سرانجام وعده تامین مسکن برای فقرا؛ زندگی در قوطی کبریت‌های ۲۵متری

اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران: وزیر راه و شهرسازی «تمام‌قد» از خانه‌های ۲۵متری دفاع می‌کند

ابراهیم رئیسی ساخت یک میلیون مسکن در سال را وعده داده بود‌ــ باشگاه خبرنگاران جوان

کمتر از دو ماه پس از اینکه وزارت راه و شهرسازی با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد ساخت خانه‌های ۲۵متری در دستور کار دولت نیست و آن را تایید نمی‌کند، خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران، در حضور خبرنگاران گفت که وزیر راه و شهرسازی با این طرح موافق است و «تمام‌قد» پای آن می‌ایستد.

باقرپور روز دوشنبه ۱۷ مرداد در یک نشست خبری، از ایده خانه‌های ۲۵متری دفاع کرد و مدعی شد که این خانه‌ها با «الگوبرداری» از خانه امام اول شیعیان در نجف و بر اساس «ساده‌زیستی» ساخته می‌شوند. او در عین حال مدعی شد که خانه‌های ۲۵متری با «مفهوم جدیدی از تولید مسکن» بنا می‌شوند و این پروژه «بدون عقب‌نشینی و ذره‌ای تغییر» ادامه پیدا می‌کند.

در حالی‌ که مقام‌های وزارت راه و شهرسازی پیش‌تر دخالت دولت در ساخت خانه‌های ۲۵متری را انکار کرده بودند، باقرپور گفت که این خانه‌ها با «ضوابط قانونی» که حاکمیت تعیین کرده است، ساخته می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمران تهران خبر داد که در فازهای بعدی، «مسکن اقتصادی» برای افراد مجرد هم برنامه‌ریزی می‌شود و خانه‌های مجردی می‌توانند ۱۰ متری هم باشند.

به گزارش ایلنا، او در ادامه افزود که در حال حاضر برای ۱۰ هزار واحد خانه ۲۵ متری صف خرید ایجاد شده است و شخصیت‌های حقوقی و دولتی در صف خرید این خانه‌ها برای کارکنانشان قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خشایار باقرپور ساخت خانه‌های کوچک را نه یک انتخاب بلکه یک «الزام برای جامعه هدف» دانست و مدعی شد این کار با هدف کاهش هزینه‌های تولید مسکن انجام می‌شود.

پروژه ساخت خانه‌های ۲۵ متری در حالی آغاز شده است که بر مبنای قانون، خانه‌های کمتر از ۳۵ مترمربع اصلا پروانه ساخت نمی‌گیرند اما از سخنان مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمران چنین برمی‌آید که در هماهنگی با دستگاه‌های دولتی و شهرداری، برای این مسئله هم چاره‌اندیشی شده است؛ زیرا خشایار باقرپور گفت: «این واحدها با مجوز هتل و اقامتگاه ساخته می‌شوند.» بنابراین احتمال اینکه خریداران برای تهیه سند مالکیت خانه‌ با مشکل مواجه شوند، بعید نیست. 

باقرپور در ادامه گفت که این پروژه به پروژه‌های دولتی ارتباطی ندارد اما در هماهنگی با مسئولان دولتی و در راستای اهداف دولت اجرا می‌شود.

مرداد گذشته، وقتی ماجرای ساخت خانه‌های ۲۵متری خبرساز شد و خیلی‌ها به آن انتقاد کردند، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در یک برنامه تلویزیونی گفت که تاکنون درخواستی برای اخذ مجوز ساخت منازل ۲۵متری در تهران به شهرداری داده نشده و اگر هم داده شود، شهرداری این مجوز را صادر نمی‌کند و ساخت این خانه‌ها از اساس کذب است. 

وزارت راه و شهرسازی هم با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که «نه تنها چنین طرحی را ارائه نکرده است، بلکه آن را تایید هم نمی‌کند». با این حال، در همان زمان باقرپور به رسانه‌ها گفت که این طرح به دولت و وزارت راه و شهرسازی ارائه‌ شده است و طراحی و اجرای آن را اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران برعهده دارد. او همچنین از امضای قرارداد ساخت یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی ۲۵ تا ۳۵ متری با شهرداری منطقه ۱۹ تهران خبر داد و افزود که این خانه‌ها با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌گیرند.

با این حال معاون شهردار تهران این خبر را نیز تکذیب کرده و گفته بود: «در منطقه ۱۹ هیچ‌گونه درخواستی برای مجوز صادر نشده است و هیچ زمینی با این شرایط در این منطقه وجود ندارد.»

به‌رغم این تکذیب‌ها، نشست خبری اخیر مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران و خبر آغاز این پروژه حاکی از آن است که ساخت خانه‌های ۲۵متری که برخی رسانه‌ها آن‌ها را «قوطی کبریت‌های ۲۵متری» نامیدند، با چراغ سبز شهرداری و دولت شروع شده است.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی هنگام استقرار  دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ساخت یک میلیون مسکن در سال و چهار میلیون مسکن در چهار سال در قالب طرح «نهضت ملی مسکن» را وعده داده بود.

حالا با گذشت بیش از دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، نه‌تنها وعده ساخت مسکن برای فقرا محقق نشد که فاصله اقشار فقیر و متوسط جامعه تا خانه‌دار شدن روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

پیش‌تر مرکز آمار ایران نیز در گزارشی با عنوان «قدرت خرید و زمان انتظار خانه‌دار شدن» نوشته بود که با میانگین قیمت‌های موجود، یک کارگر حداقل‌بگیر باید ۱۷۸ سال کار کند و بخشی از درآمدش را ماهیانه پس‌انداز کند تا بتواند یک آپارتمان ۸۰ متری بخرد.

بنا بر این گزارش، قیمت مسکن در مقیاس کشوری نسبت به سال ۱۴۰۰ رشدی ۳.۸ برابری داشته اما رشد دستمزد تنها ۲.۱۱ برابر بوده است. به عبارت ساده‌تر، اگر در سال ۱۴۰۰ یک کارگر حداقل بگیر باید ۹۹ سال منتظر می‌ماند تا صاحبخانه شود، این زمان انتظار در سال ۱۴۰۲ برای همان کارگر به ۱۷۸ سال رسیده است.