شعارهای شبانه در ۱۱ شهر ایران در شب سالگرد کشته شدن مهسا امینی

حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی به بسیاری از شهرها چهره‌ای امنیتی داده است

شب سالگرد کشته شدن مهسا امینی در ایران، شهروندان در شهرها و محله‌های مختلف یک‌صدا علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند. هم‌زمان اوضاع شهر سقز نیز به‌شدت امنیتی گزارش شده و جاده بانه به سقز، زادگاه و مدفن مهسا امینی، بسته شده است.

بر اساس تصاویر منتشر‌شده در رسانه‌های اجتماعی، شامگاه جمعه ۲۴ شهریور‌ماه، دست‌کم در ۱۱ شهر ایران شهروندان به سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی اقدام کردند. تصاویری از شعارهای شبانه علیه جمهوری اسلامی در شهرهای مشهد، سقز، سنندج، تهران، مریوان، شیراز، کرج، آبدانان، کرمانشاه، بانه و پیرانشهر منتشر شده است.

در شهر تهران نیز دست‌کم در ۱۲ محله، تصاویری از سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی منتشر شده است. بر این اساس، محله‌های چیتگر، سعادت‌آباد، انقلاب، گیشا، جردن، تهرانسر، شهرک باقری، تهرانپارس، خیابان کاشانی، یوسف‌آباد، نارمک و شهرک اکباتان نیز جمعه شب با شعارهای شبانه مردم همراه بود.

در این اعتراض شبانه که شهروندان از پشت پنجره‌ها و بام خانه‌ها به سر دادن شعار اقدام  می‌کردند، عموما شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی» و «زن زندگی آزادی» شنیده می‌شد. مناطقی از شهر کرج از‌جمله گلشهر کرج نیز جمعه شب و در دومین شب پیاپی شاهد شعارهای شبانه جمعی از مردم معترض بود. «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» از‌جمله شعارهای شبانه معترضان در کرج بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، جمعی از معترضان در شهر صالح‌‌آباد از استان ایلام نیز هم‌زمان با سالگرد مهسا امینی، به آتش زدن مجسمه قاسم سلیمانی در این شهر اقدام کردند. در شهر مهاباد نیز جمعی از معترضان از طریق بلندگو به پخش موسیقی‌های انقلابی در شهر اقدام کردند.

همچنین کردپا از مهاباد گزارش داده است که نیروهای سرکوب، شب پنجشنبه، از ساعت ۹ شب چهار مرتبه به‌وسیله آمبولانس از اطراف شهر به منطقه پشت تپه از‌جمله کلانتری ۱۳ مهاباد منتقل شده‌اند. بر اساس این گزارش، آمبولانس به هنگام انتقال چراغ‌های داخل را خاموش و به‌هنگام برگشت روشن کرده‌ است.

همچنین در شهر آبدانان استان ایلام جمعی از معترضان به برپا کردن آتش در بخشی از خیابان‌های این شهر اقدام و این خیابان‌ها را مسدود کردند. در شهر پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی نیز جمعه شب جمعی از مردم این شهر با به صدا در آوردن بوق‌های ممتد و ایجاد راه‌بندان اعتراضی، سالگرد مهسا را یادآوری کردند. شهروندان اهل بانه در خیابان دوکانان پیرمراد این شهر از طریق بوق‌زدن‌های ممتد و ایجاد راه‌بندان و سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور، اعتراض خود را اعلام کردند.

در شهر اردبیل نیز نیروهای موتورسوار مسلح سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در خیابان شریعتی این شهر، به ارعاب شهروندان و نمایش تجهیزات سرکوب خود اقدام کردند.

شهر سقز نیز در شامگاه پنجشنبه شرایط بسیار امنیتی را تجربه کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی در تمامی میدان‌ها، چهارراه‌ها و خیابان‌های سقز مستقر شده‌اند و جو این شهر به‌شدت امنیتی است. کُردپا اعلام کرد که خیابان ماموستا هژار که منزل امجد امینی، پدر ژینا، در آن واقع شده است‌، به دست نیروهای سرکوبگر مسدود شده و به‌هیچ‌وجه اجازه ورود ماشین و عابر به آن خیابان داده نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، خیابان‌های منتهی به بلوار انقلاب و میدان زندان که مسیر رفتن به آرمستان آیچی است‌، کاملا مسدود شده‌اند و به‌هیچ‌وجه اجازه ورود ماشین به این خیابان و میدان داده نمی‌شود. خیابان‌های منتهی به بلوار انقلاب و میدان زندان شامل بلوار وحدت، میدان قدس، چهارراه قه‌وخ‌‌، بلوار مادر و میدان مادر می‌شود.

گزارش‌ها از شهر تهران نیز حاکی از آن است که نیروهای امنیتی و ضد شورش در محله‌های مختلف پایتخت ایران مستقر شدند و تا پاسی از شب در میدان‌ها و خیابان‌های مهم این شهر حضور داشتند. گزارش‌های مردمی حاکی از استقرار نیروهای انتظامی در خیابان ولیعصر، حد فاصل چهارراه ولیعصر و میدان ونک، است. همچنین برخی گزارش‌ها از حضور گسترده نیروهای ضد شورش در خیابان انقلاب، حد فاصل میدان فردوسی تا میدان انقلاب، خبر می‌دهد. گزارش‌ها از میدان‌های فاطمی، توحید، هفت حوض و نارمک نیز حاکی از حضور گسترده نیروهای پلیس و ضد شورش است.