سومین روز درگیری‌های حماس و اسرائیل؛ حمله بی‌سابقه به غزه، ابهام در مورد سرنوشت گروگان‌ها

شاخه نظامی حماس تهدید کرده که در صورت تداوم حملات از پیش اخطار نشده به غیرنظامیان، گروگان‌های اسرائیلی را اعدام خواهد کرد و تحت فشار تن به مذاکره درباره سرنوشت آنها نخواهد داد

۳۶ ساعت پس از آغاز حمله حماس به اسرائیل، پرتاب راکت از غزه به جنوب اسرائیل همچنان ادامه دارد و ارتش اسرائیل نیز می‌گوید در حال مقابله با «تروریست‌»‌هایی است که وارد اسرائیل شده‌اند. 

به دنبال حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیلی‌ها در روز شنبه، دولت اسرائیل در روز یکشنبه وضعیت جنگی اعلام کرد و احتمال انجام عملیات زمینی در غزه وجود دارد. حمله‌های حماس و واکنش متقابل اسرائیل تا بامداد روز دوشنبه به کشته شدن دست‌کم هزار و ۱۰۰ نفر شامل ۷۰۰ اسرائیلی و ۴۰۰ فلسطینی منجر شد. هزاران نفر نیز مجروح شده‌اند. این خونین‌ترین و گسترده‌ترین درگیری در تاریخ اسرائیل توصیف شده است.

حماس نیز می‌گوید گروه جدیدی از اسرائیلی شامل مقامات ارتش را در اختیار دارد و آنها را به غزه منتقل کرده است. ارتش اسرائیل گروگان گرفته شدن «تعداد خیلی زیادی» از اسرائیلی‌ها شامل زنان و کودکان و سالمندان را تایید کرده است. هردو طرف می‌گویند عملیات علیه یکدیگر ادامه دارد و نشست یکشنبه شب شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه به نتیجه روشنی نرسیده است.

در این بین جمهوری اسلامی ایران نقش داشتن در حمله حماس را رد کرده است، روسیه خواستار آتش‌بس شده و چین هم از راه حل دو کشوری سخن گفته است. بریتانیا و ایالات‌متحده هم از اسرائیل حمایت کرده‌اند. 

بیشتر از جهان