طالبان شیر حشمت‌خلیل کرزی را به باغ وحش کابل تحویل دادند

شیر حشمت‌خلیل کرزی ۱۰ ساله و نژاد آن آفریقایی است

شهرداری کابل تحت کنترل طالبان روز چهارشنبه ۱۵ شهریور (۶ سپتامبر) اعلام کرد که یک شیر نر متعلق به حشمت‌خلیل کرزی را از قندهار به کابل آورده و به باغ وحش کابل تحویل داده‌اند.

این شیر ۱۰ ساله و نژاد آن آفریقایی است. طالبان ادعا می‌کنند خانواده کرزی این شیر را به این دلیل که از بابت آن «احساس خطر می‌کردند»، به باغ وحش کابل داده‌اند.

حشمت‌خلیل کرزی، پسرعموی حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان که سال ۲۰۱۴  در یک حمله انتحاری در قندهار کشته شد، این شیر و چند حیوان وحشی دیگر را در خانه‌اش نگهداری می‌کرد. او از سال‌ها پیش در قندهار به نگهداری حیوانات و پرندگان وحشی در خانه‌ معروف بود.

از حشمت‌خلیل کرزی ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که او را هنگام بازی با این شیر جوان در حیاط خانه‌اش نشان می‌دهد. این شیر حتی در مجالس و محافل شخصی و نسبتا رسمی کرزی با مردم هم، در کنار او حضور داشت.

شهرداری کابل با انتشار ویدیویی اعلام کرد علاوه بر این شیر، یک شترمرغ، ۱۶ مرغابی چینی، یک جفت کبک خاکستری (تیتر) و یک جفت درنا (کلنگ) متعلق به حشمت خلیل کرزی هم به باغ‌وحش کابل تحویل داده شده‌اند.

هنوز مشخص نیست این حیوانات را خانواده کرزی به باغ وحش اهدا کرده‌اند یا طالبان آن‌ها را به زور از باغ شخصی حشمت‌خلیل کرزی گرفته و به کابل برده‌اند.

اعضای طالبان پس از تسلط بر افغانستان به خانه حشمت‌خلیل کرزی در قندهار رفتند و با پخش ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی، خانه مجلل او را به نمایش گذاشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حشمت‌خلیل کرزی یکی از اعضای قدرتمند و متمول خانواده کرزی بود که همچون یک بزرگ قوم در قندهار زندگی می‌کرد و در این استان اقتدار زیادی داشت. او مرداد ۱۳۹۳ در یک مهمانی با حضور بزرگان قومی در خانه‌اش، به دست یک انتحاری‌کننده که مواد منفجره را در دستارش پنهان کرده بود، کشته شد.

قتل حشمت‌خلیل کرزی به طالبان نسبت داده شد اما محمود کرزی، برادر حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین، در آن زمان مدعی شد که قتل حشمت خلیل انگیزه سیاسی داشته است و کار طالبان نیست. پیش از حشمت‌خلیل، احمدولی کرزی، برادر کوچک حامد کرزی، نیز در سال ۱۳۹۰ به دست محافظش در قندهار ترور شده بود.

هرچند طالبان مسئولیت قتل حشمت‌خلیل کرزی را به شکل علنی نپذیرفتند، در ۲۰ سال گذشته برخی از قدرتمندان و سرمایه‌داران قندهار را به دلایل مختلف از بین برده‌اند؛ از جمله ژنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده پلیس قندهار، که او هم در این استان از اقتداری خاص برخوردار بود.

بیشتر از جهان