نشست سران گروه ۲۰ و تشدید بحران اعتماد در جهان

عربستان سعودی به‌رغم تشدید بحران اعتماد در جهان، همچنان به پیشرفت در مسیر همگرایی منطقه‌ای، توسعه و رشد اقتصادی ادامه می‌دهد

نشست سران گروه ۲۰ در دهلی نو، پایتخت هند. عکس از: AFP

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در افتتاحیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو گفت «جهان از یک بحران گسترده اعتماد رنج می‌برد» و «جنگ وضعیت عدم اعتماد را عمیق‌تر کرده است». او افزود: «اگر توانستیم بر همه‌گیری کرونا غلبه کنیم و پیروز شویم، می‌توانیم بر بحران بی‌اعتمادی نیز غلبه کنیم.»

مودی در حالی به این موضوع اشاره کرد که روسای جمهوری چین و روسیه در این نشست مهم حضور نداشتند. من هم به نوبه خود به اهمیت این نشست تاکید می‌کنم، زیرا همان‌طور که مودی گفت: در سراسر جهان شاهد بحران گسترده اعتماد و تشدید اختلاف و ناسازگاری هستیم که از جمله می‌توان به جنگ روسیه در اوکراین و پیامدهای نظامی، اقتصادی، غذایی و اجتماعی آن اشاره کرد که جهان را به شدت تحت فشار قرار داده است.

البته پیامدهای نظامی بحران اوکراین نقاط مختلف جهان را در غم و رنج فروبرده است. افزون بر اینکه مداخله ایران، گسترش حضور و نفوذ روسیه در سوریه و استقرار نیروهای گروه واگنر در سوریه و آفریقا که دستخوش چالش‌های ناشی از رویارویی نظامی در سودان و عواقب دو کودتای نظامی دیگر است، به تشدید بحران اعتماد منجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اروپا نیز به دلیل عواقب جنگ روسیه در اوکراین و پیامدهای شکاف سیاسی شدید در ایالات متحده، به‌ویژه با توجه به محاکمه ترامپ و نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، در معرض چالش‌های بسیاری قرار دارد. همچنان، تنش اقتصادی و سیاسی آمریکا و چین و عدم پیشرفت در پرونده هسته‌ای ایران، بر میزان بی‌اعتمادی افزوده است. جهان در حالی شاهد این تحولات است که ۲۰ کشور شرکت کننده در اجلاس سران گروه ۲۰، مواضع مختلفی دارند و شماری از آن‌ها مانند چین و روسیه از یک سو در این نشست حضور دارند و از سوی دیگر نسبت به خطرات ژئوپلیتیکی ابراز نگرانی می‌کنند، اگرچه پکن به مسائل اقتصادی اهمیت زیادی می‌دهد.

کشورهای مانند عربستان سعودی و هند بر توسعه و دستاوردهای اقتصادی تمرکز دارند، اما کشورهای اروپایی در بین اقتصاد و عواقب نبردهای ژئوپلیتیکی، راه گم کرده‌اند و در این میان مردم در انتظار شنیدن تصمیم‌هایی اند که به بهبودی اقتصادی منجر شود.

در نتیجه، تا کنون تصویر برای همه تار و تیره است، اما آنچه برای ما سعودی‌ها اهمیت دارد این است که ما به رهبری شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان سعودی، با یک واقعیت اجتماعی جدید و با نگاه به آینده و جهان به اجلاس می‌رویم، نه اینکه به دنبال جزئیات گیج کننده در باره منطقه باشیم.

ما با یک واقعیت اقتصادی برنامه‌ریزی شده که بر پایه ارقام دقیق استوار است و در حالی که صندق بین‌المللی پول از عملکرد اقتصادی غیرنفتی ما و جدیت رویکرد دولت سعودی با بیکاری و کاهش تاریخی آن، تمجید می‌کند، در نشست‌ها شرکت می‌کنیم.

عربستان سعودی با ابتکارهای سیاسی، اقتصادی و اقلیمی که هدف از آن ایجاد محیطی بهتر برای توسعه رفاه و آسایش شهروندان سعودی و سوق دادن کشورهای همسایه به سمت همکاری و بهبودی روابط است، در نشست گروه ۲۰ شرکت کرد.

مسلم است که برای رسیدن به این آرمان، راه حل‌های آسانی وجود ندارد، اما آن‌چه را شهروندان سعودی‌ به دلیل رهبری خردمندانه و برنامه‌های بزرگ‌ او به‌خوبی درک می‌کنند، این است که توانایی هر کشور به میزان قدرت داخلی آن بستگی دارد و این هدفی است که عربستان سعودی با جدیت بسیاری به سمت آن گام برمی‌دارد.

به‌رغم بحران اعتمادی که همه جا فراگرفته است، خوش‌بینی به وضعیت اقتصادی عربستان سعودی و تحقق برنامه‌های بزرگ ملت سعودی پیوسته در حال افزایش است، به‌ویژه اینکه مردم عربستان سعودی این مسیر را به رهبری خردمندانه شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که اعتماد پادشاه و ملت را جلب کرده و دستاوردهای عظیم او در همه زمینه‌ها مشهود است، می‌پیمایند.

به همین ترتیب و هم‌زمان با افتتاح اجلاس سران گروه ۲۰، ولیعهد عربستان سعودی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرد که هدف از آن ایجاد یک کریدور اقتصادی بین هند، خاورمیانه و اروپا است و شامل راه آهن، اتصال بنادر، افزایش حجم کالاهای صاداراتی، توسعه خطوط لوله برای واردات و صادرات برق، هیدروژن و کابل‌های اینترنت، می‌شود.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه