نخست‌وزیر سوئد خواستار کمک ارتش برای مقابله با باندهای خلاف‌کار شد

فقط در ماه سپتامبر، دست‌کم ۱۱ نفر در سوئد در اثر خشونت‌های مرتبط با گروه‌های خلاف‌کار ‏جان خود را از دست داده‌اند

نمایشگر تلفن همراه اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، را در حال سخنرانی نشان می‌دهد- AFP

در پی موج خشونت‌‌‌های منتسب به گروه‌های خلاف‌کار در سوئد، نخست‌وزیر آن کشور رئیس ستاد نیروهای مسلح و کمیسر پلیس ملی را احضار کرد و خواستار کمک ارتش برای مقابله با باندهای خلاف‌کار شد.

به گزارش رویترز، خشونت‌ها در سوئد فقط در ماه سپتامبر تا کنون دست‌کم ۱۱ کشته بر جای گذاشته است. در آخرین مورد در این هفته، روز چهارشنبه، فقط در ۱۲ ساعت، دو مرد در استکهلم، پایتخت کشور، در اثر شلیک گلوله کشته شدند و یک زن در انفجار خانه‌ای در اوپسالا جان باخت.

در پی این خشونت‌ها، سوسیال دموکرات‌های اپوزیسیون، بزرگ‌ترین حزب پارلمان سوئد، از دولت خواستند با تغییر دادن قانون راه را برای ورود ارتش و متوقف کردن خشونت‌های مرتبط با گروه‌های خلاف‌کار هموار کند. ماگدالنا اندرسون، رهبر حزب سوسیال دموکرات، در کنفرانس خبری گفت که آنچه می‌بینید «سوئد نیست؛ سوئد قرار نیست این گونه باشد.»

پس از آن، اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، در سخنرانی تلویزیونی کم‌سابقه‌ای ظاهر شد و وعده داد: «گروه‌های خلاف‌کار را شکار و آن‌ها را شکست خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولف کریسترسون پس از پیروزی در انتخابات سال گذشته، با حمایت دموکرات‌های ضد مهاجر، دولت راست میانه را تشکیل داد و به هشت سال حکومت سوسیال دموکرات‌ها در سوئد پایان داد.

ائتلاف او تا اندازه‌ای با وعده جلوگیری از خشونت فزاینده گروه‌های خلاف‌کار در انتخابات پیروز شد. پس از آن، او به یک رشته ابتکار‌هایی مانند اعطای اختیارات بیشتر به پلیس و اعمال مجازات شدیدتر برای جرایم مسلحانه دست زد.

نخست‌وزیر سوئد، که دولت‌های سابق را مسئول مشکلات کنونی می‌داند، گفت: «سیاست مهاجرتی غیرمسئولانه و ادغام ناموفق [مهاجران] ما را به اینجا رسانده است.»

هم‌زمان، آندرس تورنبرگ، کمیسر پلیس ملی سوئد، نیز در بیانیه‌ای درگیری‌های جنایی در آن کشور را تهدیدی جدی برای امنیت کشور خواند. مایکل بیدن، رئیس ستاد نیروهای مسلح سوئد، نیز در گفت‌وگو با روزنامه سوئدی داگنس نیهتر گفت که آماده است برای مقابله با این وضع به پلیس کمک کند.

سوئد، که چند دهه سیاست‌های مهاجرتی لیبرال را در پیش گرفته بود، در دوره بحران مهاجرت سال ۲۰۱۵، سرانه پذیرش مهاجرش بیش از هر کشور اروپایی دیگری بود. اگرچه دولت پیشین سوئد به رهبری سوسیال دموکرات‌ها به این رویکرد پایان داد، پس از روی کار آمدن کریستون، سیاست مهاجرتی سخت‌گیرانه‌تر شد. نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت ۱۰.۵ میلیون نفری سوئد خارج از آن کشور به دنیا آمده‌اند.

بنا به تخمین پلیس سوئد، نزدیک به ۳۰ هزار نفر در آن کشور ارتباط مستقیم با جرایم گروه‌های خلاف‌کار دارند یا با آن درگیرند. به گفته پلیس سوئد، خشونت به‌تدریج از مناطق اصلی شهری به شهرهای کوچک‌تری گسترش یافته است که پیش‌تر جرایم خشونت‌آمیز در آن‌ها نادر بود.

بیشتر از جهان