اوکراین: ۳۰ پهپاد از ۴۰ پهپاد شاهد ساخت ایران را سرنگون کردیم

ارتش اوکراین اعلام کرد که این هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده روسیه، در مناطقی از مرکز و جنوب سرنگون شدند

به‌گفته مقام‌های اوکراین، ارتش روسیه از پهپادهای شاهد-۱۳۶، شاهد-۱۳۱ و مهاجر-۶ علیه مراکز غیرنظامی استفاده می‌کند ـ AFP

مقامات منطقه‌ای و نظامی اوکراین، روز شنبه ۳۰ سپتامبر (هشتم مهر)، اعلام کردند که نیروی هوایی این کشور ۳۰ فروند از ۴۰ پهپاد «شاهد» ساخت ایران را که روسیه پرتاب کرده بود، سرنگون کردند.

به گزارش رویترز، فرماندهی ارتش جنوب درباره حمله شبانه پهپادی روسیه به مناطق مرکزی و جنوبی اوکراین اعلام کرد که ۲۰ پهپاد در منطقه وینیتسیای مرکزی و ۱۰ فروند دیگر بر فراز مناطق اودسا و میکولایف در جنوب سرنگون شدند.

ناتالیا هومنیوک، سخنگوی فرماندهی جنوب اوکراین، نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد که روسیه به حمله به زیرساخت‌های بندری از‌جمله رودخانه دانوب ادامه می‌دهد و همچنین تلاش می‌کند به تاسیسات زیرساختی حیاتی در سایر مناطق اوکراین برای تاثیرگذاری بر اقتصاد این کشور ضربه بزند.

حمله‌های هوایی به زیرساخت‌های صادرات غلات اوکراین در رودخانه دانوب و بندر اودسا از ماه ژوئیه تشدید شده است. در آن زمان، مسکو از توافقی با میانجیگری سازمان ملل خارج شد که اجازه صادرات ایمن غلات اوکراینی را از طریق دریای سیاه می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرهی برزوف، فرماندار منطقه وینیتسیا، درباره تازه‌ترین موج تهاجم هوایی روسیه گفت که یک تاسیسات زیربنایی در منطقه، مورد اصابت قرار گرفته و باعث آتش‌سوزی شدید شده است. او جزئیات دیگری در مورد خسارت وارد‌شده ارائه نکرد.

مقام‌های منطقه‌ای اوکراین همچنین گفتند که سه نفر در منطقه خرسون جنوبی که نزدیک به خطوط مقدم است و اغلب زیر گلوله‌های توپخانه قرار می‌گیرد، زخمی شدند.

با وجود تکذیب جمهوری اسلامی درباره ارسال پهپادها به روسیه برای جنگ در اوکراین، مقام‌های نظامی اوکراین می‌گویند که ارتش روسیه دست‌کم از سه مدل پهپاد «شاهد-۱۳۶»، «شاهد-۱۳۱» و پهپادهای چند‌منظوره «مهاجر-۶»، علیه نیروها و مراکز غیرنظامی اوکراین استفاده می‌کند. آن‌ها تاکید می‌کنند که نیروهای روسیه از موشک‌های کوتاه‌برد و پهپادهای ساخت حکومت ایران بارها برای حمله به زیرساخت‌های انرژی و غیرنظامی اوکراین استفاده کرده‌ است.

چندی پیش روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: «بر اساس سند محرمانه‌ای که کی‌یف برای متحدان غربی‌اش ارسال کرده و در آن خواستار موشک‌های دوربرد برای حمله به کارگاه‌های نظامی روسیه، ایران و سوریه شده است، آمده که کامیکازه‌‌های ایرانی که در حملات اخیر به شهرهای اوکراین استفاده می‌شوند، دارای قطعات اروپایی‌اند.»

بر اساس این گزارش، در سند ۴۷ صفحه‌ای که دولت اوکراین در ماه اوت به دولت‌های گروه ۷ ارسال کرد، ادعا شده که در سه ماه گذشته با استفاده از هواپیماهای بدون‌سرنشین (پهپاد) دارای فناوری غربی، بیش از ۶۰۰ حمله به شهرهای اوکراین صورت گرفته است.

در این گزارش، پنج شرکت اروپایی از‌جمله یک شرکت لهستانی و یک شرکت چندملیتی بریتانیایی به‌عنوان تولیدکنندگان اصلی قطعات شناسایی‌شده نام برده شده‌اند. همچنین تاکید شده است: «در میان تولیدکنندگان، شرکت‌هایی وجود دارند که مقر آن‌ها در کشورهای تحریم‌‌کننده، از‌جمله ایالات متحده، سوئیس، هلند، آلمان، کانادا، ژاپن و لهستان است.»

بر اساس این سند، ایران موفق شده است تولید قطعات پهپادهایش را در یک کارخانه در سوریه انجام دهد، سپس این قطعات را به روسیه منتقل کند.

بیشتر از جهان