او همچنان ادامه دارد.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز که تا کنون جزئیات زیادی از وضع آرمیتا گراوند منتشر کرده است، ضمن اشاره به گزارش خبرگزاری دولتی برنا درباره وخیم‌تر شدن علائم حیاتی این دختر دانش‌آموز، تاکید کرد که «علائم حیاتی آرمیتا گراوند به‌شدت ناپایدار» شدە است.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز پایه یازدهم هنرستان، صبح یکشنبه ۹ مهر در مسیر رفتن به مدرسه در ایستگاه مترو شهدا به زمین افتاد و بیهوش شد. سازمان‌های حقوق بشری و برخی رسانه‌ها به‌نقل از شاهدان عینی تایید کرده‌اند که آرمیتا در نتیجه برخورد خشونت‌آمیز یک آمر به معروف به زمین افتاده و دچار خون‌ریزی مغزی شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله مدیران شهرداری و مترو تهران، پس از به کما رفتن آرمیتا گراوند ادعا کردند که این دانش‌آموز ۱۶ ساله در اثر «افت فشار» در «ایستگاه مترو شهدا» به زمین افتاده و بیهوش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما روزنامه گاردین هفته گذشته به‌نقل از دو شاهد عینی نوشت که آرمیتا گراوند در پی «درگیری فیزیکی ماموران حجاب‌بان» به زمین افتاده است.

علاوه بر این، سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای تایید کرد که آرمیتا گراوند پس از «حمله یک مامور اعمال حجاب اجباری» به کما رفته است.

در همین حال، روز چهارشنبه ۱۹ مهر و چند ساعتی پیش از انتشار گزارش خبرگزاری وزارت ورزش و جوانان درباره «وخیم‌تر شدن علائم حیاتی آرمیتا گراوند»، تعدادی از رسانه‌های حکومتی، از جمله خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، به سراغ مدیر هنرستان عروه‌الوثقی محل تحصیل آرمیتا گراوند و همچنین سه تن از دوستانش رفتند و مصاحبه‌‌ای تصویری از آنان به سبک «اعتراف‌های اجباری» منتشر کردند.

در ویدئویی که خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، منتشر کرد، مدیر هنرستان عروه‌الوثقی و یکی از دوستان آرمیتا به نام محدثه، که در روز حادثه در مترو حضور نداشتند، ادعا کردند از «ورود آرمیتا به واگن مترو تا بیهوش شدن او چند ثانیه هم طول نکشیده» است.

در مصاحبه تصویری این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، که مشخص نیست در چه شرایطی از اطرافیان آرمیتا گراوند ضبط شده است، فاطمه و مهلا، دو دختر نوجوانی که در روز حادثه همراه آرمیتا بودند، نیز روایت حکومتی «درباره نحوه بیهوش شدن» این دختر نوجوان را تکرار کردند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو یک هفته پیش گزارش داده بود که «نیروهای حراست آموزش و پرورش به همراه یک تیم از ماموران امنیتی در هنرستان عروه‌الوثقی محل تحصیل آرمیتا گراوند حاضر شده و با تهدید از دانش‌آموزان و دوستان آرمیتا خواسته‌اند هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در خصوص آرمیتا نداشته باشند.»

همچنین، بنا بر این گزارش، «ماموران امنیتی به دانش‌آموزان و هم‌کلاسی‌های آرمیتا گراوند اعلام کرده‌اند در صورت هر گونه اطلاع‌رسانی و حتی به اشتراک گذاشتن عکس‌های آرمیتا»، به‌شدت با آن‌ها برخورد می‌شود.

از سوی دیگر، روز سه‌شنبه ۱۸ مهر ویدئویی از مشاجره یک زن آمر به معروف با چند زن مخالف حجاب اجباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که آن زن آمر به معروف به‌صراحت گفت: «آرمیتا را ما کشتیم؛ حقش بود.»

گزارش‌ها درباره وخیم‌تر شدن وضع آرمیتا گراوند در حالی منتشر شده است که امکان اطلاع‌رسانی و تحقیق مستقل نیز وجود ندارد. خبرها از ایران حاکی از آن است که رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی از اطلاع‌رسانی درباره آرمیتا بدون هماهنگی با نهادهای امنیتی منع شده‌اند.

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به شواهد فزاینده از «پنهان‌کاری مقام‌های حکومتی» درباره رخدادهای منجر به کمای آرمیتا گراوند در مترو تهران، تاکید کرده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی باید به هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد و دیگر ناظران مستقل اجازه دهند که وارد ایران شوند و درباره «شرایطی که منجر به بستری شدن آرمیتا گراوند در بیمارستان شده» تحقیق کنند.

اما مقام‌های جمهوری اسلامی تا کنون به هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل اجازه ورود به ایران نداده‌اند. در ده روز گذشته، تشدید فشار بر خانواده آرمیتا گراوند، ضبط مصاحبه‌های فرمایشی با ماهیت «اعتراف‌های اجباری»، و منع اطلاع‌رسانی رسانه‌های‌های نیمه‌مستقل و خبرنگاران غیرحکومتی، روز به روز بر دامنه پنهان‌کاری در مورد آرمیتا گراوند افزوده است.