اوکراین سازندگان تسلیحات غربی را به تغییر صنعت دفاعی این کشور تشویق می‌کند

ولودیمیر زلنسکی:‌ «با مشارکت تولیدکنندگان غربی تسلیحات، صنعت دفاعی اوکراین را به یک «مرکز نظامی بزرگ» تبدیل می‌کنیم»

زلنسکی تاکید کرد که اوکراین باید به دنبال منابع جدیدی برای تامین تسلیحات باشد ـ  AFP / Patrik Stollarz

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه گفت که می‌خواهد با مشارکت تولیدکنندگان غربی تسلیحات، صنعت دفاعی اوکراین را به یک «مرکز نظامی بزرگ» تبدیل کند تا تامین اسلحه برای عملیات ضدحمله کی‌یف در برابر روسیه افزایش یابد.

او در مجمعی با حضور تولیدکنندگان بین‌المللی درباره چگونگی توسعه مشترک ظرفیت صنعتی برای ساخت و تعمیر سلاح در اوکراین با وجود بمباران مداوم روسیه صحبت کرد.

به گزارش رویترز، زلنسکی که در جمعی متشکل از ۲۵۰ تولیدکننده غربی تولید تسلیحات صحبت می‌کرد، گفت: «اوکراین در مرحله‌ مهمی از ماراتن دفاعی قرار دارد که باید بدون عقب‌نشینی پیش برود. هر روز باید در خط مقدم پیش برویم.»‌

او در این مجمع که در کی‌یف تشکیل شده بود، گفت: «علاقه‌مندیم تولید تجهیزات مورد نیاز برای دفاع خود و هر یک از آن سیستم‌های دفاعی پیشرفته‌ای را که سربازان ما استفاده می‌کنند، بومی‌سازی کنیم تا اوکراین بهترین نتایج را امروز در جبهه به دست بیاورد.»

زلنسکی دفاع هوایی و مین‌زدایی را اولویت‌های فوری خواند و گفت که اوکراین همچنین قصد دارد تولید داخلی موشک، پهپاد و مهمات توپخانه را افزایش دهد.

کی‌یف در اوایل ژوئن حمله متقابل خود را برای بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف روسیه آغاز کرد. هنوز حدود ۱۸ درصد از خاک اوکراین تحت کنترل روسیه است. کی‌یف گزارش داده است که در چندین جهت پیشروی کرده و بیش از ده روستا را نیز آزاد کرد، اما تاکنون موفق به بازپس‌گیری هیچ شهر بزرگی نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیران تولیدکننده اسلحه از بیش از ۳۰ کشور در این مجمع شرکت کردند. برخی گفتند که به‌سرعت انبارهای خود را تخلیه کردند و می‌کوشند منابعی بیابند که قادر به افزایش تولید برای برآورده کردن تقاضای اوکراین باشند.

اوکراین به حمایت مالی و نظامی غرب وابسته است و از زمان شروع تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تاکنون، ده‌ها میلیارد دلار از این کمک‌ها را دریافت کرده است. اما ادامه جنگ تقاضای فزاینده‌ای برای اسلحه و مهمات ایجاد کرد.

زلنسکی پیش‌تر طی یک سخنرانی ویدیویی تاکید کرد تحریم‌های خارجی علیه صنایع دفاعی روسیه کافی نیستند و کشور افزون بر «دریافت مهمات توپخانه از شرکا» باید به‌دنبال منابع جدید باشد و به‌تدریح حجم تولیدات داخلی خود را افزایش دهد.

مقام‌های اوکراینی نیز توسعه تولیدات دفاعی داخلی را مایه رونق اقتصاد این کشور می‌دانند که در سال گذشته به‌دلیل جنگ، حدود یک‌سوم کاهش یافته است.

چندین تولیدکننده برجسته غربی مانند راین متال، شرکت عظیم تولید تسلیحات آلمانی، و بی‌اِی‌ای سیستمز (BAE Systems) مستقر در بریتانیا پیش‌تر قصد همکاری خود را با تولیدکنندگان اوکراینی اعلام کرده‌اند.

زلنسکی در یک نشست جداگانه با تولیدکنندگان تسلیحات آمریکا، بریتانیا، چک، آلمان، فرانسه، سوئد و ترکیه گفت: «این یک مشارکت دوجانبه سودمند خواهد بود. فکر می‌کنم اکنون و اینجا برای ایجاد یک مرکز نظامی بزرگ زمان و مکان خوبی است.»

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که تولیدکنندگان اوکراینی حدود ۲۰ قرارداد با شرکای خارجی برای تولید مشترک، مبادله فناوری یا تامین قطعات ساخت هواپیماهای بدون سرنشین، خودروهای زرهی و مهمات امضا کردند.

بیشتر از جهان