روسیه نگران رزمایش مشترک ارمنستان و آمریکا است

تنش‌ بین روسیه و ارمنستان به‌سرعت در حال افزایش است

افسران پلیس ارمنستان در منطقه کوهستانی قره‌باغ-AFP

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها در روسیه، ارمنستان اعلام کرد که برای اجرای رزمایش مشترک نظامی با نیروهای آمریکایی آماده می‌شود. دولت ارمنستان می‌گوید هدف این رزمایش تقویت نیروهای بین‌المللی حافظ صلح است. با این حال، به نظر می‌رسد روابط این کشور با روسیه به‌سرعت در حال تیره شدن است.

بر مبنای اعلام وزارت دفاع ارمنستان، رزمایش نیروهای بین‌المللی حافظ صلح با نام «شریک عقاب» (Eagle Partner) در روزهای ۱۱ تا ۲۰ سپتامبر (۲۰ تا ۲۹ شهریور) برگزار می‌شود.

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: «در روند آماده‌سازی برای ماموریت‌های بین‌المللی حفظ صلح، واحدهایی که برای عملیات صلح‌بانی بین‌المللی آماده می‌شوند در تمرین‌ها و آموزش‌های نظامی مشترک و مشابه با کشورهای شریک شرکت خواهند کرد.»

هم‌زمان، یک سخنگوی ارتش آمریکا نیز خبر داد که ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ سرباز ارمنی در این رزمایش شرکت خواهند داشت. به گفته این مقام نظامی، در این رزمایش آمریکایی‌هایی از جمله گارد ملی کانزاس شرکت می‌کنند که سابقه ۲۰ سال همکاری آموزشی با ارمنستان دارند، اما از سلاح‌های سنگین استفاده نمی‌کنند.

به گزارش رویترز، روسیه این رزمایش مشترک را موجب نگرانی می‌داند. در اوایل سال جاری میلادی، ارمنستان از میزبانی رزمایش‌ ائتلاف چند کشور زیر رهبری روسیه خودداری کرد. در آن رزمایش، کشورهای مشترک‌المنافع شوروی سابق شرکت داشتند. خودداری ارمنستان از میزبانی آن رزمایش نشان‌دهنده تنش‌های آشکار و فزاینده آن کشور با روسیه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم مقیاس کوچک رزمایش مشترک ارمنستان با آمریکا، کرملین اعلام کرده است که این رزمایش را از نزدیک زیر نظر دارد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در این باره گفت: «ما اخبار این رزمایش را بادقت بررسی و تحلیل و وضع را رصد می‌کنیم.»

روسیه یک پایگاه نظامی در ارمنستان دارد و خود را قدرت برتر در منطقه قفقاز جنوبی می داند که تا سال ۱۹۹۱ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. روسیه همچنین یک نیروی حافظ صلح در منطقه را اداره می‌کند تا از توافقی که در سال ۲۰۲۰ به جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داد محافظت کند.

با این حال، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، به‌تازگی در مصاحبه با یک رسانه ایتالیایی گفت که روسیه نتوانسته است از ارمنستان در مقابل «تجاوز» آذربایجان  محافظت کند.

پاشینیان در ماه‌های اخیر از صلح‌بان‌های روس بسیار انتقاد کرده و آن‌ها را به ناتوانی در تامین امنیت رفت‌وآمد آزاد در امتداد کریدوری که ارمنستان و قره باغ کوهستانی را به هم متصل می‌کند متهم کرده است.

از نظر او، روسیه به‌دلیل درگیر بودن نظامی در اوکراین دیگر قادر نیست پاسخگوی نیازهای امنیتی ارمنستان باشد. پسکوف روز سه‌شنبه به سخنان نخست‌وزیر ارمنستان واکنش نشان داد و آن را رد کرد. او گفت: «روسیه سهم بسیار مهمی در تثبیت اوضاع در منطقه دارد و ما به وظیفه ادامه خواهیم داد.»

تنش‌های میان روسیه و ارمنستان ریشه در درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه کوهستانی قره‌باغ دارد. قره‌باغ منطقه‌ای در داخل خاک آذربایجان است، اما از سال ۱۹۹۴ تا کنون زیر نظارت نیروهای مورد حمایت ارمنستان بوده است.

بیشتر از جهان