انتخابات سازمان نظام پرستاری هم «مهندسی» شد

دبیرکل خانه پرستار: این سیستم از آگاهی پرستاران هراس دارد و سازمان نظام پرستاری را همسو با خود می‌خواهد

انتخابات ششمین دوره سازمان نظام پرستاری روز هفتم مهر برگزار می‌شود-ایرنا

در ادامه برنامه هدفمند حاکمیت برای سلب استقلال نهادهای صنفی در بخش‌های مختلف، این بار نوبت به رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات نظام پرستاری رسید. گزارش‌ها حاکی از آن است که فعالان صنفی پرستاران از جمله محمد شریفی مقدم و احمد توکلی به‌دلیل رد صلاحیت امکان شرکت در انتخابات دوره ششم سازمان نظام پرستاری را ندارند.

خبرگزاری ایلنا نوشت که شماری از پرستاران در تماس با این رسانه از مسئولان خواسته‌اند که برای آن‌ها توضیح دهند چرا نمایندگان جامعه پرستاری رد صلاحیت شده‌اند. آن‌ها همچنین عنوان کرده‌اند که نظام پرستاری، یک سازمان صنفی متعلق به پرستاران است و دولت حق دخالت در امور آن را ندارد.

برمبنای این گزارش، ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری کشور در حالی برگزار می‌شود که پرستاران همچنان با مشکلاتی چون دستمزدهای پایین، کمبود نیرو و اجبار برای انجام کار اضافی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، با بیان اینکه در دوره اخیر انتخابات نظام پرستاری رد صلاحیت‌ها «بی‌سابقه» بوده است، گفت که در دوره پنجم در مرحله اول ۳۶ نفر رد صلاحیت شدند که بعد از اعتراض، به حدود هشت نفر کاهش پیدا کردند، اما در این مرحله از همان ابتدا تعداد بی‌شماری از کاندیداها رد صلاحیت شده‌اند.

شریفی مقدم که خود نیز در انتخابات ششمین دوره نظام پرستاری رد صلاحیت شده است، در ادامه افزود که امسال چهار هزار و ۲۰۰ نفر برای انتخابات ثبت‌ نام کردند که از این تعداد در مرحله اول، هفت درصد و حدود ۳۰۰ نفر رد صلاحیت شدند.

به گفته او، وزارت بهداشت سپس از رد صلاحیت ۱۶۰ نفر که حدود چهار درصد داوطلبان بودند خبر داد. دبیرکل خانه پرستار گفت که ۱۰۰ نفر از کاندیداهای ائتلاف منتسب به خانه پرستار رد صلاحیت شده‌اند و خود او نیز که در ابتدا تایید شده بود در یک تماس تلفنی متوجه شد که رد صلاحیت شده است.

شریفی‌مقدم چنین اتفاقی را بی‌سابقه دانست و تاکید کرد که این اقدام «مهندسی انتخابات» برای جلوگیری از ورود افرادی است که «نمی‌خواهند وارد نظام پرستاری شوند».

براساس آیین‌نامه سازمان نظام پرستاری پنج نهاد سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، دادستانی، فراجا و ثبت‌احوال در بررسی صلاحیت داوطلبان نقش دارند، اما آن‌طور که شریفی‌مقدم می‌گوید این مراجع پنج‌گانه فقط می‌توانند کاندیداهایی را رد صلاحیت‌ کنند که سابقه محکومیت دارند، درحالی‌که هیچ‌یک از افراد رد صلاحیت‌شده انتخابات اخیر محکومیت قضایی نداشته‌اند.

شریفی‌مقدم کارکرد سازمان نظام پرستاری را زیر سوال برد و با اشاره به اعتراض‌های پرستاران گفت: «در حال حاضر پرستاران به شرایط خود معترض هستند و تجمعات آن‌ها در برخی شهرها و بیمارستان‌ها نیز نشانه‌ی همین اعتراض است؛ سازمانِ نظام پرستاری تا امروز چه کاری برای پرستارانِ معترض انجام داده است؟»

او با تاکید بر اینکه سازمان نظام پرستاری یک نهاد صنفی و حرفه‌ای است و نباید به دلایل سیاسی مشمول رد صلاحیت‌های گسترده شود، گفت: «مگر هیئت‌مدیره نظام پرستاری چقدر اختیار دارد که عده‌ای به دنبالِ حذف رقیب هستند؟ من اعتقاد دارم این سیستم از آگاهی پرستاران هراس دارد و سازمان نظام پرستاری را همسو با خود می‌خواهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او «مهندسی» انتخابات نظام پرستاری را «توهین» به پرستاران خواند و گفت که آن‌ها «سازمانی منفعل و دسته و پا بسته در اختیار وزارت بهداشت می‌خواهند که به چیزی معترض نباشد».

هم‌زمان با شکل‌گیری دور اخیر اعتراض‌های پرستاران، علیرضا رحیم‌نیا، مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر مدعی شد که در دور اخیر انتخابات نظام پرستاری تنها ۱۰۵ نفر رد صلاحیت شده‌اند که وزارت بهداشت در مرحله تجدیدنظرخواهی، صلاحیت بیش از نیمی از آنان را تایید کرده است. این مقام دولتی رد صلاحیت پرستاران تحت‌ فشار و اجبار را رد کرد.

انتخابات ششمین دوره سازمان نظام پرستاری روز هفتم مهر برگزار می‌شود. آن هم در شرایطی که پرستاران تصمیم گرفته‌اند مطالبه‌های خود را از طریق برگزاری تجمع‌های اعتراضی پیگیری کنند و طی روزهای اخیر تجمع‌های آن‌ها در برخی شهرها از جمله اصفهان برگزار شد.

پیش‌تر محمد میرزابیگی، رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری، گفته بود درحالی‌ که مراکز درمانی ایران با کمبود حدود ۱۰۰ هزار پرستار مواجه‌اند، بین ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار بیکار در کشور داریم.