کاخ سفید: بایدن در دیدار هفته آینده با زلنسکی، کمک‌های بیشتری به اوکراین ارائه می‌دهد

با وجود انتقادها به سیاست خارجی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، او هفته آینده در کاخ سفید میزبان رئیس‌جمهوری اوکراین خواهد بود

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، روز جمعه پانزدهم سپتامبر (۲۴ شهریور)، اعلام کرد که ایالات متحده هفته آینده کمک‌های بیشتری را به اوکراین تخصیص می‌دهد.

سالیوان همچنین خبر داد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در کاخ سفید میزبان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، خواهد بود.

به گزارش رویترز، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که انتظار می‌رود زلنسکی در زمان حضور در واشینگتن، با رهبران کنگره از هر دو حزب سیاسی نیز دیدار کند.

خبرگزاری رویترز پیش‌تر به نقل از سه مقام آمریکایی، گزارش داده بود که ایالات متحده در حال بررسی ارسال سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) به اوکراین است که می‌تواند تا ۳۰۰ کیلومتر پرواز کند. گفته می‌شود سیستم موشکی هدایت‌شونده چند پرتاب (GMLRS) با برد ۷۰ کیلومتر مملو از بمب‌های خوشه‌ای نیز، یکی دیگر از گزینه‌های در نظر گرفته شده برای ارائه به اوکراین است.

کی‌یف بارها از دولت بایدن درخواست سامانه‌های موشکی را مطرح کرده است تا به کمک آن بتواند به خطوط تدارکاتی، پایگاه‌های هوایی و شبکه‌های ریلی در مناطقی که روسیه تصرف کرده است حمله کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه، گفت که هدف ایالات متحده جلوگیری از دستیابی روسیه به موفقیت راهبردی در حمله به اوکراین و همچنین کمک به کی‌یف برای «ایستادن روی پای خود» در حوزه‌های نظامی، اقتصادی و دموکراتیک است.

او همچنین خاطرنشان کرد که ایالات متحده قصد دارد توانایی اوکراین را برای آزادسازی تمام سرزمین‌‌های اشغال‌شده به دست روسیه، به حداکثر برساند.

این سخنان در حالی بیان شدند که رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر، هنگام سخنرانی در یک مجمع اقتصادی در شهر بندری ولادی‌وستوک بر کرانه اقیانوس آرام تاکید کرد: «ضدحملات اوکراین علیه نیروهای روسیه تاکنون شکست خورده و ارتش این کشور خسارت‌های سنگینی متحمل شده است.» 

در حالی که کشورهای غربی از‌جمله ایالات متحده آمریکا اطمینان داده‌اند که برای شکست روسیه به این کشور کمک می‌کنند، بنا به ادعای مقام‌های روسیه، این هدف یک «رویای غیرواقعی» است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، کنگره آمریکا به دولت برای انتقال ۱۱ میلیارد دلار سلاح تا سپتامبر ۲۰۲۲ مجوز داد و سپس این بودجه را به ۱۴.۵ میلیارد دلار دیگر در سال بعد افزایش داد. جو بایدن از زمان آغاز جنگ ۳۷ بار از این اختیارات ویژه موسوم به پی‌دی‌ای استفاده کرده است.

این استراتژی به این معنی است که پنتاگون می‌تواند سلاح‌های خود را با سرعت زیاد و بدون استفاده از سفارش‌های خریدی که سال‌ها طول می‌کشند، به اوکراین منتقل کند. پنتاگون همچنین از این بودجه برای تحویل و خرید سلاح‌های بهتر، متفاوت یا بیشتر از آنچه ارسال شده است، استفاده می‌کند.

در بحث‌های سیاسی ایالات متحده، انتقادی که اغلب به دولت بایدن وارد می‌شود این است که آمریکا با کمک نظامی به اوکراین، منابع موردنیاز برای مقابله با چین به‌عنوان یک تهدید خطرناک‌تر را از دست می‌دهد. این منتقدان استدلال می‌کنند  کمک‌های مالی، تسلیحاتی و سایر کمک‌ها برای حمایت از اوکراین و جلوگیری از تجاوز روسیه در اروپا باید به سمت اقیانوس آرام برود و به تهدید چین علیه تایوان اختصاص یابد.

آن‌ها می‌گویند پیروزی اوکراین در واقع یک پیروزی پیروسی [پیروزی که از شدت خسارات و تلفات تفاوتی با شکست ندارد] خواهد بود، زیرا حمایت لازم برای دستیابی به چنین پیروزی، تلاش‌های مشابه برای حمایت از تایوان را تضعیف خواهد کرد و اهمیت این مشکل از آنجا بیشتر می‌شود که ظرفیت صنایع دفاعی ایالات متحده با چالش‌های جدی روبرو است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، نیز بارها به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حمله کرده و گفته است آمریکا دیگر نمی‌‌تواند سیاست‌های «دولت نالایق» بایدن را در کشاندن آن کشور به جنگ جهانی سوم تحمل کند.

بیشتر از جهان