نگرانی از احتمال وقوع درگیری نظامی فاجعه‌بار در غرب آفریقا

تشکیل ائتلاف نظامی سه‌گانه نیجر، مالی و بورکینافاسو به‌جای تامین امنیت به وقوع ناآرامی و خشونت منجر خواهد شد

تظاهرات‌ حامیان کودتای نیجر با پرچم‌های نیجر، چین و گروه واگنرــ AFP

پس از اعلام آمادگی گروه‌های جدایی‌طلب مالی برای آغاز مبارزه با دولت حاکم در این کشور و تشدید حملات تروریستی در شماری از کشورهای مرکز و غرب آفریقا، کشورهای مالی، نیجر و بورکینافاسو که مرز مشترک دارند و هر سه کشور را شوراهای نظامی اداره می‌کنند، از تشکیل ائتلاف نظامی جدیدی خبر دادند. به گفته مسئولان  این کشورها، هدف از تشکیل این ائتلاف تضمین امنیت سه کشور یادشده است؛ به این معنا که اگر هر یک از اعضای این ائتلاف نظامی در معرض شورش داخلی یا تجاوز خارجی قرار گیرد، دو کشور دیگر به کمک آن خواهند شتافت.

شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی در گزارشی نوشت: کارشناسان بر این باورند که با تشکیل ائتلاف نظامی مالی، نیجر و بورکینافاسو، منطقه غرب آفریقا به سمت یک جنگ فاجعه‌بار و بی‌پایان می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش اسکای‌نیوز عربی آمده است: پس از کودتا علیه دولت محمد بازوم، رئیس‌جمهوری نیجر، در ژوییه ۲۰۲۳، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) اعلام کرد که برای پایان دادن به کودتا در نیجر مداخله نظامی خواهد کرد. دو کشور مالی و بورکینافاسو هم در واکنش به این تصمیم، با صدور اعلامیه‌ای حمایتشان را از دولت نظامی نیجر اعلام کردند و این نقطه آغاز حرکت به سمت تشکیل ائتلافی نظامی میان مالی، نیجر و بورکینافاسو بود.

اسکای‌نیوز عربی به نقل از ایرینا زاکرمن، کارشناس آمریکایی متخصص امور بین‌المللی و راهبردی، نوشت: «به‌نظر نمی‌رسد که این ائتلاف نظامی برای دستیابی به اهداف موردنظر، چه در زمینه مبارزه با شورش داخلی و تروریسم و چه در جلوگیری از تهاجم خارجی، توانایی قابل ذکری داشته باشد.»

او افزود: «شاید بتوان گفت که این ائتلاف به‌جای اینکه بتواند از سه کشور عضو در برابر تهدیدهای داخلی و خارجی حمایت کند، منطقه غرب آفریقا را به سمت تنش و بی‌ثباتی سوق می‌دهد و در فرجام، به یک درگیری رو‌به‌گسترش و بی‌پایان منجر خواهد شد.»

زاکرمن گفت: «تشکیل این ائتلاف نظامی سه‌جانبه به جنبش‌های استقلال‌طلب و سازمان‌های تروریستی این پیام را می‌دهد که منطقه غرب آفریقا برای یک جنگ داخلی احتمالی آماده می‌شود. در نتیجه، جنبش‌ها و سازمان‌های یادشده که فرصت را برای دستیابی به اهدافشان فراهم می‌بینند، به دنبال تضعیف ارتش‌های سه کشور برمی‌آیند و به‌منظور گسترش نفوذ یا حمله به مرز کشورهای دیگر وارد کارزار می‌شوند. افزون بر آن، طرف‌های مختلف منطقه نیز ناگزیر می‌شوند خود را برای رویارویی در یک جنگ فراگیر آماده کنند. شکل گرفتن اقدام‌هایی از جمله بسیج نیرو، جمع‌آوری کمک‌های مالی، قاچاق سلاح و مهمات، تشکیل ائتلاف‌ها و شرکت در گفت‌وگوهای پشت‌پرده با متحدان احتمالی گواهی بر این واقعیت نگران‌کننده است.»

زاکرمن خاطرنشان کرد که وضعیت فراهم‌شده می‌تواند وحدت سازمان اکواس متشکل از ۱۵ کشور آفریقایی را متزلزل کند و اعضای این سازمان را به چندپارچگی وادارد و در نهایت به وقوع جنگی فراگیر و بی‌پایان منجر شود که در آن تمامی طرف‌های درگیر متضرر شوند و غرب آفریقا به‌شدت دستخوش خشونت، فقر و ناآرامی شود.

در گزارش اسکای‌نیوز آمده است که به دنبال کودتاهای نظامی و تحولات سیاسی اخیر در شماری از کشورهای آفریقایی، سازمان تروریستی داعش و «گروه حمایت از اسلام و مسلمانان» وابسته به سازمان تروریستی القاعده، در ماه گذشته به نیروهای دولتی در نیجر، مالی و بورکینافاسو حمله کرده‌اند.

بیشتر از جهان