«دکل نفتی بابک زنجانی دزدیده شد»

خبرگزاری فارس دزدیده شدن دکل نفتی در استان خوزستان را تایید کرد

مدیران مناطق نفت‌خیز و ملی حفاری در مورد این خبر موضع‌گیری نکردند، اما به نوشته فارس مدیران مناطق نفت‌خیز و ملی حفاری به صورت غیررسمی انتصاب این دکل به خود را نفی کرده‌اند - fardanews

پس از گذشت سال‌ها از ماجرای گم شدن دکل نفتی، بار دیگر اعلام شد که یک دکل نفتی در استان خوزستان به سرقت رفته است. خبرگزاری فارس به نقل از شاهدان عینی با تایید این خبر اعلام کرد که این دکل نفتی در هفتاد کیلومتری جاده اهواز به هفتکل بوده است.

بر اساس این گزارش، تریلی‌هایی که این دکل را جابه‌جا می‌کردند نیز دیده شده‌اند و این تریلی‌ها دارای پلاک تهران بوده‌اند. مدیران مناطق نفت‌خیز و ملی حفاری در مورد این خبر موضع‌گیری نکردند، اما به نوشته فارس مدیران مناطق نفت خیز و ملی حفاری به صورت غیررسمی انتصاب این دکل به خود را نفی کرده‌اند.

فارس با اشاره به این موضوع و از قول یک منبع مطلع در حوزه نفت نوشت که این دکل متعلق به مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری نیست بلکه متعلق به «یکی از شرکت‌های خصوصی بابک زنجانی است». به گفته این شخص مطلع، شرکت خصوصی بابک زنجانی در نقاط مختلف کشور دکل دارد و این دکل‌ها غیر فعال‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این دکل دارای وسایل و موتورهای پیشرفته بوده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طی یک ماه گذشته، زمزمه‌هایی از احتمال آزادی بابک زنجانی شنیده شده است. دهم مرداد سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت بابک زنجانی گفته بود: «بابک زنجانی محکوم به اعدام شده و اکنون در زندان است و مطلقا از مرخصی استفاده نکرده است. اگر ایشان همکاری کند، ممکن است در حدود مقررات با وی مساعدت صورت بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی اطرافیان زنجانی مدعی شده‌اند که آزادی او قریب‌الوقوع است. آن‌ها معتقدند پس از تحقق مواردی که از طرف رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با فساد اقتصادی مطرح شده بود، آزادی بابک زنجانی شدنی‌است. اشاره آن‌ها به سخنان چندی پیش محمدرضا یزدی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، درباره وضعیت بابک زنجانی بود که گفته بود: «این پرونده را از اواخر سال ۱۴۰۰ در دست گرفتیم. با هماهنگی بین دستگاه‌ها و قوه قضائیه و دادستانی، اموال این فرد در خارج کشور بررسی و پرونده دنبال می‌شود. در این هفته هیئتی به یکی از کشورهای همسایه سفر خواهند داشت تا پول‌هایی که در آن کشور است را راستی‌آزمایی کنند. چنانچه این موارد تعیین تکلیف شود، بدهی این فرد تسویه می‌شود و قاعدتا مطابق حکمی که صادرشده تخفیفاتی برای او قائل خواهند شد.»

گم شدن دکل نفتی اولین بار در دولت احمدی‌نژاد رخ داد. پس از پایان دولت احمدی‌نژاد، پرونده‌ای در رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس آن اعلام شد که دکلی با هزار تن وزن و کلی تجهیزات طبق اسناد و مدارک با پرداخت ۸۷ میلیون دلار خریداری شد، اما هرگز وارد ایران نشد.